از آغوز کوکوی گیلانی نمی‌تونی بگذری! با این دستور به راحتی بپزش!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.6 دقیقه

راهنماتو- «کوکوی گیلانی چند مدل بلدی؟! باور کن اینو نمی‌شناسی!»

کوکوها و کتلت‌ها آنقدر محبوبیت دارند که گوی سبقت را به راحتی از خورش‌ها می‌ربایند!

به گزارش راهنماتو، ممکن است اسم برخی از کوکوها و به طور کلی غذاه حتی به گوشتان هم نخورده باشد، پس در این میان باید حتما دست به امتحان دستورهای جدید بزنید و بابت این کار ترسی به دل راه ندهید! هم ممکن است عاشق آن بشوید و هم اینکه دوستش نداشته باشید، ولی ما به شما قول می‌دهیم این کوکو به بند بند وجود شما خواهد چسبید!

مواد لازم:

ماده غذاییمقدار
مغز گردو

200 گرم

سبزی معطر (جعفری و چوچاق)

7 قاشق
پیاز

2 عدد

آرد سفید

2 قاشق غذاخوری

فلفل سیاه، نمک و زردچوبه

به میزان لازم

تخم مرغ

2 عدد

رب گوجه فرنگی

یک قاشق غذاخوری

رب انار ترش یا ملس

نصف قاشق غذاخوری

آب

یک لیوان

طرز تهیه:

گردوها را به همراه سبزی‌های معطر در مخلوط کن یا خردکن بریزید تا حسابی با هم ترکیب شوند. در نظر داشته باشید که گردو نباید به روغن بیفتد  و همین که به حالت خرد و پودری دربیاید کافی است.

پیاز را بشویید، پوست بگیرید و ریز رنده کنید و سپس آب آن را بگیرید. پیاز آب گرفته را هم داخل مخلوط کن بریزید و تمام مواد را به خوبی با هم میکس کنید.

یک ظرف گود بزرگ انتخاب کنید، مواد ترکیب شده را به همراه تخم مرغ‌ها و نمک، فلفل سیاه و زردچوبه داخل آن بریزید و به خوبی ورز بدهید تا یک بافت منسجم و یکدست ایجاد شود. نیم ساعت اجازه بدهید مواد به این حالت بماند و استراحت کند.

تابه نچسبی را انتخاب کنید. در آن روغن بریزید و وقتی داغ شد از مواد کوکو به شکل دلخواه بردارید و در دستتان حالت بدهید و در روغن سرخ کنید. هر دو طرف کوکوها که سرخ شد آنها را به ظرف دیگری منتقل کنید.

نوبت به درست کردن سس کوکو می‌رسد. اگر دوست نداشته باشید می‌توانید کوکوها را به همین شکل بدون سس هم میل کنید ولی سس موردنظر بسیار خوشمزه و جذاب است و حیف است که از آن به سادگی بگذرید!

پیاز دوم را بشویید و پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. در تابه پیازها را کملی تفت بدهید تا سبک شوند. زردچوبه را به همراه رب گوجه فرنگی و رب انار داخل آن بریزید و همراه بقیه مواد تفت بدهید تا رنگ رب‌ها تغییر کند. وقتی خامی آنها گرفته شد مقداری آب به همراه نمک و فلفل سیاه هم داخل آن بریزید و در ظرف را بببندید تا سس به جوش بیاید. بعد از اینکه سس آماده شد کوکوها را داخل آن بچینید و به مدت نیم ساعت اجازه بدهید با حرارت ملایم در کنار هم بپزند تا سس کاملا به بافت کوکوها رسوخ کند.

این غذا بسیار زیاد خوشمزه است و در کنار پلوی ایرانی آن هم به سبک کته بی نهایت لذیذتر هم خواهد شد! نوش جان

چند نکته طلایی:

  • کوکو را با حرارت خیلی ملایم سرخ کنید که کاملا مغزپخت شود.
  • اگر چوچاق در دسترس ندارید به جای آن از گشنیز استفاده کنید.

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها