(ویدئو) همه چیز درباره اف 5؛ جنگنده استراتژیک آمریکا برای مقابله با شوروی

  • مصطفی  جرفی مصطفی جرفی
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 1.4 دقیقه

فرادید نوشت: جنگنده ارزان قیمت اف-5 نورثروپ شاید بهترین جنگنده مافوق صوت ایالات متحده نباشد، اما بدون شک یکی از کاربردی ترین آنها در پیشبرد سیاست های این کشور بوده است.

به گزارش Admiral، از اولین پرواز در دهه 1960، جنگنده به اصلاح آزادی بیش از 70 سال است که به لطف هدف تعیین شده اولیه برای آن، یعنی توسعه یک هواپیمای مقرون به صرفه و کم خرج برای عملیات و نگهداری، همچنان به خوبی روزهای جوانی در آسمان به پیش می تازد.

اما این هواپیما نه تنها به عنوان یک ابزار موثر، در جنگ‌های متعدد مورد استفاده قرار گرفته، بلکه در تقویت روابط نظامی و افزایش نفوذ سیاسی ایالات متحده در سطح جهانی نیز نقش پررنگی ایفا کرده. 

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای استراتژیک اف 5 ارائه آن به کشورهای متحد آمریکا با هدف مقابله با نفوذ شوروی بود. از طریق برنامه‌های کمک نظامی، ایالات متحده این جنگنده را با قیمتی کمتر به کشورهایی که به دنبال تقویت نیروی هوایی خود بودند، ارائه می داد.

این اقدام از یک سو سبب می شد این کشورها بتوانند بدون صرف هزینه‌های هنگفت، توان نظامی خود را افزایش دهند، و از سویی دیگر تضمین‌کننده حمایت آن‌ها از سیاست های امریکا در عرصه بین‌المللی بود.

این هواپیما هرگز در خود امریکا به عنوان یک جنگنده واقعی پذیرفته نشد و تنها در جنگ ویتنام بصورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت که عملکرد نسبتا موفقی هم داشت. همین موضوع و البته قیمت مناسب سبب شهرت ان شد و بسرعت مورد توجه دیگر کشورها قرار گرفت و به بیش از 20 کشور جهان فروخته شد.

ایران نیز اولین و البته یکی از بزرگترین خریداران این هواپیما بود و در جنگ ایران و عراق نیز این جنگنده نقش پررنگی داشت. 

مصطفی  جرفی
مصطفی جرفی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها