در سفرهای نوروزی مراقبت از محیط زیست، مراقبت از خودتان است! اینها را به خاطر بسپارید!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.1 دقیقه

راهنماتو- «سفر رفتن بد نیست! اما فرهنگشو نداشتن بده!»

از دیرباز هرچه در تاریخ به عنوان توصیه برای ما به یادگار مانده سفارش به سفر رفتن است! سفر رفتن دریچه‌های جدیدی به روی آدمیزاد باز می‌کند که هیچ اتفاقی همپای آن نیست. دیدن مکان‌های تازه، خوردن غذاهای جدید، لمس آب و هوای متفاوت، سختی کشیدن در راه و مسیر، کنار آمدن با مشکلات، شناختن همسفران و از همه مهمتر خودمان، دستاوردهایی است که سفر نصیبمان می‌کند.

به گزارش راهنماتو، ما به هر نقطه از زمین که سفر می‌کنیم چه نام آن سفر داخلی باشد چه خارجی، مهمان هستیم. آیا شما وقتی به منزل کسی مهمانی می‌روید مراقب این نیستید که مبلشان را کثیف نکنید؟ آشغال غذا و دستمال کاغذیتان روی زمین نریزد؟! آیا همه این موارد را از فرزندتان هم طلب نمی‌کنید؟! پس چطور است که ما به هرکجا که سفر می‌کنیم این نکته مهم را فراموش می‌کنیم؟

بافت زیادی از طبیعت و محیط زیست به دلیل همین نادیده گرفتن اصول اولین انسانی رو به نابودی رفته است. تا به حال به چند جنگل سر زده‌اید و از بکر بودن آن و اکسیژن خالصش حظ وافر برده‌اید؟ دلتان نمی‌خواهد این سرسبزی همیشگی باشد؟

چند بار به سواحل مختلف رفته‌اید و دیدن آشغال‌ها در کنار صدفهای زیبا حالتان را بد کرده است؟!

زیاده گویی نکنم! اگر شما هم خواهان سفر رفتن هستید که این اتفاق در دهه اول فروردین ماه زیاد هم می‌افتد بهتر است برای زندگی پابرجا و سلامت محیط زیست چند نکته را در نظر داشته باشید. شما معلم خود و دیگران باشید.

  • کیسه زباله داشته باشید

اگر به طبیعت می‌روید حتما به مقدار لازم همراه خود کیسه زباله ببرید. قرار نیست بعد از رفتن شما کسی به آن نقطه سر نزند! قرار نیست کسی یادگاری‌های شما را جمع کند. با درختان دوست باشید تا آنها هم هوای شما را داشته باشند.

اگر فرزند دارید حتما با کمک او زباله‌ها را جمع کنید. اجازه بدهید این فرهنگ از کودکی نهادینه شود و به صورت یک مسابقه با آن برخورد کنید تا جذابیت‌هایش حفظ شود.

محیط زیست

  • ظروف یکبار مصرف؟! نه ممنون!

این درست است که بردن ظروف مختلف برای سفر و پیک نیک کار سختی است ولی ضرری که ظروف یکبار مصرف به محیط زیست می‌زنند انکارناپذیر است. اگر هم تمایل دارید از آنها استفاده کنید لطفا از نوع تجزیه پذیر تهیه کنید.

  • قدر آب را بدانید!

ما در کشور کم آبی زندگی می‌کنیم. میزان بارش در اینجا هر سال کمتر از سال گذشته شده است و این برای خود ما خطرناک است. پس این نکته را درنظر داشته باشید و با آب جوری برخورد نکنید که گویی مال همسایه است و مصرفش برای آنها حساب می‌شود!

  • درختان را نشکنید، نسوزانید! آنها زنده‌اند!

هنگام ورود به طبیعت از سوزاندن شاخه‌ها و تنه‌های درخت خودداری کنید. چه بسیار آتش سوزی‌های عظیمی که از یک جرقه کوچک در دل طبیعت شروع شده است. اگر هم قصد آشپزی در دل جنگل دارید با خودتان وسایل لازم را ببرید. شما قرار است از زیبایی جنگل لذت ببرید نه اینکه به آن آسیب وارد کنید!

  • از وسایل نقلیه عمومی هم کمک بگیرید!

سفر رفتن برای لذت بردن آسودگی هم می‌خواهد. اما وقتی در شهر دیگری هستید که راه‌ها را هم نمی‌شناسید بد نیست به خودرو و خودتان استراحت بدهید و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. به این صورت هم مصرف سوخت کمتری خواهید داشت هم مراقب محیط زیست هستید! هم استراحت می‌کنید!

محیط زیست

  • زباله‌ها را در طبیعت رها نکنید، استفاده کنید!

یک راه خدمت به محیط زیست این است که پسماندهای غذایی را که در طبیعت قابل تجزیه هستند به خیال اینکه با رها کردن خودبه خود تجزیه می‌شوند پخش و پلا نکنید! یک گودال بکنید و آنها را دفن کنید. این راه هم زود جواب ده است و هم چهره زشتی به محیط زیست نمی‌دهد. شما پایه گذار یک فرهنگ باشید تا دیگران هم با نگاه کردن به شما این کار را انجام بدهند. به این روش زباله‌ی کمتری هم با خود حمل خواهید کرد!

  • کیسه‌های پارچه‌ای داشته باشید

حمل و نقل وسیله‌ها و خرید کردن نیاز به این دارد که شما آنها را در کیسه قرار بدهید. چه بهتر که همیشه همراهتان چند کیسه پارچه‌ای در ابعاد مختلف داشته باشید که به جای مصرف کیسه‌های نایلونی آنها را به کار بگیرید.

آیا می‌دانید چقدر در مصرف نایلونی که در طبیعت تجزیه نمی‌شود و به آن آسیب می‌زند و دمای کره زمین را بالا می‌برد و زندگی خودمان را کوتاه می‌کند صرفه جویی کرده‌اید؟ پس حواستان به این مساله باشد.

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها