(تصاویر) کشف یک یادبود نعل‌اسبی 9500 ساله و مرموز در پاریس

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

راهنماتو-باستان‌شناسان فرانسوی اخیرا یک یادبود عجیب‌وغریب به شکل نعل‌ اسب را به همراه مجموعه‌ای متنوع از اشیاء تاریخی دیگر که به دوره‌های تاریخی متنوع تعلق دارند در نزدیکی پاریس، کشف کرده‌اند.

به گزارش راهنماتو، این اکتشافات در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی در 200مایلی جنوب‌شرقی پاریس صورت گرفته است. این یافته‌ها حاکی از آن است که این منطقه در یک دوره تاریخی وسیع از عصر نوسنگی تا آهن ساکنانی داشته است.

در میان یافته‌های خاصی که در این محوطه کشف شده، می‌توان به سه حصار اشاره کرد که یکی از آن‌ها به شکل نعل اسب است. این سازه همتایی ندارد و محققان درباره دوره تاریخی آن و اینکه اصلا به چه منظوری ساخته شده است، اطمینان ندارند.

اما برخی اشیاء باستانی از جنس سنگ چخماق که در اطراف پیدا شده است نشان می‌دهد که این یادبود احتمالا در دوران نوسنگی در حدود 7000سال ق.م در اروپا ساخته شده است.

2

تعدادی شیء تاریخی دیگر نیز در اطراف پیدا شده‌اند که قدمت آن‌ها به 4500سال قبل باز می‌گردد. در میان این یافته‌ها سرنیزه‌هایی از جنس سنگ چخماق، یک جفت بازوبند کمان و یک خنجر مسی نیز وجود دارد.

ترکیب این اشیاء اغلب بیانگر آن است که این محوطه محل تدفین بوده اما محققان هنوز نتوانسته‌اند این فرضیه را اثبات کنند. علاوه بر آن، یک گورستان با 5 محوطه محصور که یکی از آن‌ها مهروموم شده بود، نیز پیدا شده است که قدمت آن به بین سال‌های 1500 تا 1300 ق.م باز می‌گردد.

3

بزرگ‌ترین حصار حاوی بقایای تلی از هیزم مرده‌سوزی بود. یک گردنبند از جنس مهره کهربا و شکسته‌های سرامیک نیز در نزدیکی پیدا شدند.

یک گورستان دیگر با فاصله 1300مایلی که مملو از بقایای 6مرده‌سوزی بود و قدمت آن به دوران آهن باز می‌گشت نیز پیدا شده است. چند کوزه حاوی جواهرات مانند دستبند و حلقه نیز در حوالی گورستان پیدا شدند.

تحقیقات بروی این اشیاء تاریخی ادامه دارد تا درک بهتری از خاستگاه و اهداف آن‌ها حاصل شود.

 

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها