۹ بازی شاهکاری که هرگز دنباله‌ای دریافت نکردند

  • راضیه میرزاحیدری راضیه میرزاحیدری
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 8.8 دقیقه

ویجیاتو نوشت: دنیای بازی‌های ویدئویی مملو است از چیزهای دوست داشتنی که سبب جذابیت آن شده‌اند. سالیانه بازی‌های مختلفی توسط بازی‌سازهای بزرگ و کوچک منتشر می‌شوند که برخی از آن‌ها شاهکارهایی فراموش‌نشدنی‌اند. اما برخی دیگر از این بازی‌ها درست در همان ابتدا تولدشان شکست می‌خورند و برای همیشه به دست فراموشی‌ سپرده می‌شوند. همچنین طبیعتا انتظار می‌رود که بازی‌سازها به آی‌پی‌های موفق‌شان بهای بیشتری بدهند و نسخه‌های مختلفی از آن‌ها را بسازند. اما راستش را بخواهید، این‌گونه نیست و این موضوع نیز دقیقا همان‌چیزی است که ما امروز در ویجیاتو به سراغش خواهیم رفت.

بنابراین اگر شما نیز طرفدار بازی‌های ویدئویی هستید، در این مطلب از ویجیاتو همراه ما باشید تا سری به ۹ بازی جذابی بزنیم که علی‌رغم پتانسیل‌ها و عملکرد فوق‌العاده‌ای که داشتند، متاسفانه هرگز آن‌طوری که باید دیده نشدند و دنباله‌ای برایشان عرضه شد. بازی‌هایی که می‌توانستند شروع‌کننده نسل جدیدی از بازی‌های ویدئویی باشند و متاسفانه، به دست فراموشی سپرده شدند.

God Han

11

  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۲

درست پس از گذشت ۲ روز از عرضه بازی God Hand؛ استودیوی سازنده آن یعنی Clover Studio اعلام بازنشستگی کرد. این استودیو پس از گذشت ۲ روز از عرضه God Hand اعلام کرد که برای همیشه تعطیل خواهد شد و دیگر از این بازی پشتیبانی نمی‌کند. متاسفانه همین موضوع باعث شد تا بازی God Hand علی‌رغم پتانسیل‌های بسیار بالایی که داشت، هرگز آن‌طوری که باید دیده نشود و شاهکاری بود که برای همیشه به دست فراموشی‌ سپرده شد.

این بازی توسط استودیوی کپ‌کام منتشر شده بود و به همین دلیل ردپای سری رزیدنت اویل را در God Hand به ویژه در بخش کنترلرها می‌شد پیدا کرد. God Hand یک بازی اکشن – ماجراجویی شاهکار بود که روی پلی‌استیشن ۲، عملکردی انقلابی داشت. اما از آن‌جایی که استودیوی سازنده آن سال‌هاست که تعطیل شده، ظاهرا ما دیگر هرگز دنباله‌ای برای این بازی نخواهیم داشت.

Phantom Dust

1

  • سال انتشار: ۲۰۰۴
  • پلتفرم‌ها: ایکس باکس اورجینال ، ایکس باکس وان ، پی‌سی

راستش را بخواهید، جای تعجبی ندارد که بگویم Phantom Dust یکی از آندرریت‌ترین و کمتر دیده‌شده‌ترین بازی‌های ایکس باکس است. Phantom Dust یک بازی شاهکار و دوست داشتنی بود که متاسفانه مورد کم‌لطفی گیمرها قرار گرفت و استقبال کم از آن، باعث شد تا کسی به سراغ این بازی نرود و طبیعتا استودیوی Code Mystics نیز بیخیال ساخت دنباله‌ای برای این بازی شد. همچنین با این‌که بازی Phantom Dust عملا یک بازی رایگان است، اما باز هم کسی به سراغ این بازی نمی‌رود و این موضوع واقعا ناراحت‌کننده است.

Phantom Dust یک بازی شوتر سوم شخص از سال ۲۰۰۵ است که گیم‌پلی فوق‌العاده‌ای داشت و با استفاده از موضوعات علمی – تخیلی و داستانی فانتزی، توانسته بود تا یک بازی سرگرم‌کننده باشد. بنابراین اگر تاکنون به سراغ این بازی نرفته‌اید، شاید بد نباشد که سری به Phantom Dust بزنید.

Conker’s Bad Fur Day

1

  • سال انتشار: ۲۰۰۱
  • پلتفرم‌ها: نینتندو ۶۴ ، پی‌سی ، ایکس باکس اورجینال ، ایکس باکس وان

Conker’s Bad Fur Day که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد، جزو اولین بازی‌هایی محسوب می‌شود که هرگز به صورت رسمی دنباله‌ای دریافت نکرد و استودیوی سازنده آن یعنی Rare، بیخیال ساخت نسخه‌های جدیدتر این بازی شد. Conker’s Bad Fur Day یک بازی پلتفرمر با المان‌های مبارزه‌ای و اکشن – ماجراجویی بود که عملکرد بسیار خوبی داشت. گیمرها و منتقدان از این بازی کاملا راضی بودند و همه‌چیز دست به دست هم داده بود تا نسخه جدید Conker’s Bad Fur Day منتشر شود، اما متاسفانه هرگز چنین اتفاقی رخ نداد.

اما چیزی‌که سازندگان این بازی را نسبت به ساخت دنباله‌ای برای Conker’s Bad Fur Day دلسرد کرد، پایان نه‌چندان مطلب این بازی بود. پایان Conker’s Bad Fur Day باعث شد تا خط داستانی این بازی چندان کشش مناسبی برای ساخت نسخه‌های جدیدتر نداشته باشد و این‌گونه بود که Conker’s Bad Fur Day به دست فراموشی سپرده شد.

D4: Dark Dreams Don’t Die

1

  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • پلتفرم‌ها: ایکس باکس وان ، پی‌سی

بازی‌های ایپزودیک مانند Life is Strange و حتی عناوین استودیوی تل‌تیل، مهارت زیادی در روایت داستانی دوست داشتنی دارند. منتهی تصور کنید که درست در زمانی که انتظار دارید نسخه جدید بازی موردعلاقه‌تان منتشر شود، همه‌چیز از بین برود! این دقیقا اتفاقی است که برای بازی فراموش‌شده D4: Dark Dreams Don’t Die افتاد. عنوانی که واقعا یک بازی دوست داشتنی بود و متاسفانه آن‌طوری که باید دیده نشد. این بازی عملکرد شاهکاری در بخش داستانی، گرافیک و حتی گیم‌پلی داشت و طبیعتا یکی از بهترین انحصاری‌های ایکس باکس در زمان خود بود.

اما متاسفانه، این بازی نیز سرنوشت چندان خوبی نداشت. استودیوی سازنده D4: Dark Dreams Don’t Die یعنی Access Games اعلام کرد که نسخه‌های جدیدتر این بازی کنسل شده‌اند و دیگر آن‌ها برنامه‌ای برای ساخت دنباله این بازی ندارند. موضوعی که اگر شما طرفدار بازی‌های داستانی باشید، قطعا باعث اعصبانیت‌تان خواهد شد. زیراکه این بازی یکی از بهترین‌ها بود و هنوز هم ارزش تجربه را دارد.

Bully

1

  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی ، پلی‌استیشن ۲ ، پلی‌استیشن ۳ ، پلی‌استیشن ۴ ، موبایل ، نینتندو Wii

Bully یکی دیگر از آن دسته از بازی‌های بزرگ و محبوبی است که هرگز دنباله‌ای دریافت نکرد. این بازی در سال ۲۰۰۶ عرضه شد و هنوز هم که هنوز است، بسیاری از گیمرها منتظر نسخه جدید این بازی‌اند. اما راستش را بخواهید، تقریبا غیرممکن است که راکستار دوباره به این سری بازگردد و بخواهد تا نسخه جدید این بازی را بسازد. به ویژه با حساسیتی که بازی Bully دارد، عملا ساخت عنوانی با چنین موضوعی؛ یک ماموریت غیرممکن و نشدنی است.

Bully زمانی محبوب‌ترین بازی راکستار بود. اما متاسفانه دیگر سال‌هاست که خبری از این بازی نیست. درواقع راکستار مجبور بود تا یکسری از بازی‌های محبوبش مانند Bully را فدا کند تا بتواند با تمرکز بیشتری روی پروژه‌های جدیدی مانند GTA VI و حتی نسخه‌های جدید و بخش آنلاین فرنچایز رد دد ردمپشن کار کند. بنابراین فکر نمی‌کنم که دیگر راکستار بخواهد نسخه جدید Bully را توسعه دهد.

L.A. Noire

1

  • سال انتشار: ۲۰۱۱
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۳ ، پلی‌استیشن ۴ ، نینتندو سوئیچ ، پی‌سی ، ایکس باکس وان ، ایکس باکس ۳۶۰

اما Bully صرفا تنها بازی استودیوی راکستار نبود که دنباله‌ای دریافت نکرد. L.A. Noire یکی دیگر از بازی‌های شاهکار استودیوی راکستار بود که سرنوشت چندانی خوبی نداشت و راکستار هرگز دنباله‌ای برای این بازی عرضه نکرد. این بازی شما را به لس آنجلس دهه ۴۰ میلادی می‌برد و از شما کارآگاهی می‌ساخت که وظیفه داشت تا پرونده‌های قتل مختلفی را حل کند. شما در این بازی وظیفه کنترل کارآگاهی به نام Cole Phelps را برعهده داشتید که وظیفه داشت تا رازهای مختلفی را حل کند.

بازی L.A. Noire یک بازی موفق بود که برخلاف بسیاری از بازی‌های استودیوی راکستار، تمی جنایی‌تر داشت. این بازی با این‌که عملکرد بسیار خوبی را تجربه کرد، اما هرگز راکستار دنباله‌ای را برای L.A. Noire عرضه نکرد و این بازی نیز به دست فراموشی سپرده شد.

Grim Fandango

1

  • سال انتشار: ۱۹۹۸
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی ، موبایل ، پلی‌استیشن ویتا ، پلی‌استیشن ۴ ، ایکس باکس وان ، نینتندو سوئیچ

باید اعتراف کرد که دهه ۹۰ میلادی، دورانی طلایی برای پی‌سی گیمرها بود. پلتفرم پی‌سی در آن زمان میزبان بازی‌های بزرگی بود که خلاقیت را معنا می‌کردند و بسیاری از پی‌سی گیمرها معتقدند که Grim Fandango آخرین بازمانده از بازی‌های ماجراجویی از آن دوران است که ارزش را تجربه دارد. Grim Fandango توسط استودیوی Lucasfilm Games LLC در سال ۱۹۹۸ عرضه شد و موفق شد تا عملکرد بسیار خوبی را به نمایش بگذارد.

همچنین دنیای فانتزی این بازی سبب شده بود تا Grim Fandango حرف برای گفتن داشته باشد. داستان این بازی اتمسفر متفاوتی داشت و نحوه روایت گیم‌پلی آن نیز، به زیبایی هرچه تمام‌تر صورت گرفته بود. اما متاسفانه این بازی نیز هرگز دنباله‌ای دریافت نکرد و برای همیشه به دست فراموشی سپرده شد.

Wild Guns

1

  • سال انتشار: ۱۹۹۴
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی ، پلی‌استیشن ۴ ، نینتندو سوئیچ ، SNES

Wild Guns برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۴ عرضه شد و فورا به عنوان یکی از بهترین بازی‌های شوتر در آن زمان شناخته شد. موفقیت این بازی بقدری بود که سازنده‌های آن این بازی را برای سایر پلتفرم‌ها نیز پورت کردند. Wild Guns برای اولین‌بار روی کنسول SNES یا همان Super Nintendo Entertainment System عرضه شده بود و یک بازی شوتر با تم اکشن بود.

چیزی‌که این بازی را تبدیل به عنوانی دوست داشتنی می‌کرد، گیم‌پلی هیجان‌انگیز آن بود که توام با تم وسترن Wild Guns تجربه‌ای متفاوت برای گیمرها رقم زده بود. پس بنابراین اگر طرفدار بازی‌های وسترن هستید، Wild Guns را از دست ندهید.

Eternal Darkness: Sanity’s Requiem

1

  • سال انتشار: ۲۰۰۲
  • پلتفرم‌ها: کنسول GameCube

Eternal Darkness: Sanity’s Requiem یکی از بهترین و ترسناک‌ترین بازی‌های ویدئویی از سال ۲۰۰۲ است که برای کنسول GameCube عرضه شد. این بازی دنیای ترسناک و نفرین‌شده‌ای داشت و به سبب شکستن دیوار چهارم و ارتباطی که با گیمرها می‌گرفت، فورا به عنوان یکی از ترسناک‌ترین بازی‌های روانشناختی در آن سال شناخته شد. عنوانی که به جرئت می‌توان از آن به عنوان یکی از بهترین‌ها یاد کرد.

Eternal Darkness: Sanity’s Requiem گرافیکی خوب، صداگذاری شاهکار و حتی داستانی درگیرکننده داشت و المان‌های ترسناک آن نیز مثال‌زدنی بودند. اما متاسفانه Eternal Darkness: Sanity’s Requiem مانند تمامی بازی‌های این لیست، علی‌رغم محبوبیتی که پیدا کرد، هرگز دنباله‌ای دریافت نکرد و به دست فراموشی سپرده شد.

راضیه میرزاحیدری
راضیه میرزاحیدری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها