کشف دو ماده عجیب و ناشناخته در یک شهاب سنگ غول پیکر!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 1.6 دقیقه

راهنماتو- محققان اخیرا توانسته اند دو ماده معدنی جدید در داخل یک شهاب سنگ شناسایی کنند. این شهاب سنگ غول پیکر 15 تنی، در سال 2020 در سومالی کشف شده است و El Ali نام دارد. از آنجایی که این شهاب سنگ در نزدیکی شهر El Ali در منطقه Hiiraan سومالی پیدا شده است، دانشمندان این نام را برای آن برگزیدند.

به گزارش راهنماتو، دانشمندان دانشگاه آلبرتا کانادا حین بررسی ترکیب تشکیل دهنده این شهاب سنگ با دو ماده معدنی جدید که تاکنون بر روی زمین مشاهده نشده است، برخورد کردند.

«کریس هرد» پروفسور دپارتمان علوم زمین و جو می گوید: «پیدا کردن کانی جدید، به این معناست که شرایط زمین شناسی واقعی با آنچه قبلاً کشف شده بود متفاوت است. در این شهاب‌سنگ خاص، دو ماده معدنی کشف شده اند که برای علم کاملا جدید هستند.» دانشمندان این دانشگاه توانستند این دو ماده را درون یک یک تکه ۷۰ گرمی از این شهاب سنگ شناسایی کنند.

شهاب سنگ El Ali

به نظر می رسد دانشمندان در حال حاضر یک ماده معدنی سوم نیز در El Ali کشف کرده اند. هرد خاطر نشان می کند که ممکن است محققان با بررسی نمونه های بیشتری از این شهاب سنگ عظیم، به مواد معدنی بیشتری نیز دست پیدا کنند. دو کانی تازه کشف شده الالییت (elaliite) و الکینستانتونیت (elkinstantonite) نام گذاری شده اند.

الالییت از نام رسمی خود شهاب سنگ گرفته شده است. کانی دوم نیز به افتخار لیندی الکینز-تانتون (Lindy Elkins-Tanton) محقق اصلی پروژه تحقیقاتی سایکی ۱۶ ناسا، الکینستانتونیت، نام گذاری شده است. محققان این شهاب سنگ را به عنوان یک شهاب سنگ پیچیده آهنی IAB طبقه بندی کردند. درحال حاضر بیش از 350 شهاب سنگ در این دسته خاص قرار می گیرند.  

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها