نئاندرتالها؛ ناجیان جدید ما در مبارزه با اپیدمی ها!

  • رویا پاک سرشت رویا پاک سرشت
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 1.9 دقیقه

راهنماتو-یک مطالعه جدید نشان می دهد که جفت گیری با نئاندرتال ها به تقویت توانایی انسان مدرن برای مبارزه با ویروس های جدید در اروپا و آسیا کمک کرده است.

به گزارش راهنماتو، قبل از ناپدید شدن نئاندرتالها، در حدود 40 هزار سال پیش، نئاندرتال ها با انسان های مدرنی که از آفریقا مهاجرت کرده بودند، آمیخته شدند. در نتیجه، بسیاری از اروپایی‌ها و آسیایی‌های مدرن حدود 2 درصد از DNA نئاندرتال را در ژنوم خود دارند.

بررسی ها نشان می دهند که برخی از تکه‌های DNA نئاندرتال ها، در انسان‌های مدرن وجود دارد، دانشمندان نیز کنجکاو شده اند که بررسی کنند آیا وجود DNA نئاندرتالها در بدن انسانهای مدرن، به این دلیل است که این  ژن‌ها مزایای تکاملی خاصی را ارائه می‌کنند؟

مطالعه جدید دانشگاه استنفورد نشان می دهد که ممکن است چنین باشد. دکتر دیمیتری پتروف، محقق زیست‌شناس تکاملی در استنفورد، گفت: "تحقیقات ما نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از تکه‌های DNA نئاندرتال که مکرراً در ژن های ما تکرار می شوند، بهقابلیت سازگاری بالایی با بدن انسان امروزی دارند."

انسانهای اولیه

پتروف در یک بیانیه خبری دانشگاه استنفورد گفت: "ژن های نئاندرتال احتمالاً به ما در برابر ویروس هایی که اجداد ما هنگام ترک آفریقا با آنها برخورد کرده اند محافظت می بخشد."

هنگامی که انسان های مدرن از آفریقا به اروپا و آسیا مهاجرت کردند، در معرض ویروس های جدید قرار گرفتند. اما نویسندگان این مطالعه توضیح دادند که نئاندرتال‌ها صدها هزار سال در خارج از آفریقا زندگی می‌کردند و سیستم ایمنی آنها در برابر این ویروس‌ها سیستم دفاعی ایجاد کرده بود.

به گفته دیوید انارد، همکار سابق فوق دکترا در آزمایشگاه پتروف، "برای انسان‌های امروزی منطقی‌تر بود که فقط دفاع‌های ژنتیکی سازگار شده را از نئاندرتال‌ها به عاریت بگیرند نه اینکه منتظر بمانند تا جهش‌های تطبیقی خودشان ایجاد شوند، که زمان بیشتری می‌برد. "

محققان دریافتند که دفاع ژنتیکی که انسان‌های امروزی از نئاندرتال‌ها دریافت کرده اند در برابر ویروس‌های RNA است، که ژن‌های آن‌ها را با RNA رمزگذاری می‌کند، مولکولی که از نظر شیمیایی شبیه DNA است.

رویا پاک سرشت
رویا پاک سرشت

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها