تعویق احتمالی عرضه آیفون 14 به دلیل افزایش تنش میان چین و تایوان

  • مصطفی  جرفی مصطفی جرفی
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 1.9 دقیقه

راهنماتو- سفر اخیر نانسی پلوسی به تایوان سبب شد تا تنش در منطقه شرق آسیا ابعاد جدیدی به خود بگیرد و آرایش نظامی در این منطقه را به خطرناکترین حالت خود در بیاورد اما این رویداد ژئوپولیتیک بر دنیای فناوری بی تأثیر نبود و اکنون گفته می شود این تنش به احتمال زیاد عرضه آیفون 14 را به تعویق خواهد انداخت.

اپل مشتری اصلی تراشه های شرکت تایوانی TSMC است که این شرکت نیز تراشه ها را به دیگر کارخانه های شرکت تایوانی Pegatron در چین میفرستد تا در آنجا گوشی های آیفون مونتاژ شوند. اما اقدامات مقامات آمریکایی در سفر به تایوان سبب شده تا چین واکنش هایی جدی از خود نشان دهد که از جمله آن لزوم حذف نام «تایوان» و «جمهوری خلق چین» در بارنامه های کشتی باری این دو سرزمین است. این اقدام بدان معناست که تایوان دیگر نمی تواند با نام خود بار و از جمله تراشه های حیاتی اپل را به چین که محل مونتاژ اصلی گوشی های آیفون است، بفرستند.

بدتر از همه اینکه، نایب رئیس شرکت Pegatron و مدیران ارشد TSMC در طول دیدار ناسی پلوسی از تایوان، در کنار این مقام آمریکایی دیده شدند، بنابراین این می تواند آغاز یک جنگ تجاری شدیدتر بین چین و تایوان باشد که در آن اپل و سایر شرکت های آمریکایی مستقر در چین گرفتار خواهند شد. اپل در حال حاضر در حال مذاکره با شرکای تایوانی خود است و درخواست کرده است که تمام برچسب‌های «ساخت تایوان» یا «جمهوری چین» حذف یا جایگزین شود. در این میان حتی مینگ چی کو ادعا کرده است که اپل قصد دارد تا برخی از قطعات گوشی آیفون 14 را از کارخانه فاکسکان در هند تأمین کند.

اگر این شایعات درست باشد، این برای اولین بار است که اپل برای تولید گوشی های های خود از این تعداد تأمین کننده متنوع استفاده می کند. این اخبار به نظر می رسد در بدترین زمان ممکن در حال انتشار هستند زیرا ما به زمان عرضه گوشی های سری آیفون 14 نزدیک می شویم درحالی که اخبار مربوط به اختلال در تأمین قطعات آن از مدتها پیش بر سر زبان ها بود. برای مثال شایعاتی وجود دارد که مدعی است اشکالاتی در کیفیت نمایشگر و لنزهای دوربین آیفون 14 پرومکس رخ داده است.

مصطفی  جرفی
مصطفی جرفی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها