تولید اکسیژن در مریخ!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۳ شهریور ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 1.3 دقیقه

راهنماتو- موسسه فناوری ماساچوست  به تازگی مریخ نورد استقامت (Perseverance) ناسا را به ابزاری جدیدی برای تبدیل دی اکسید کربن به اکسیژن قابل تنفس مجهز کرده اند. در حال حاضر حدود 96 درصد از جو مریخ از دی اکسید کربن تشکیل شده است. اکسیژن برای حیات انسان هایی که در مریخ در حال انجام ماموریت هستند، از اهمیت بالایی برخودار است.

از فوریه 2021 تا کنون، این دستگاه هفت مرتبه کار کرده و هر بار حدود 0.2 اونس (6 گرم) اکسیژن در ساعت تولید کرده است. این میزان با توانایی درختان کوچک موجود بر روی زمین برابری می کند. این پروژه «آزمایش استفاده از منابع اکسیژن در محل مریخ» یا به اختصار «MOXIE» نامیده می شود. جفری هافمن معاون پژوهشی این پروژه و فضانورد سابق ناسا می گوید:« ما توانستیم برای اولین بار از منابع روی سطح یک سیاره دیگر استفاده کنیم و آن را از نظر شیمیایی به چیزی که برای یک مأموریت انسانی مفید است، تبدیل کنیم.»

MOXIE اکنون می تواند در هر چهار فصل سال و در شرایط مختلف مریخ، چه روز و چه شب بخوبی عمل کند. محققان انتظار دارند که نسخه ای با اندازه تقریبا 100 برابر MOXIE بتواند در آینده تمام اکسیژن موردنیاز برای تنفس فضانوردارن را تامین کند. MOXIE می تواند به عنوان ابزاری برای تولید سوخت موشک نیز مورد استفاده قرار گیرد. یک موشک برای پرتاب انسان از مریخ به 33 تا 50 تن پیشران اکسیژن مایع نیاز دارد. تحقیقات این تیم روز چهارشنبه (31 اوت) در مجله Science Advances منتشر شده است.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها