( تصاویر) راهبان این قلعه مرموز 1000 سال است مانع ورود زنان و حیوانات ماده به جزیره می شوند!

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۳ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

راهنماتو-باور کنید یا نه، در کنار توالت‌های مردانه، باشگاه‌های مردانِ نجیب و صومعه‌های خاصِ مردانه که زنان مجاز به ورود به آن‌ها نیستند،  یک شبه‌جزیره کامل نیز در شمال یونان وجود دارد ـ امروز جمهوری نیمه‌خودمختار راهبان ارتدوکس شرقی است ـ که به مدت بیش‌از 1000سال هیچ زنی مجاز نبوده از مرزهای آن عبور کند و وارد هیچ نقطه‌ای از آن بشود.

به گزارش راهنماتو، ساکنان قله اِتوس که یک برآمدگی در دریای اژه است، چندین مزیت دارند. دامنه‌های قله اِتوس (که به نام کوه مقدس نیز شناخته می‌شود) از درختانِ مدیترانه‌ای پوشیده شده و میزبان چندین صومعه زیبا و ساختمان‌های مذهبی کوچک‌تر است که همگی مشرف به ساحل هستند. این منطقه در فهرست میراث یونسکو ثبت شده است.

درضمن، قله اِتوس، که نام شبه‌جزیره نیز از آن گرفته شده است، 2033متر ارتفاع دارد. برطبق اسطوره‌شناسی یونان، این قله وقتی ایجاد شد که اِتوس سنگی بزرگ را به سمتِ خدای دریا (پوزیدون) پرتاب کرد. راهبانِ اِتوس در قرن پنجم میلادی در آن ساکن شدند اما نخستین صومعه به نام گریت لاورا در سال 963میلادی و با حمایتِ امپراتوری بیزانس ساخته شد.

اتوس

قله اتوس به نامِ باغِ مریم مقدس نیز شناخته می‌شود. می‌گویند مریم مقدس آن‌چنان شیفته زیبایی این منطقه شده که درخواست کرده آن را به او هدیه بدهند. صدایی طنین‌انداز شد که می‌گفت: «بگذار این مکان میراث و باغ تو باشد، بهشت و مأمنی برای کسانی که می‌خواهند نجات پیدا کنند.»   

قلعه مرموز

اما اگر کوله‌پشتی‌های‌تان را بسته‌اید که به بازدید از این مکان بروید، یک شرط کوچک وجود دارد. اگرچه قله اِتوس بخشی از اتحادیه اروپاست و قوانین اتحادیه اروپا در آن اعمال می‌شود که می‌بایست تابع حقوق برابر زن و مرد باشد، اما این مکان فقط به روی مردانی گشوده است که مجوز مخصوصی از اداره زیارتِ قله اِتوس دریافت می‌کنند. اگر متعجب شده‌اید که چرا چنین است، گراهام اسپیک،  نویسندۀ کتابی درباره قله اتوس با عنوانِ «احیاشدن در بهشت»، می‌نویسد که «این ساده‌ترین راه ...برای اطمینان از تجرد بوده است.»

قلعه مرموز

ممنوعیت ورود زنان به این شبه‌جزیره در ادبیاتِ دینیِ یونانیان ارتدوکس به نام avaton  (چیزی که حرمت دارد) شناخته می‌شود و حتی زنان اجازه ندارند تا 500متری ساحل نیز پیش بیایند. این حقیقت که حتی کودکان زیر 18سال هم از ورود به این مکان منع شده‌اند، ممکن است این سؤال را به ذهن بیاورد که آیا ساده‌تر نبود که راهبان غرایز شهوانی‌شان را کنترل می‌کردند؟

قلعه مرموز

جالب اینجاست که این ممنوعیت فقط شامل جهان انسان‌ها نیست. حتی حیوانات اهلی ماده، مانند مرغ و گاو، نیز از ورود به این شبه‌جزیره منع شده‌اند. آن‌ها استثنایی برای گربه‌ها قائل شده‌اند که بتوانند جمعیت موش‌های شبه‌جزیره را کنترل کنند. حیوانات وحشی نیز از این قاعده مستثنی هستند. شگفتی اینجاست که این شبه‌جزیره ارادت خاصی نیز به رئیس‌جمهورِ روسیه، ولادیمیر پوتین دارد.  

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها