راز اشراف‌زاده فرانسوی برای حفظ دندانهایش که بعد از 400 سال برملا شد!

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۸ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2.6 دقیقه

راهنماتو-دانشمندان رازی که یک اشراف‌زاده فرانسوی با خودش به گور برده بود را 400سال بعد از مرگش فاش کردند: این خانم از سیم‌های طلا برای پیش‌گیری از افتادنِ دندان‌هایش استفاده کرده بود.

به گزارش راهنماتو، جسد آن دلاگرِه، که در سال 1916 مرده است، در حفاری‌های باستانی قلعه دِ لاوال در شمال‌غرب فرانسه در سال 1988 پیدا شد.

اسکلت او ـ و دندان‌هایش ـ که در یک تابوت از جنس سرب خوابانده شد، به‌طرز حیرت‌آوری سالم مانده بودند. همان موقع، باستان‌شناسان متوجه پروتز‌ دندان‌های او شدند اما چون به ابزار پیشرفته تصویربرداری دسترسی نداشتند، چیز بیش‌تری کشف نکردند. حدود 35سال بعد، تیمی از باستان‌شناسان و دندان‌پزشکان کشف کردند که دلاگرِه از نوعی بیماری لثه‌ رنج می‌برده و دندان‌هایش در شرف افتادن بوده‌اند.

راز اشراف زاده

محققان با استفاده از «اسکن پرتو مخروطی»، که از اشعه ایکس برای ساختنِ تصاویر سه‌بعدی استفاده می‌کند، توانستند سیم‌های طلایی‌‌ای را نشان دهند که چندین دندان آن را به هم متصل کرده و سفت سرجای‌شان نگه داشته بود.

او هم‌چنین دندانی مصنوعی ساخته شده از عاج فیل ـ و نه اسب آبی که در آن زمان رایج بود ـ در دهانش داشت. به گفته روزِن کولِتِر، باستان‌شناس در مؤسسه ملی فرانسوی در امور تحقیقاتِ باستان‌شناسیِ پیشگیرانه و نویسنده ارشد این مقاله، این کار «وضعیتِ آن را بدتر» کرده بود. محققان می‌گویند که سیم‌های طلا باید هر سال محکم‌تر می‌شدند که باعث شده بود دندان‌های مجاورشان نیز به مرور بی‌ثبات شود.

احتمالاً دلاگرِه در آن زمان درد مضاعفی را که بیش‌تر از دلایل پزشکی بودند، تحمل می‌کرده است. در آن زمان که ظاهر به ارزش و طبقه اجتماعی مرتبط دانسته می‌شد، زنان اشراف‌زاده فشار زیادی را احساس می‌کردند.

آمبروس پَر، پزشکِ هم‌دوره دلاگرِه که پزشک چندین پادشاه بود و پروتزهای مشابهی را طراحی کرده بود، ادعا کرده بود که «اگر بیماری بی‌دندان شود، کلامش فاسد می‌شود.» کولِتر می‌گوید: «احتمالاً لبخند زیبا برای دلاگرِه ، شخصی سرشناس و جنجالی که دو بار بیوه شده بود و شهرت خوبی نداشت، مهم بوده است.»

جنگ و بیوگی

دلاگرِه در تاریخ پر‌تنشی در فرانسه زندگی می‌کرد. او یک پروتستان فرانسوی بود که در اواخر دهه 1500 علیه کاتولیک‌ها در جنگ‌های مذهبی فرانسه جنگید. او 21ساله بود که با یک فرزند پسر برای اولین‌بار بیوه شد. وقتی که کشور وارد هشتمین جنگِ مذهبی شد، دلاگرِه و پسرش مجبور شدند خودشان را از نیروهای کاتولیک مخفی کنند و اموال‌شان نیز توسط پادشاه مصادره شد.

بعد پسرش به کاتولیسم گروید و به جنگ با پروتستان‌های فرانسوی رفت و در سن 20سالگی در جنگ کشته شد. دلاگرِه بعد از آنکه دوباره بیوه شد، در سن 54سالگی در اثر یک بیماری جان خود را از دست داد.

کولتر می‌گوید: «دندان‌های دلاگرِه نشان می‌دهند که او تحت فشار و استرس زیادی بوده است.» این محقق می‌افزاید امیدوار است که این تحقیق «کمی به توان‌بخشیِ او کمک کند.» برطبقِ سازمان بهداشت جهانی، تقریباً یک‌پنجم از جمعیتِ بزرگسال جهان گرفتار نوعی از بیماری‌های لثه هستند.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها