(تصاویر) کشف جالب توجه یک شهر رومی 1800ساله در مصر

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۸ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

راهنماتو-باستان‌شناسان مصری این هفته اعلام کردند که  «یک شهرِ مسکونی کامل متعلق به دوران روم در حدود 1800سال قبل» را در قلب شهرِ اقصر پیدا کرده ‌اند.

به گزارش راهنماتو، مصطفی وزیری، رئیس شورای عالی عتیقه‌جاتِ مصر، اعلام کرده است که این شهر که متعلق به قرن‌های دوم و سوم است، «قدیمی‌ترین و مهم‌ترین شهری است که در کرانه شرقی اقصر پیدا شده است.»

شهر باستانی

وزیری گفته است: «باستان‌شناسان تعدادی بنای مسکونی و دو برجِ کبوتر ـ سازه‌ای که به عنوان لانه پرندگان ساخته می‌شد ـ و تعدادی کارگاه فلزکاری را کشف کرده‌اند.» محققان در داخلِ کارگاه‌ها مجموعه‌هایی از ظروف، ابزار و سکه‌های برنزی و مسیِ رومی کشف کرده‌اند.

این یافته‌ از این جهت نادر محسوب می‌شود که در منطقه‌ای اکتشاف شده که در نزدیکی دره‌های معروفِ پادشاهان و ملکه‌ها قرار دارد و تا پیش‌از این فقط معابد و مقبره‌ها در آن کشف شده‌ بودند.

در آوریل سال 2021، مقامات مصری از کشفِ «شهرِ طلایی گمشده» 2000ساله در کرانه غربی اقصر پرده برداشتند و تیم اکتشاف این کشف را «بزرگ‌ترین» شهرِ باستانی‌ای توصیف کرد که تاکنون در مصر کشف شده است.

شهر باستانی

مصر در سال‌های اخیر اکتشافاتِ باستانی بزرگی را رقم زده است. منتقدان می‌گویند که سروصدای بزرگی که با هر اکتشاف در مصر ایجاد می‌شود در راستای جلب توجه رسانه‌هاست و تحقیقات سخت عملی را در درجه دوم اهمیت قرار می‌دهد. اما این اکتشافات یکی از مؤلفه‌های کلیدی در تلاشِ مصر برای احیای صنعتِ گردشگری‌اش بعد از سال‌ها تنش سیاسی و همه‌گیری کووید19 بوده است.

برنامه‌های دولتی ـ گلِ سرسبد آن افتتاح به‌تأخیرافتادۀ موزه بزرگ مصر در پای اهرام جیزه ـ هدف‌شان جذب 30میلیون گردشگر در سال تا سال 2028 است که  در حدود 18میلیون بیش‌تر از تعداد گردشگرانی است که سالانه از این کشور بازدید می‌کردند.

این کشور با جمعیتِ 104میلیونی از بحران‌های اقتصادی متعددی رنج می‌برد. در حدود 10درصد از تولید ناخالص داخلی و 2میلیون شغل در مصر به صنعت گردشگری وابسته است.  

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها