زنی که دو سال بدون وقفه استفراغ می کند!

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۸ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2.9 دقیقه

راهنماتو-زن 23ساله دوباره وارد بیمارستان شد و دوباره نتوانست جلوی استفراغش را بگیرد. دو سال بود که هر ماه با علائم مشابه ـ حالت تهوع، درد شکم و استفراغِ غیرقابل‌کنترل ـ به بخش اورژانس بیمارستان منتقل می‌شد.

به گزارش راهنماتو، دکترها ابتدا تصور کردند که تهوع‌های او ناشی از فلج معده است، وضعیتی که شکم نمی‌تواند به‌درستی تخلیه شود. این اختلال هضم در میان افرادی که دیابت دارند رایج است اما این بیمار دیابت نداشت. اما مطالعات قبلی و تصویربرداری‌ها از دستگاه گوارش او بعد از عادی‌شدنِ وضعیتش، نشان می‌داد که تجویز داروها برای درمانِ فلج معده روی او اثرگذار نبوده است.

برطبق گزارش که اخیراً در نشریه آمریکاییِ Case Reports  منتشر شده است، پزشکان زمانی وضعیت او را مجدداً بررسی کردند که این زن به آن‌ها گفت مصرف‌کنندۀ دائمی حشیش است.  

استفراغ

حمام آب‌گرم علائم او را بهتر کرده بود

در یکی از مراجعاتش به بخش اورژانس از او آزمایش ادرار گرفتند و نتیجه نشان داد که او حشیش مصرف کرده است. او به پزشکان گفت که حداقل 5بار در هفته حشیش مصرف می‌کند.

او گفت که دو روز قبل از آخرین مراجعه‌اش به بیمارستان این ماده مخدر را مصرف کرده است. اما مصرف حشیش نبود که علائم او را بهتر کرده بود؛ درواقع، تنها چیزی که باعث شده بود او حال بهتری پیدا کند، حمام آب گرم بود.  

بسیاری از افراد برای کاهش حس حالت تهوع، به هر دلیلی که ایجاد شده باشد، حشیش مصرف می‌کنند. این ماده مخدر در دوزهای بسیار پایین برای برخی بیماران، به‌خصوص کسانی که مشغولِ شیمی‌درمانی هستند، اثرگذار است و حالت تهوع دائمی آن‌ها را رفع می‌کند.

اما مصرف این ماده در دوزهای بالا همیشه این اثر را ندارد. در این مورد، پزشکان متوجه شدند که مصرف این دارو درحقیقت علتِ به‌هم‌ریختگیِ دستگاه گوارش او بوده است. پزشکان سندرومِ استفراغِ کانابینوئید (سی‌اچ‌اس) را در این زن تشخیص دادند که مشخصه‌اش حالت تهوع و استفراغ شدید در افرادی است که مدام این ماده را در دوزهای بسیار بالا و به مدتِ طولانی مصرف می‌کنند.

بیماران گزارش می‌کنند که حمام آب گرم می‌تواند علائم ناشی از این وضعیت را در آن‌ها بهبود ببخشد. کسانی که دچار این وضعیت می‌شوند گزارش می‌دهند که ساعت‌ها در زیر آب گرم می‌مانند تا علائم‌شان تخفیف پیدا کند.

علائم بیمار با قطع مصرف حشیش بهبود پیدا کرد

حمام و دوش آب گرم برای بهبود علائم مصرف حشیش مفید است اما راه‌حل قطعی، ترک این ماده مخدر است. این بیمار بعد از آنکه متوجه شد دچار این سندروم خاص است، با کمکِ مشاوره حشیش را ترک کرد. او دو ماه توانست بدون این ماده دوام بیاورد و طی این دو ماه همه علائم حالت تهوع و استفراغ در او بهبود پیدا کرد اما با مصرف مجدد دوباره تمام علائم برگشتند.

نویسندگان این گزارش تأکید می‌کنند که در بسیاری از موارد تاریخچه مصرف مواد مخدر و داروها در بیماران نادیده گرفته یا کم‌اهمیت دانسته می‌شود که لازم است به این مسئله بیش‌تر توجه شود. توجه به تاریخچه مصرف مواد به‌خصوص وقتی افراد از حالت تهوع و استفراغ شدید رنج می‌برند و فقط آب گرم باعثِ بهبود علائم آن‌ها می‌شود، ضرورت دارد. مصرف حشیش در 21ایالت آمریکا قانونی شده و از 10سال پیش پزشکان شاهد افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان با سندروم سی‌اچ‌سی هستند.

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها