اینطوری ماسک بزن که عینکت بخار نکنه!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱ آذر ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 3.5 دقیقه

راهنماتو- از زمان شیوع  کووید 19 تغییراتی در جهان رخ داد که برخی از آنها ممکن است بیشتر از آنچه فکر می کنیم، دوام داشته باشند. یکی از این تغییرات استفاده از ماسک برای جلوگیری از انتشار ویروس است. در حالی که استفاده از ماسک برای ایمنی در برابر ویروس ها بسیار مهم است، ممکن است استفاده از آن برای برخی از افراد مانند افراد عینکی چالش برانگیز باشد. زیرا در صورت استفاده همزمان از ماسک و عینک خصوصا در هوای سرد دائما با یک عینک مه آلود مواجه می شوند. این مساله به ویژه در هنگام پیاده روی یا رانندگی ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد و منجر به تصادف یا آسیب شود.

چرا شیشه عینک بخار می کند؟

به گزارش راهنماتو، مه گرفتگی در اثر تراکم ایجاد می شود. تراکم زمانی اتفاق می‌افتد که مولکول‌های بخار آب با یکدیگر ترکیب می‌شوند و قطرات ریز آب را می‌سازند. برخورد هوای گرم به سطح خنک موجب تشکیل تراکم خواهد شد. با خروج نفس گرم از بالای ماسک، قطرات ریز رها شده در پشت عینک گیر می کنند و موجب مه گرفتگی می شوند. شیشه‌های مه‌آلود خودرو در هنگام گرم شدن فضای داخل خودرو، بخار کردن شیشه های خانه در هوای سرد زمستان و تشکیل بخار بر روی لیوان حاوی نوشیدنی خنک از جمله مثال های دیگری برای این پدیده هستند.

عینک

روش های جلوگیری از بخار کردن عینک در حین استفاده از ماسک

1- استفاده از دستمال کاغذی

چسباندن یک تکه دستمال کاغذی در بالای ماسک و محل قرار گیری بینی راه حلی موثر برای جلوگیری از بخار کردن عینک در حین استفاده از ماسک است. به منظور مهر و موم بهتر می توانید در ناحیه گونه نیز مقداری دستمال کاغذی بچسبانید. پس از این کار مطمئن شوید که ماسک شما در وضعیت مناسبی قرار دارد و از روی صورتتان سر نمی خورد. این کار از خروج هوای گرم به سمت بالا جلوگیری کرده و مانع مه گرفتگی شیشه عینک شما می شود. می توانید برای نتیجه گیری بهتر از بانداژهای چسبی نیز استفاده کنید.

2- قرار دادن عینک بر روی ماسک

برای به حداقل رساندن مه عینک خود را روی ماسکتان قرار دهید. قرار دادن عینک در زیر ماسک تنها باعث ایجاد هوای گرم و بخار بیشتر خواهد شد. می توانید روش اول و دوم را همزمان انجام دهید تا حداکثر محافظت را در برابر بخار شیشه عینک داشته باشید.

3- قرار دادن عینک در پایین بینی

اگر با انجام مراحل 1 و 2 همچنان شاهد تشکیل بخار بر روی شیشه عینکتان بودید، توصیه می‌کنیم عینک خود را کمی پایین بیاورید. البته منظور ما این نیست که عینکتان را تا نوک بینی پایین بیاورید، بلکه با مقداری تنظیم جزئی به سمت پایین شاهد بخار کمتری بر روی شیشه عینکتان خواهید بود. توصیه می کنیم از ماسک های پارچه ای نرم استفاده کنید، تا عینک بر روی آن سر نخورد و بخوبی در جای خود قرار بگیرد.

عینک

4- استفاده از اسپری ضد بخار عینک

اسپری های ضد بخار عینک با ایجاد یک سطح حفاظتی بر روی شیشه از ایجاد تراکم و در نتیجه بخار کردن شیشه عینک جلوگیری خواهد کرد. می توانید این اسپری ها را از داروخانه یا چشم پزشکی تهیه کنید. کافی است یک لایه نازک از آن را روی شیشه عینک خود اسپری کنید و پس از یک تا دو دقیقه آن را با یک پارچه میکروفایبر تمیز کنید.

5- استفاده از شیشه عینک ضد بخار

یکی از موثرترین روش ها برای جلوگیری از مه آلود شدن شیشه عینک، استفاده از شیشه های عینک ضد بخار است. در تولید این شیشه ها معمولا از عدسی های مرغوب آنتی رفلکس استفاده شده است. این شیشه ها وزن کم و دوام بالایی دارند. با خرید این لنزها دیگر خیالتان از بخار کردن شیشه عینک خصوصا در ایام سرد سال راحت خواهد شد.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها