شب یلدا در 16 کشور دنیا برگزار می‌شه، می‌دونستی؟!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.1 دقیقه

راهنماتو- «سالی یه باره! فقط یه دقیقه بیشتر شب داریم! جذابه نه"؟! شب یلدارو می‌گم!»

شب یلدا در کشور ما یک جشن باستانی است. از هزاران سال پیش در آخرین شب پاییز به یمن رسیدن به زمستان و طولانی‌تر شدن روز و حضور بیشتر خورشید، در این شب بزم و شادی برگزار می‌کردند. قدردانی از طبیعت و سپاسگزار مهر خورشید بودن از گذشته‌ی دور در فرهنگ ما ریشه داشته است.

به گزارش راهنماتو، جشن شب یلدا تنها به کشور ما محدود نمی‌شود. آیا می‌دانید در 16 کشور جهان شب یلدا را جشن می‌گیرند؟! شاید تصور کنید این کشورها فارسی زبان هستند ولی نه فقط کشورهای همسایه و فارسی زبان، بلکه در نقاط مختلف جهان به این شب توجه ویژه‌ای دارند.

شب یلدا در کشورهای همسایه

کشورهای فارسی زبان همسایه مانند افغانستان، تاجیکستان و پاکستان یلدا را به شادی جشن می‌گیرند و برای آن برنامه‌هایی دارند.

در افغانستان مردم همانند ما ایرانی‌ها سفره‌هایی از خوراکی پهن می‌کنند و دورهم ساعاتی را به مهمانی و شادی می‌گذرانند. در سفره‌آرایی افغانستانی‌ها انار و هندوانه نقش مهمی دارد و آنها را به عنوان سمبل خورشید می‌شناسند.

در پاکستان یک رسم جالب اجرا می‌شود. برنامه‌ی حمام ایستاده دارند و باید طی حمام کردن بایستند و یک تکه نان در دست داشته باشند. بعد از حمام کردن در آخرین شب پاییز، به مهمانی و دورهمی پرداخته می‌شود و دعا و نیایش هم ضمیمه آن خواهد بود.

در تاجیکستان که مردمش فارسی را خیلی شیرین صحبت می‌کنند شب یلدا برایشان جشنی سنتی است و به شادی و نشاط می‌پردازند و بر حیاط خانه‌ها گندم می‌پاشند تا سالی پر روزی و فراوانی برکت داشته باشند.

یلدا در کشورهای دیگر

شب یلدا در شرق آسیا

اگر تابه حال فکر می‌کردید شب یلدا فقط مربوط به ما ایرانیهاست حتما دریافتید که اینگونه نیست. یک فرهنگ وقتی ناب و بکر باشد راه‌های گسترش خود را پیدا خواهد کرد.

در شرق آسیا به خانواده خیلی اهمیت می‌دهند. در شب یلدا که برای آنها به این نام خوانده نمی‌شود و به آن دونگ ژی می‌گویند، همه خانواده‌ها دورهم جمع می‌شوند و نان برنجی مخصوص می‌خورند. در کره جنوبی مردم به اطراف خانه‌ی خود آب می‌پاشند تا امواج و انرژی‌های منفی را از خود دور کنند!

ژاپنی‌ها هم به شب یلدا «توئوجی» می‌گویند. در چنین شبی اعتقاد دارند که برای سلامتی و دفع نیروهای منفی باید حمام برنج بکنند و به این صورت دیگر دچار سرماخوردگی نخواهند شد.

شب یلدا در اسکاتلند

بله، تنها در آسیا این مراسم برگزار نمی‌شود. هرچند به نام‌های مختلف و سنت‌های متفاوتی در آن دخیل هستند ولی مردم اسکاتلند در آخرین شب پاییز مراسمی شبیه به قاشق زنی ایرانی‌ها اجرا می‌کنند و به آن کاسه زنی می‌گویند. یک نفر به در خانه‌ها می‌رود و مردم هرکدام یک خوراکی داخل کاسه او می‌گذارند.

جشن فانوس

شب یلدا در بولیوی و اکوادور و پرو

یک مراسم جالب و به دام انداختن خورشید در میان است! برای اینکه همیشه خورشید را در دسترس و اختیار داشته باشند به قله کوه رفته و به صورت نمادین خورشید را طناب پیچ می‌کنند تا روزها بلندتر شود و آن را همیشه داشته باشند.

پرهیجان‌ترین مراسم شب یلدا در آفریقا!

در آفریقا یک فستیوال به راه می‌افتد که طی آن مردم با لباس‌های عجیب و غریب و ماسک و نقاب‌های حیوانات به خیابانها می‌آیند و با نواختن موسیقی مخصوص خودشان و با شادی و شور وصف نشدنی به استقبال زمستان سرد می‌روند.

شب یلدا در روسیه

مردم روسیه در شب یلدا به دعا و نیایش می‌پردازند. نان و پنیر و عسل می‌خورند و کلوچه خانگی می‌پزند. خیابان‌ها را به شادی تزیین میکنند و چراغانی کرده و نور همه جا پخش می‌شود و شادی حرف اول را می‌زند. زمستان را به خوشی صدا می‌کنند.

یلدا و جشن ساعت

شب یلدا در کانادا

بله، باورکردنی نیست ولی واقعیت است! که در تمام دنیا شب یلدا جشن گرفته می‌شود. در کانادا هم جشن فانوس به راه می‌افتد. خیابان‌های تاریک با فانوس‌های روشن پر می‌شوند و موسیقی و شادی به دل شهرها می‌آید.

شب یلدا در انگلیس

در شب 21 دسامبر که همان شب یلدای ماست، مردم به راهپیمایی می‌پردازند و با فانوس یا هر وسیله‌ای که امکان نورپردازی داشته باشد به خیابان‌ها می‌آیند. فانوس‌هایشان را به شکل ساعت تزیین می‌کنند یا اینکه لباسی به طرح ساعت می‌پوشند و در انتها ساعت‌ها را می‌سوزانند و این کار نمادین به معنی گذشتن از طولانی‌ترین شب سال و ورود به زمستان است.

 

 

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها