سفره شب یلدا چی داره؟

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.6 دقیقه

راهنماتو- کنار سفره ای پر از غذا، میوه و نوشیدنی می نشینم؛ صدای پدرم را می شنوم که شعر حافظ را می خواند. خم می‌شوم و در مقداری انار درون کاسه می ریزم و مقداری نمک و گلپر روی آن می پاشم. من همیشه عاشق انار بوده ام. این میوه بهشتی برای من یادآور شب یلداست. یلدا طولانی ترین شب سال و جشن انقلاب زمستانی است که هزاران سال است توسط ما ایرانیان جشن گرفته می شود. در این شب اعضای خانواده و دوستان دور هم جمع می‌شوند و در کنار خواندن اشعار حافظ و نوشیدن چای ایرانی میوه ها و خوراکی های این شب زیبا را میل می کنند.

به گزارش راهنماتو، گرچه با توجه به رسم و رسوم هر شهر، چیدمان سفره شب یلدا و غذاهای آن ممکن است متفاوت باشد، اما چند مورد از شاخص ترین اجزاء این سفره در همه سفره ها مشترک اند. اما سفره شب یلدا چه چیزهایی دارد؟

هندوانه

ما ایرانیان عقیده داریم که خوردن میوه های تابستانی مانند هندوانه در شب یلدا  تحمل هوای سرد زمستانی را برای ما امکان پذیر خواهد کرد. برخی دیگر از افراد نیز معتقدند که خوردن هندوانه در شب یلدا نشانه عشق، دوستی، علاقه و شروعی گرم برای زمستان است.

انار

انار جزء جدایی ناپذیر سفره شب یلداست. این میوه نمادی از تولد دوباره محسوب می شود و خوردن آن شادی بخش جشن شب یلدای ما ایرانیان خواهد بود. پوشش خارجی این میوه بهشتی نماد تولد و طلوع دوباره است و دانه های قرمز و درخشان آن نماد اطمینان، شکوفایی و برکت هستند.

انار

خرمالو

خرمالو یکی از میوه های پاییزی و زمستانی خوش طعم است که با رنگ نارنجی فوق العاده اش، جذابیت خاصی به سفره شب یلدای شما می بخشد. این میوه سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی بوده و سیستم ایمنی بدن را در برابر انواع بیماری ها بیمه می کند.

کدو حلوایی

کدو حلوایی یک میوه پاییزی و زمستانی با طعم شیرین و دلچسب است. این میوه خوش طعم و خوش رنگ نمادی از فراوانی، رفاه و شادی است و به همین دلیل در سفره شب یلدا جایگاه ویژه ای دارد.

کدو حلوایی

آجیل

آجیل شب یلدا معمولا در شهرها و فرهنگ های مختلف ترکیبات متفاوتی دارد، اما اغلب آجیل های شب یلدا شامل پسته، گردو، فندوق، بادام، توت خشک و کشمکش هستند و گفته می شود که خوردن آجیل در شب یلدا موجب رفاه شما در روزهای آینده خواهد شد.

غذا

غذا جایگاه ویژه ای در جشن های ایرانی دارد. غذای اصلی شب یلدا فسنجان، خورش مرغ خوش طعم ایرانی با گردو و انار است. با این حال ممکن است در شهرهای مختلف غذاهای خاصی برای یلدا سرو شود. به عنوان مثال، مردم گیلان در شب یلدا سبزی پلو با ماهی دودی میل می کنند. شیرازی ها هویج پلو با مرغ می پزند، قزوینی ها انار پلو می خورند و تبریزی ها برای شام شب یلدایشان، غذای سنتی این شهر یعنی خشیل را تدارک می بینند. خاگینه خرمای زنجانی، کلم پلوی شیرازی و خورش ناردون مازندرانی از جمله دیگر غذاهایی هستند که طولانی ترین شب سال در شهرهای مختلف ایران سرو می شوند.

دیوان حافظ و قرآن کریم

حافظ خوانی یکی از سنت های شب یلداست و معمولا دیوان حافظ و یک جلد قرآن کریم در بالای سفره قرار داده می شود. در این شب بزرگترین افراد خانواده غزل هایی از حافظ را برای دیگران می خواند. در یلدا همچنین کتاب حافظ به طور تصادفی گشوده می شود و شعری که در آن ظاهر می شود، به عنوان فال برای سال آینده تفسیر می شود.

دیوان حافظ و قرآن کریم

آینه و شمعدان

آینه و شمعدان در سفره های خاصی مانند سفره هفت سین، سفره عقد و سفره شب یلدا جایگاه ویژه ای دارند. آینه نماد  شفافیت و پاکی و شمع نماد روشنایی و فروغ است  آتشدان نیز نماد پایداری نور و گرما است. معمولا در در دو طرف آینه دو شمعدان گذاشته می‌شود و به تعداد فرزندان خانواده شمع روشن می کنند.

شیرینی

شیرینی و خوراکی های خوشمزه ای همچون باسلوق، قطاب، پشمک و انواع دسرها جایگاه خاصی در سفره شب یلدا دارند. در واقع می توان گفت وجود شیرینی در اعیاد و مراسم خاص از واجبات است و علاوه بر طعم خوش، جذابیت سفره شما را دوچندان می کنند.

شیرینی

گل

این روزها هنرهایی مانند گل آرایی و میوه آرایی به سفره شب یلدای بسیاری از ما ایرانیان راه پیدا کرده است. این دو هنر رنگ و بوی خاصی به سفره یا میز شب یلدای شما می بخشند و جلوه و سبک سفره آرایی را متحول می کنند. رز و میخک دو گل زمستانی هستند که به دلیل رنگ قرمزشان جایگاه ویژه ای در سفره شب یلدای ما ایرانیان دارند. از جمله دیگر گل های مناسب این شب می توان به گل اطلسی، آنتوریوم، لاله، ژربرا دیزی، آماریلیس، بنت قنسول و ارکیده قرمز اشاره کرد.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها