می‌خوای دنیای فیلم ارباب حلقه‌ها رو بهتر بشناسی؟ باید این کتاب‌ها رو بخونی!

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.1 دقیقه

راهنماتو- کمتر کسی در دنیا هست که فیلم ارباب حلقه‌ها را ندیده باشد یا حتی اسم این فیلم، شخصیت‌های آن و داستانش را سر زبان‌ها نشنیده باشد. شاید اکثر ما فیلم ارباب حلقه‌ها را بشناسیم، اما باید بدانیم که اگر فیلسوفی چون جی آر آر تالکین نبود، فیلم ارباب حلقه‌ها هم وجود نداشت. اگر می‌خواهید باری دیگر به سمت فیلم جذاب ارباب حلقه‌ها بروید اول کتاب سیلماریلیون را بخوانید و بعد به سراغ فیلم بروید تا متوجه مفاهیمی شوید که هیچکس نتوانسته است درون فیلم کشف کند. راهنماتو همه چیز را درباره جی آر آر تالکین و کتاب‌هایش به شما خواهد گفت، با ما همراه بمانید.

کتاب سیلماریلیون اثر جی آر آر تالکین چیست؟

به گزارش راهنماتو، کتاب سیلماریلیون از جهانی حرف می‌زند که فیلم ارباب حلقه‌ها در آن ساخته شده است. این جهان، جهانی های فانتزی است. حتما می‌پرسید معنای های فانتزی چیست؟ وقتی در داستانی جهانی به کل متفاوت از جهان ما ساخته شود، آن داستان، های‌فانتزی است. جالب این است که تالکین اولین کسی بود که جهان های‌فانتزی در کتاب‌ها را ساخته است. در این کتاب از آفرینش سخن به میان می‌آید و شخصیت‌های مهمی مثل الروند و گالادریل در آن هستند. این کتاب روایت‌گر نور در دو درخت است که توسط ارباب تاریکی به محاصره درآمده است. از آن‌جایی که تالکین فیلسوفی زبان شناس است به زیبایی توانسته است این جهان را با زبانی نو خلق کند، جهانی که مشابهش را جای دیگری ندیده‌ایم.

1

کتاب هابیت‌ اثر جی آر آر تالکین چه می‌گوید؟

پس از این که تالکین سیلماریلیون را می‌نویسد به این فکر می‌افتد که درباره آفرینش و سبک زندگی بیلبو بگینز حرف بزند. در این رمان، هابیت‌ها یا آدم کوتوله‌ها به همراه جادوگر هم وجود دارند که سرنوشت و سبک زندگی بیلبو را تغییر می‌دهند؛ یعنی او بدون این که خود بخواهد از تنبلی دست می‌کشد و به دنبال کوتوله‌ها و گاندولف راه می‌افتد تا به گنجی بزرگ دست یابد. غافل از اینکه در این سفر با موجودی سیاه و تاریک به نام گالوم روبه‌رو می‌شود.

1

در این میان باید درباره تالکین بگوییم که او به اسطوره‌های نورث (شمال)، ژرمن و یهود علاقه بسیار زیادی داشته به همین دلیل از برخی اساطیر برای شخصیت پردازی استفاده کرده است. به عنوان مثال، گالوم همان غلام یهودی‌ها است. مفهوم حلقه نیز از اساطیر نیبلونگن ژرمن‌ها گرفته شده است که محوری‌ترین گره‌ها را در روایت خلق می‌کند.

1

کتاب ارباب حلقه‌ها اثر جی آر آر تالکین کجای ماجرا قرار می‌گیرد؟

جالب این است که فیلم ارباب حلقه‌ها از رمان سه جلدی ارباب حلقه‌ها گرفته شده است، غافل از اینکه ما هنوز دو کتاب را نخوانده‌ایم و کسی به ما نگفته است که برای آشنا شدن با این جهان متفاوت باید سیلماریلیون را می‌خواندیم. داستان ارباب حلقه‌ها را همگی می‌دانیم. در این رمان سه گانه که تشکیل شده از محافظان حلقه، دو برج و بازگشت شاه است با داستانی تقریبا حماسی روبه‌رو هستیم. در این رمان حالا شخصیت‌ها می‌خواهند حلقه را به موردور ببرند، اما باید موانع را کنار بزنند. نکته جالب‌تر این است که تالکین نیز ابتدا کتاب ارباب حلقه‌ها را نوشته و بعد به فکر خلق یک جهان میانی افتاده است.

1

یعنی سیلماریلیون بعد از هابیت و ارباب حلقه‌ها نوشته شده است. علی‌رغم این جهان های‌فانتزی خلق شده، مفاهیم به شدت اسطوره‌ای و فلسفی هستند و باید درباره آن ساعت‌ها بحث کرد. به عنوان مثال در فیلم، پیتر جکسون، کارگردان فیلم ارباب حلقه‌ها، همواره سعی کرده است که حرکت هابیت‌ها را از چپ به راست نشان دهد. کمی فکر کنید! چپ به راست! او می‌خواسته همان چیزی که در ذهن تالکین بر اساس موقعیت جغرافیایی آن‌ها بوده را به تصویر بکشد؛ یعنی حرکت از شمال شرقی سرزمین میانه به جنوب غربی که موردور در آن قرار دارد.

1

چگونه بیشتر تالکین و تفکرات او را بشناسیم؟

شخصیت جی آر آر تالکین آنقدر پیچیده و قلم او آنقدر متفاوت است که از روی زندگی او یک فیلم ساخته‌اند. Tolkien فیلمی است که در سال 2019 ساخته شده و به زیبایی زندگی تالکین و درگیری او با جنگ را به تصویر می‌کشد. تالکین انسانی است که می‌تواند برای بحران‌ها داستان خلق کند. به‌عنوان مثال، زمانی پسرش دوچرخه خود را گم می‌کند و تالکین برای او مجموعه داستان‌های کوتاهی می‌نویسد که حتی از روی آن‌ها نیز فیلم ساخته‌اند. در این داستان‌های کوتاه نیز تالکین دوباره به تثبیت این جهان میانی می‌پردازد و ویژگی‌های آن را درخشان‌تر نشان می‌دهد.

1

چرا باید به جای دیدن فیلم، کتاب ارباب حلقه‌ها را خواند؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، تالکین یک زبان شناس است. او دنیای واژگان را می‌شناسد و از آن به‌گونه‌ای استفاده می‌کند که نمی‌توان در فیلم به تصویر کشید. پیتر جکسون با چیره دستی توانسته است تا حدودی فیلم ارباب حلقه‌ها عالی خلق کند، اما قدرت واژگان تالکین در این فیلم گم می‌شوند. به همین خاطر بهتر است کتاب‌ها را بخوانیم تا هم با جهان داستان آشنا شویم و هم تاثیر بیشتری از این داستان بپذیریم.

1

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

چرا هلیکوپتر 63 برابر «ناامن‌تر» از هواپیما است؟
دانستنی ها

چرا هلیکوپتر 63 برابر «ناامن‌تر» از هواپیما است؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 4.1 دقیقه
(ویدئو) قرق محل سقوط بالگرد رئیس جمهور توسط تکاوران ارتش
اخبار

(ویدئو) قرق محل سقوط بالگرد رئیس جمهور توسط تکاوران ارتش

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه
 (ویدیو) توضیحات سردار رادان درباره شایعه ترورش
اخبار

(ویدیو) توضیحات سردار رادان درباره شایعه ترورش

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .2 دقیقه
(ویدئو) پیکر آیت الله رئیسی کی به تهران می آید؟
اخبار

(ویدئو) پیکر آیت الله رئیسی کی به تهران می آید؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه
ویژگی‌های یک کیف کار مناسب برای خانم‌های کارمند
راهنمای شیک بودن

ویژگی‌های یک کیف کار مناسب برای خانم‌های کارمند

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 5.6 دقیقه
 بزرگ‌ترین پرچم ایران به رنگ سیاه درآمد
اخبار

بزرگ‌ترین پرچم ایران به رنگ سیاه درآمد

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .7 دقیقه