کتاب‌هایی که بهتر است قبل از خواب برای کودکمان بخوانیم

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.6 دقیقه

راهنماتو- وقتی زمان خواب کودکتان فرامی‌رسد، چه برنامه‌ای تدارک می‌بینید؟ فورا به او می‌گویید که به تخت برود و چشم‌هایش را ببندد تا خوابش ببرد؟ این یک اشتباه رایج بین والدین است. چرا زمان خواب کودکمان را با کتاب خواندن پر نکنیم؟ به وقت خواب، کودکان و والدین مناسب‌ترین زمان را برای گفت‌وگو پیدا می‌کنند. ذهن کودک از لابه‌لای روایات کتاب شروع می‌کند به پرسشگری و تحلیل، در نتیجه ذهن او رفته رفته آرام می‌گیرد و به خواب می‌رود، البته اگر کتاب مناسبی برای زمان خواب کودک تهیه کرده باشیم. راهنماتو چند کتاب برای زمان خواب کودک به شما معرفی می‌کند تا همین امشب برنامه‌ای مناسب برای او در نظر بگیرید.

1. معرفی کتاب «لیندبرگ افسانه موش پرنده» مناسب برای زمان خواب کودک

به گزارش راهنماتو، کتاب «لیندبرگ افسانه موش پرنده»، نوشته‌ی توربن کولمان و ترجمه‌ی مونا توحیدی‌صفت، یکی از بهترین کتاب‌ها برای زمانی است که کودکتان می‌خواهد بخوابد. اکثر کودکان رویای پرواز را در سر می‌پرورانند و دوست دارند همچون پرنده‌ها به پرواز درآیند. به همین خاطر این کتاب می‌تواند برای کودکان بسیار جذاب باشد چراکه لیندبرگ، موش پرنده‌ای است که با سختی‌های فراوان بالاخره موفق می‌شود به پرواز درآمده و به آرزویش برسد. علاوه‌بر روایت بسیار جالب این کتاب که مناسب رده سنی ب و ج است، باید به تصویرسازی حرفه‌ای آن نیز اشاره کنیم که کودک را لحظه به لحظه با لیندبرگ همراه کرده و رویاپردازی را برای او آسان‌تر می‌کند.

1

2. معرفی کتاب «سیاره گردو» مناسب برای زمان خواب کودکان

کتاب «سیاره گردو» نوشته‌ی فریناز مختاری، کتابی است که به راحتی تخیل کودک را فعال می‌کند در حالی که به او می‌آموزد تعامل در اجتماع باید به چه صورتی باشد. این کتاب نظر کودکانی را که به آسمان و کهکشان علاقه دارند جلب می‌کند چراکه داستان کهکشانی خارج از کهکشان راه شیری را روایت می‌کند که همه سیاره‌های آن با دوستی و مهربانی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و خوشحال هستند، تا روزی که اتفاقی عجیب زندگی سیاره‌ها را بهم می‌ریزد. علاوه‌بر داستان جذاب کتاب سیاه گردو باید به زبان قابل درک فریناز مختاری برای کودکان نیز اشاره کنیم. این مساله باعث می‌شود که کودک درست مثل میل باطنی‌اش با روایت همراه شود نه اینکه مجبور باشد جملات را در ذهن خود تجزیه و تحلیل کند.

1

3. معرفی کتاب «سه طلسم» مناسب برای زمان خواب کودکان

کتاب «سه طلسم» بازنوشته‌ی توشیو اوزاوا کتابی خلاقانه از ادبیات کودک ژاپن است که خواندن آن برای کودکان را به شدت توصیه می‌کنیم. این کتاب که توسط لیلا مکتبی‌فرد ترجمه و توسط مهناز سلیمان‌نژاد تصویرسازی شده مناسب با رده سنی ب و ج است. اگر که در دهه 60 و 70 به دنیا آمده باشید حتما با داستان هانسل و گرتل آشنا هستید، کتاب «سه طلسم» محتوایی شبیه به آن داستان دارد. استاد شخصیت اصلی این کتاب، او را برای جشن بزرگی به کوه می‌فرستد تا مقداری گل و گیاه بیاورد. این خط روایی باعث می‌شود که کودک احساس مسئولیت‌پذیری، شجاعت و مواجهه با مشکلات را در خود تقویت کرده و هنگام خواب گام به گام با قهرمان قصه در کوه و دشت قدم بزند.

1

4. معرفی کتاب «نهنگ طوفانی نویی ماجراجوی 1» مناسب برای زمان خواب کودک

کتاب «نهنگ طوفانی نویی ماجراجوی 1» نوشته‌ی بنجی دیویس و ترجمه نگین رمضانی مناسب با رده سنی ب است. روایت این کتاب نیز از آن دست روایت‌های جذاب برای کودکان است که به کودکان می‌آموزد چطور از چیزی که مناسب آن‌ها نیست فاصله بگیرند و چطور از دلبستگی‌هایشان جدا شوند. پسربچه‌ی قصه‌ی ما در این داستان، نهنگی را به خانه آورده است که با توصیه‌های پدرش متوجه آسیب‌هایی که به او و خودش می‌زند شده و نهنگ را به دریا بازمی‌گرداند. این قصه به راحتی می‌تواند موقعیتی مناسب برای سفر ذهنی کودکان هنگام خواب فراهم کند.

1

5. معرفی کتاب «پسر نامرئی» مناسب برای زمان خواب کودکان

کتاب «پسر نامرئی» نوشته‌ی ترودی لودویگ و ترجمه گلرنگ درویشیان کرمانشاهی که مناسب برای رده سنی ب است نیز یکی از آن کتاب‌های خوب بوده که کاملا برای زمان خواب کودکان ما مناسب است. اگر ما برای کودکان به هنگام شب چنین کتاب‌هایی را بخوانیم، آنان می‌توانند انگیزه‌ای برای یافتن استعدادهایشان پیدا کنند. کتاب پسر نامرئی داستان پسری را روایت می‌کند که فوق‌العاده با استعداد اما فوق‌العاده منزوی است. او به مرور می‌آموزد که چگونه باید مرئی و با دیگران وارد تعامل شود. کتاب «پسر نامرئی» یکی از کتاب‌هایی است که به کودک اجازه می‌دهد با درک مطلب آشنا شده و ذهنی هوشیارتر داشته باشند، این همان اتفاقی است که باید حین کتاب خواندن به هنگام شب برای کودک بیافتد.

1

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها