(تصاویر) کشف تبرهای شگفت‌انگیز متعلق به 1700سال ق.م در لهستان

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.2 دقیقه

 راهنماتو-باستان‌شناسان در ناحیه جنگلی استاروگارد در کوچویه در لهستان 5تبر باستانی متعلق به 1700 تا 1500سال قبل از میلاد پیدا کرده‌اند.

به گزارش راهنماتو، یک فلزیاب درحالی که مشغول کاوش در جنگل‌های کوچویه بود به طور اتفاقی درست زیر سطح خاک 5تبر باستانی متعلق به عصر برنز پیدا کرد.

در لهستان جستجوی آماتوری برای یافتن اشیاء باستانی به کمک فلزیاب غیرقانونی است، مگر آنکه فرد توسط مقامات محلی مجوز دریافت کرده باشد و در هر حال همه یافته‌ها باید گزارش شود.

کوچویه ناحیه‌ای جنگلی و کشاورزی در شمال لهستان است. وینس کانکول، فلزیابی که این یافته‌ها را گزارش داده است، از مقامات محلی مجوز دریافت کرده بود.

او به محض پیدا کردن تبرها با مقامات مسئول محافظت از میراث فرهنگی تماس گرفت.

x

ایگو استروزوک، مسئول محافظت از میراث فرهنگی در استان پامرانیا، می‌گوید: «استخراج این یافته‌ها تحت نظارت همکاران ما در اداره استانی محافظت از یادبودهای باستانی انجام کرد. بنابراین از تخریب این محوطه پیشگیری شده است.»

باستان‌شناسان در عمق 20 تا 30سانتی‌متری در زیر لایه‌هایی از گل و علف، 5تبر باستانی که در کنار هم دفن شده بودند را پیدا کردند.

استروزوک می‌گوید که اشیاء باستانی متعلق به چنین دورانی معمولا به ندرت در این ناحیه پیدا می‌شود که همین امر آن‌ها را به اشیائی نادر تبدیل می‌کند.

استروزوک می‌گوید احتمالا بین این تبرها و فرهنگ بالتیک که در لیتوانی امروزی یا شمال لهستان سرچشمه گرفته است، پیوندی قوی وجود دارد.

این تبرها نسبتا بزرگ هستند و از یک دسته باریک با لبه‌هایی بالا آمده و تیغه‌ای پهن تشکیل شده‌اند.

x

پیوتر کلیماشفسکی، رئیس اداره یادبودهای باستانی لهستان می‌گوید: «باور دارد که این تبرها بخشی از یک آیین ودیعه‌گذاری یا نذری بوده‌اند و به خصوص به تجارت یا مذهبی که مردمان عصر برنز در این ناحیه به آن اشتغال داشته‌اند، مرتبط بوده‌اند.

این کشف نور تازه‌ای بر فرهنگی می‌تاباند که 3000سال قبل در لهستان رونق گرفت. قبلا هم تبرهای منفرد متعلق به این دوران در این ناحیه پیدا شده‌اند اما نخستین‌بار است که 5شیء باستانی به صورت گروهی با هم دفن شده‌اند.

آخرین یافته قابل مقایسه به 20سال پیش در منطقه لوبلین بر می‌گردد. به صورت سنتی در این ناحیه اشیائی مثل دستنبد و زره سینه در خاک ودیعه‌گزاری می‌شدند، که سرهای تبر را به یک شگفتی باستان‌شناسی متمایز تبدیل می‌کند.

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها