(تصاویر) زیستگاهی اسرارآمیز بینِ کره‌ شمالی و جنوبی با جانوران و گیاهان نادر

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۸ اسفند ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2.4 دقیقه

راهنماتو-منطقه غیرنظامی‌ (DMZ) بینِ کره شمالی و جنوبی درحالِ حاضر جایی برای مردم نیست که شاید به‌همین دلیل است که 70سال بعد از آتش‌بس بین دو کره، گیاهان و جانورانی کمیاب در این تکه زمینِ بکر شکوفا شده است.

به گزارش راهنماتو، تصاویری که به منظور بزرگداشت هفتادمین سالگرد پایان خصومت بین کره‌های جنوبی و شمالی منتشر شده است، پناهگاهِ حیات‌وحشی را در منطقه حایل بین دو کشور به وسعت 275کیلومتر نشان می‌دهد که سراسر آن با نرده و زمین‌های مین‌کاری‌شده احاطه شده است.

این تصاویر که توسط چندین مؤسسه فرهنگی و هنریِ کره جنوبی منتشر شده است، تنوع زیستی در سطح بالا را در مساحتی به وسعت 560مایل نشان می‌دهد که دهه‌هاست آرامش آن به‌هم نخورده است.

کره جنوبی و شمالی

سایتی که این تصایر را منتشر کرده نوشته است «بعد از جنگ کره، این منطقه حایل کم‌ترین مزاحمت انسانی را به مدت بیش‌از 70سال به خود دیده است و طی این مدت بخش‌هایی از طبیعت که آسیب دیده بود، احیا شده است. درنتیجه، این منطقه شاهد اکوسیستمی است که در شهرهای اطراف دیده نمی‌شود و تبدیل به پناهگاهی برای حیات‌وحش شده است.»

پروژه‌ای نیز وجود دارد که به علاقه‌مندان امکان می‌دهد که به صورتِ مجاز از این منطقه و آثار هنری جنگی که بر اساس تجربه‌های مردم تهیه شده است، بازدید کنند.

این منطقه حایل خاستگاه گیاهان و حیواناتی است که منحصراً در کره زندگی می‌کنند و 30درصد از آن‌ها در معرض خطر هستند. دوربین‌های نصب‌‌شده توسط مؤسسه ملی اکولوژی کره جنوبی تصاویری از حیوانات درمعرضِ خطری مانند درنا، گوزن مشک، خرس، بز کوهی و هم‌چنین سگ‌های آبی‌ را ثبت کرده‌اند  که «آزادانه» مسیری کاملاً وحشی و دست‌نخورده شاملِ کوه‌های برفی، تالاب‌ها و جنگل‌ها را بین دو کشور طی می‌کنند.

کره شمالی و جنوبی

این دوربین‌ها  تصویری از خرس سیاه آسیایی را برای نخستین‌بار بعد از 20سال ثبت کرده‌اند. جمعیت این گونه به دلیل تخریب سریع زیستگاه و شکار غیرقانونی کاهش یافته است. درکل، 6168 گونه از گیاهان، پستانداران، پرندگان، دوزیستان، خزندگان، ماهی‌های آب شیرین و بی‌مهرگان کف‌زی و انواعی از عنکبوت در این منطقه زندگی می‌کنند.

سازمان‌ها محیط‌زیستی و محققان در پی افزایش حفاظتِ زیست‌محیطی از این ناحیه حایل هستند اما این فرایند نیازمند همکاری دو کشور است. هرچند گفت‌وگوهای صلح در سال 2008 قدری امید برای امکان‌پذیر شدنِ چنین همکاری‌هایی ایجاد کرد اما جنگ بین دو کشور هنوز رسماً تمام نشده زیرا جنگ در سال 1953 نه به واسطه پیمان‌نامه صلح بعد به واسطه آتش‌بس تمام شد.  

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها