چرا حیوانات و گیاهان آمریکا در حال انقراض هستند؟

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

ایرنا نوشت؛ یک گروه برجسته حفاظت از محیط زیست اعلام کرد که ۴۰ درصد از حیوانات و ۳۴ درصد از گیاهان در ایالات متحده آمریکا با خطر انقراض و ۴۱ درصد از اکوسیستم‌های واقع در قلمرو آمریکا با خطر فروپاشی و ناپدید شدن از روی کره زمین رو به رو هستند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از رویترز، سازمان موسوم به «نیچرسِرو» (NatureServe) در گزارشی اعلام کرد حیوانات مختلفی از خرچنگ‌ خاردار (crayfish) و کاکتوس تا صدف‌های آب شیرین و گونه‌های نمادین آمریکایی مانند «ونوس» مگس‌خوار با خطر ناپدید شدن از خاک آمریکا و کره زمین رو به رو هستند.

این سازمان که داده‌هایی از شبکه خود متشکل از بیش از هزار دانشمند در سرتاسر ایالات متحده آمریکا و کانادا را تحلیل و بررسی می‌کند، اعلام کرد که این جامع‌ترین گزارشی است که تاکنون در این خصوص منتشر کرده و در آن اطلاعات پنج دهه گذشته خود را درباره وضعیت سلامتی حیوانات، گیاهان و اکوسیستم‌ها بررسی و ترکیب کرده است.

این سازمان در گزارش خود مناطقی را در ایالات متحده که در آنجا محافظتی از زمین انجام نمی‌شود و گیاهان و حیوانات با بیشترین تهدیدات رو به رو هستند، مشخص کرده است.

«شان اوبراین» رئیس سازمان «نیچرسرو» گفت که نتایج‌ این گزارش «دهشت‌آور» است و او امیدوار است که این گزارش قانونگذاران (نمایندگان کنگره) آمریکا را متوجه اهمیت تصویب قوانین محافظتی کند. وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم تنوع‌زیستی حال حاضر را حفظ کنیم، این امر مستلزم رسیدگی به مناطقی است که تنوع زیستی در آنجا با بیشترین تهدید رو به رو است.

در میان گونه‌هایی در خطر انقراض، گونه‌های برجسته و شناخته‌ شده‌ای مانند گیاه گوشتخوار موسوم به «ونوس» مگس‌خوار وجود دارد که تنها در مناطق بِکر طبیعی در چند ناحیه محدود ایالت‌های کارولینای شمالی و جنوبی یافت می‌شود.

همچنین حدود نیمی از گونه‌های کاکتوس نیز با خطر انقراض رو به رو هستند؛ در حالی که ۲۰۰ گونه درخت از جمله یک نوع خاص بلوط در ایالت آرکانزاس نیز با خطر ناپدید شدن رو به رو است. در میان اکوسیستم‌ها، مراتع شمالی از جمله مواردی هستند که با بیشترین خطر مواجه شده‌اند.

ماهی

بر اساس این گزارش، تهدیدات علیه گیاهان،‌ حیوانات و اکوسیستم‌ها گوناگون هستند که از جمله آنها فرسایش زیستگاه‌ها، تغییر کاربری اراضی، وجود گونه‌های مهاجم، سدسازی و آلوده‌سازی رودخانه‌ها و همچنین تغییرات آب و هوایی است. کالیفرنیا، تگزاس و مناطق جنوب شرقی ایالات متحده از جمله مناطقی هستند که بیشترین درصد گیاهان، حیوانات و اکوسیستم‌ها با خطر نابودی را در خود دارند.

به گزارش ایرنا، در حالی که دولت ایالت متحده آمریکا سالانه صدها میلیارد دلار صرف اقدامات نظامی و تسلیحاتی و مداخلات خارجی می‌کند، گزارش موسسه «نیچرسرو» حاکی است که در حال حاضر تنها ۵۰ میلیون دلار بودجه فدرال در میان همه ایالت‌های آمریکا برای اجرای طرح‌های زیست‌محیطی اختصاص می‌یابد. البته گفته شده که ظاهرا قرار است قانونگذاران آمریکایی به زودی طرحی ارائه کنند که در صورت تصویب این بودجه را به ۱.۴ میلیارد دلار افزایش خواهد داد که البته ممکن است حکم «نوشداروی پس از مرگ» را داشته باشد!

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها