ساخت یک آزمایشگاه پیشرفته در عمق 2500 متری اقیانوس

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

ایسنا نوشت؛ فرانسوی‌ها در حال تکمیل یک آزمایشگاه علمی به نام Sous-Marin Provence Méditerranée هستند که یک آزمایشگاه پیشرفته برای مطالعه قلمروی زیر آب و فیزیک ذرات در عمق ۱.۵ مایلی است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، یک آزمایشگاه جدید و کاملاً قابل کنترل از راه دور در نزدیکی مارسی فرانسه زیر آب ساخته می‌شود.

این آزمایشگاه موسوم به Laboratoire Sous-Marin Provence Méditerranée(LSPM) یک مرکز تحقیقاتی پیشرفته آبزی است که در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر تولون فرانسه قرار دارد.

اولین بخش از این آزمایشگاه که در نوع خود در اروپا اولین است، اکنون راه‌اندازی شده است. فرانسه دارای بسیاری از ابزارها و حسگرهای علمی با تکنولوژی پیشرفته برای اقیانوس شناسی، زمین شناسی، فیزیک ذرات و حوزه‌های دیگر است.

این زیرساخت که در عمق ۸۰۳۸ فوتی(۲۴۵۰ متری) زیر آب قرار دارد، محل قرارگیری تجهیزات علمی پیشرفته از جمله تلسکوپ آشکارساز نوترینوی کیلومتر مکعب(KM۳NeT) است که شامل ۲۰۷۰ کُره است که در ۱۱۵ خط قرار گرفته‌اند و به کف اقیانوس لنگر انداخته و نگه داشته شده‌اند.

این سکو همچنین دارای حسگرهای محیطی EMSO است که برای نظارت بر سلامت اقیانوس بسیار مهم است.

بر اساس بیانیه منتشر شده از این گروه پژوهشی، تاسیسات LSPM دارای زیرساخت‌های زیر آبی ذیل خواهد بود:

کابل‌های الکترواپتیکال برای اتصال به ساحل

جعبه‌های اتصال برای اتصال ابزار دقیق زیر آب

سیستم موقعیت یابی صوتی پایه بلند

جعبه اتصال اختصاص داده شده به اقدامات زیست محیطی

حسگر

همچنین تاسیسات کنترل از راه دور این آزمایشگاه دارای زیرساخت‌های حیاتی زیر خواهد بود:

یک اتاق کنترل اصلی برای کنترل آزمایش‌ها در لحظه، جمع آوری و پردازش داده‌ها

اتصال با سرعت بالا به سایر مراکز کنترل و ذخیره سازی

اتاق کنترل از راه دور برای نمایش، پذیرش و امور چند رسانه‌ای

پاسکال کویل، مدیر تحقیقات مرکز فیزیک ذرات مارسی و مدیر LSPM می‌گوید: این آرایه‌های غول پیکر از آشکارسازها می‌توانند نوترینوهایی را که از آسمان نیم‌کره جنوبی ساطع می‌شوند، شناسایی کنند. نوترینوها در موارد نادری با مولکول‌های آب برهم‌کنش می‌کنند و در تاریکی اعماق اقیانوس، نوری آبی رنگ تولید می‌کنند.

وی افزود: تشخیص این نور به ما امکان می‌دهد جهت‌ها و انرژی‌های نوترینوها را اندازه‌گیری کنیم.

این سکو همچنین دارای یک ربات زیر آبی به نام «BathyBot» خواهد بود. این ربات دارای حسگرهای پیشرفته‌ای است که می‌تواند پارامترهای مختلف اقیانوسی مانند دما، اکسیژن، غلظت کربن دی اکسید، سرعت و جهت جریان، شوری و غلظت ذرات را اندازه‌گیری کند.

این ربات نیز مانند سایر ابزارهای LPSM از راه دور از ساحل کنترل می‌شود.

گفتنی است که این ربات می‌تواند از یک صخره به ارتفاع دو متر بالا برود و خواص آب را اندازه‌گیری کند.

همچنین یک طیف سنج پرتو گاما برای نظارت بر سطوح رادیواکتیویته به همراه یک دوربین استریو تک فوتونی برای اندازه‌گیری بیولومینسانس(زیست‌تابی) موجودات اعماق دریا استفاده خواهد شد.

زیست‌تابی(Bioluminescence) به تولید و انتشار نور توسط موجودات زنده که در اثر واکنش‌های شیمیایی در بدن آنها صورت گرفته باشد گفته می‌شود. در بیشتر زیست‌تابی‌ها ماده‌ای به نام آدنوزین تری‌فسفات دخیل است. در این واکنش نور فرابنفش و فروسرخ ایجاد نمی‌شود، بلکه فقط نور سرد تابیده می‌شود. این واکنش شیمیایی ممکن است درون یاخته یا بیرون از آن صورت بگیرد.

به گفته کویل، از آنجایی که اعماق دریا به خوبی شناخته نشده است، تاسیساتی مانند LSPM می‌توانند درک ما را از بسیاری از پدیده‌های مختلف بهبود ببخشند.

وی افزود: یک موضوع کلیدی برای مطالعه، تاثیر طولانی مدت گرمایش جهانی است. مشاهدات LSPM تاکنون نشان دهنده افزایش دمای دریا و کاهش سطح اکسیژن حتی در این اعماق است.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها