آیا خوردن گوشت خام نئاندرتالها را منقرض کرد؟

  • رویا پاک سرشت رویا پاک سرشت
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 3.5 دقیقه

راهنماتو-یکی از بزرگترین رازهای تکامل این است که چرا نئاندرتال ها در حدود 30000 سال پیش منقرض شدند. نئاندرتال ها عادت آدمخواری داشتند یعنی عادت داشتند گوشت یکدیگر را بخورند. این موضوع به دوره زمانی حدود 80000 سال شامل 120000 تا 40000 سال پیش را در بر می گرفت.

به گزارش راهنماتو، خوردن مغز و گوشت خام ممکن است در انقراض نئاندرتال ها به دلیل بیماری های کشنده احتمالی نقش داشته باشد. یک فرضیه جدید می گوید ممکن است علت انقراض نئاندرتال ها تمایل زیادشان به آدمخواری بوده باشد. ممکن است این یک استراتژی موفقیت آمیز برای نزدیک به 100000 سال باشد تا زمانی که هومو ساپینس های مدرن حدود 50000 سال پیش وارد اروپا شدند و آدمخواری را متوقف کردند.

یک تحقیق باستان‌شناسی نسبتاً جدید، اکنون جنبه جدیدی از اعمال آدم‌خواری نئاندرتال‌ها را روشن می‌کند: آنها ممکن است گوشت و مغز نئاندرتال‌ها را خام خورده باشند. باستان شناسان بلژیکی غار Troisième در Goyet را بررسی کردند و 99 استخوان متعلق به پنج نئاندرتال (چهار نوجوان/بزرگسال و یک کودک) را تجزیه و تحلیل کردند. استخوان‌ها عمدتاً درشت نی (بزرگ‌تر از دو استخوان ساق پا)، استخوان ران (ران)، جمجمه، بازو (بالا بازو) و فک پایین (فک پایین) بودند.

قدمت این استخوان ها بین 40500 تا 45500 سال پیش است، بنابراین آنها نمونه ای از آخرین نئاندرتال های زنده را نشان می دهند، زیرا به نظر می رسد نئاندرتال ها در حدود 30000 سال پیش منقرض شده اند. پژوهشگران همچنین بسیاری از استخوان‌های اسب و گوزن شمالی را در میان بقایای نئاندرتال‌ها پراکنده یافتند، که در ابتدا نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها ممکن است حتی زمانی که گوشت حیوانات دیگر فراوان بود، آدم‌خواری کرده باشند.

 استخوان‌های نئاندرتال‌ها مشابه بقایای حیوانات قصابی و آدم‌خواری شده بودند، که نشان می‌دهد استخوان‌های نئاندرتال احتمالاً بخشی از یک مراسم تدفین یا مراسم قربانی نبوده است. آنها دریافتند که دست‌ها و پاهای نئاندرتال‌ها بریده شده (از هم گسیخته) و پوست کنده شده، از گوشت آن‌ها خراشیده شده است، استخوان‌های بزرگ‌تر (ران‌ها و پاهای آن‌ها) برای خوردن مغز غنی از مواد مغذی شکسته شده است، و مغز آنها خراشیده و خورده شد. همچنین به نظر می رسد که فک پایین حداقل یک جمجمه از بقیه جمجمه جدا شده است. همچنین یک مورد وجود داشت که انگشت پا یا انگشت دست جویده شده بود.

آیا گوشت و مغز نئاندرتال خام خورده می شد؟

در مورد اینکه نئاندرتال‌ها از آتش استفاده می‌کردند یا خیر، تردیدی وجود ندارد. با این حال، پژوهشگران بلژیکی شواهد محکمی برای آتشافروزی در غار Troisième پیدا نکرد. علاوه بر این، آنها با موفقیت توانستند DNA را از استخوان‌های نئاندرتال استخراج کنند و این بدان معنا بود که پختن، برشته کردن یا جوشاندن گوشت بسیار بعید است، زیرا DNA در فرآیند گرم کردن از بین می‌رفت. این یافته ها تایید می کند که گوشت نئاندرتال ها و حیوانات خام خورده شده است. اینجاست که نه تنها تمایل نئاندرتال ها به آدم خواری ممکن است در انقراض آنها نقش داشته باشد، بلکه عمل خام خواری گوشت نیز ممکن است به انقراض آنها کمک کرده باشد.

چرا خام خواری منجر به انقراض نئاندرتال ها شده است؟

گوشت خام اغلب حاوی باکتری های خطرناکی مانند سالمونلا، ای کولای، کمپیلوباکتر و لیستریا است که همگی می توانند باعث بیماری های جدی و حتی مرگ شوند. با این حال، با توجه به آسیب پذیری نئاندرتال ها در برابر انقراض در طول 100000 سال گذشته به دلیل تراکم جمعیت کم و کاهش جمعیت موثر، هر عامل دیگری که بر وجود «شکننده» آنها تأثیر بگذارد، مانند بیماری های ناشی از آدم خواری، ممکن است نقش مضاعفی در انقراض آنها داشته اند.

همچنین این احتمال وجود دارد که یک بیماری ناشی از پریون (یک پروتئین غیرطبیعی) مانند جنون گاوی شیوع داشته. BSE یکی از اشکال بیماری آنسفالوپاتی اسفنجی قابل انتقال که اغلب در مغز حیوانات بیشتر از گوشت آنها وجود دارد نیز از دیگر مواردی است که حدس زده می شود در انقراض نئاندرتال ها نقش ایفا کرده باشد. این موارد در انسان، شکل شدیدی از زوال عقل، بیماری کروتزفلد-جاکوب را ایجاد می‌کند که افراد را به سرعت (در عرض چند سال یا سریع‌تر) می‌کشد. برای مثال در گینه نو، افرادی که آدم‌خواری می‌کردند از لقوه رنج می‌بردند که به معنای تکان خوردن یا لرزیدن بی اراده است.

 

رویا پاک سرشت
رویا پاک سرشت

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها