(ویدئو و تصویر) رونمایی از اولین اسلحه‌ هوشمند جهان؛ شلیک پس از شناسایی چهره و اثرانگشت!

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.5 دقیقه

روزیاتو نوشت؛ کای کلوپفر در سال ۲۰۱۲ دانش آموز دبیرستانی بود که جیمز هولمز ۲۴ ساله وارد سالن سینمای آرورا شد.

هولمز با شلیک گلوله ۱۲ نفر را کشت و ۷۰ نفر دیگر را زخمی کرد. این حادثه باعث شد که کلوپفر بخواهد تیراندازی های این چنینی و خودکشی را متوقف کند. او اکنون ۲۶ ساله است و اولین اسلحه هوشمند جهان را در شرکت آمریکایی Biofire Tech ساخته است.

این اسلحه یک تپانچه ۹ میلی‌متری است که ۱,۴۹۹ دلار قیمت دارد. همچنین دارای حسگرهای بیومتریک مادون قرمز، لیزر و یک رابط الکترونیکی است. اسلحه هوشمند Biofire دارای یک داک مجهز به صفحه نمایش لمسی است که صورت و اثر انگشت شما را ذخیره می کند. هنگامی که سیستم اثر انگشت یا چهره کاربر تایید شد، به سرعت قفل آن باز می شود و می توان شلیک کرد. اما در همان زمان، به محض اینکه تماس شما قطع شود، در کسری از ثانیه قفل می شود.

مشخصات حداکثر پنج نفر را می توان در هر اسلحه ثبت کرد. 

1

کلوپفر گفت: «کلوپفر گفت هدف این بود که یک تفنگ با تکنولوژی بالا بسازیم که هم به درد تیراندازان با تجربه و هم تازه کارها بخورد. فناوری های تشخیص اثر انگشت و تشخیص چهره به خوبی درک شده اند و نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. ترکیب این دو سیستم بسیار قابل اعتمادتر از تنها یکی از آنهاست».

او توضیح داد: «هر زمانی که اسلحه را به دست می گیرید باید قفل آن باز شود و زمانی که آن را کنار می گذارید باید همیشه قفل باشد». 

اختلال در سیستم تشخیص هویت

1

برخی معتقدند اگر مشکلی در روند شناسایی پیش آید، شهروندان آمریکایی که اسلحه با مجوز قانونی دارند تا از خود و خانواده‌هایشان محافظت کنند، در صورتی که اسلحه‌هایشان هویت آنها را شناسایی نکنند، ممکن است کشته شوند.

طرفداران اسلحه هوشمند معتقدند که پلیس هم باید از این نوع سلاح ها استفاده کند. اما تصور کنید یک افسر پلیس در شرایط مرگ و زندگی است و سعی می کند اسلحه خود را دوباره راه اندازی کند، ممکن است شرایط از کنترل خارج شود. البته اسلحه های نیمه اتوماتیک نیز ممکن است گیر کنند. دارندگان اسلحه گرم آموزش دیده، به ویژه افسران مجری قانون، می توانند در عرض دو تا سه ثانیه مشکل را برطرف کنند.

اسلحه ای که باید آن را شارژ کنید

1

یک باتری لیتیوم یونی با یک بار شارژ، برای چندین ماه کفایت می کند. کلوپفر گفت: «ما کارهای زیادی انجام داده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که شارژ اسلحه به هیچ عنوان دغدغه‌ صاحبان آن نباشد.» 

او گفت که اگر شارژ باتری کم شود، هشدارها و نشانه های زیادی وجود دارد که به شما هشدار می دهد تا آن را شارژ کنید و شارژ مجدد آن حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول می کشد.

امنیت 

1

هکرها در دنیایی که همه چیز به هم متصل است، راه هایی برای نفوذ به همه چیز پیدا می کنند. کلوپفر گفت به همین دلیل است که تفنگ هوشمند هیچ ارتباط بی سیمی ندارد. به دلایل امنیتی و حفظ حریم خصوصی، این اسلحه، جی پی اس، وای فای یا بلوتوث ندارد.

داده های بیومتریک گرفته شده فقط روی تفنگ ذخیره می شود. اطلاعات اسلحه با استفاده از اعتبارنامه هایی رمزگذاری شده است که حتی کلوپفر هم به آنها دسترسی ندارد. همه اینها در دست مالک است و فقط بیومتریک آنها می تواند واقعاً به هر یک از آن داده ها دسترسی داشته باشد یا باعث ایجاد تغییراتی در سیستم شود. 

فروش 

1

اسلحه های هوشمند از نظر تئوری ایده خوبی هستند. اما هنوز کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود تا اکثر صاحبان اسلحه و سازمان های مجری قانون راضی به استفاده از آن شوند.

بیانیه‌های بازاریابی Biofire تخمین می‌زند که تفنگ هوشمند آنها می‌تواند تقریباً از دو سوم مرگ‌های ناشی از خودکشی در ایالات متحده در هر سال جلوگیری کند، تخمینی که می‌تواند به نجات جان ۲۲,۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۸ منجر شود. البته این اتفاق تنها در صورتی رخ می دهد که اسلحه هوشمند با تکنولوژی بالا به موقع وارد بازار شود.

1

شرکت Biofire Tech پیش فروش اسلحه هوشمند خود را آغاز کرده است. مشتریان آمریکایی که برای پیش‌سفارش آماده هستند، باید برای رزرو اسلحه خود از طریق وب‌سایت Biofire، مبلغی معادل ۱۴۹ دلار، یعنی حدود یک دهم قیمت ۱,۴۹۹ دلاری اسلحه هوشمند، پرداخت کنند.

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها