(تصاویر) زیباترین سدهای ایران که حتما باید ببینید

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 6.8 دقیقه

راهنماتو- سدهای آبی تنها سازه های بتنی برای متوقف سازی جریان آب نیستند. بلکه بسیاری از آنها با زیبایی چشمگیری که دارند، مکان مناسبی برای ماهیگیری، قایق سواری و پیک نیک به حساب می آیند. ایران جزو پنج کشور برتر سدسازی در جهان است، از این رو سدها یکی از جاذبه های گردشگری مهم کشورمان به حساب می آیند و اکثر سدهای آن مناظر شگفت انگیری را خلق کرده اند. امروز قصد داریم زیباترین سدهای کشور عزیرمان را به شما معرفی کنیم:

1- سد چالیدره

سد چالیدره

به گزارش راهنماتو، چالیدره یکی ازمکان های گردشگری مشهد است که در 30 کیلومتری غرب این شهر واقع شده است. در ابتدا هدف اصلی ساخت این سد تامین آب آشامیدنی و کشاورزی اهالی این منطقه بود. اما به دلیل زیبایی‌های طبیعی این منطقه و با احداث امکانات زیاد در آن، در نهایت به یکی از مکان های دیدنی مشهد تبدیل شد. این مجموعه امکانات تفریحی بسیاری را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد که از جمله آنها می توان به ماهیگیری، غواصی، لنج سواری، قایق سواری، تله کابین، ترن کوهستان، تله سیژ، بانجی جامپینگ، رستوران و برج گردان اشاره کرد.

2- بند میزان

بند میزان

بند میزان سدی است ساخته دست انسان که در دوره شاپور اولی ساسانی در شمال شهر شوشتر و بر روی رود کارون ساخته شده است. این سد در سال 1388 به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. بند میزان یک اثر بسیار مهم در مجموعه بناهای آبی تاریخی شوشتر است که آب کارون را به نسبت‌های دو و چهار بین رودهای گرگر و شطیط تقسیم می‌کند. معماری بی نظیر این سد، به گونه ای است که اگر آب یک شاخه بیش از یک سوم شود، آن را به شاخه دیگر منتقل می کند. از آثار و بناهای دیدنی اطراف این بند تاریخی می توان به قلعه سلاسل، پل بند لشکر، نهر داریون و پل شادروان اشاره کرد.

3- سد اکباتان

 سد اکباتان

سد اکباتان یکی از جاذبه های دیدنی شهر همدان است که در 11 کیلومتری شرق این شهر واقع شده است. این سد حدود 60 هکتار وسعت دارد و در حال حاضر آب شرب مردم همدان و زمین‌های کشاورزی را تامین می کند. دریاچه و سد اکباتان به دلیل دارا بودن فضای سبز، چشم انداز فوق العاده و امکانات تفریحی و گردشگری مانند رستوران و مهمانسرا گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. از جمله ورزش های آبی این سد می توان به قایقرانی و اسکی روی آب اشاره کرد.

4- سد دز

سد دز

سد دز یکی از قدیمی ترین و معروف ترین سدهای ایران است که در دوران پادشاهی محمدرضا پهلوی و توسط ایتالیایی‌ها بر روی رودخانه دز در 23 کیلومتری شمال اندیمشک احداث شد. این سد به عنوان سومین سد بزرگ ایران شناخته می شود. سد دز سازه ای بسیار زیبا و دیدنی دارد و دریاچه پشت آن نیز با حجم 3.3 میلیارد مترمکعب به عنوان یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین دریاچه‌های مصنوعی ایران به شمار می‌رود. دریاچه دز که با نام « دریاچه شهیون» نیز شناخته می شود، مکان مناسبی برای  تفریحات آبی و قایق‌سواری است. وجود آب و هوای مطلوب و پوشش های گیاهی متنوع همه ساله گردشگران زیادی را در فصل های بهار، پاییز و زمستان به این منطقه می کشاند.  

5- سد درودزن

 سد درودزن

سد مخزنی درودزن در صد کیلومتری شمال غرب شیراز و 50 کیلومتری شمال غرب مرودشت و بر روی رودخانه کُر احداث شده است. این سد در بهترین نقطه از مسیر رود کر ساخته شده است و به نام «سد داریوش» نیز شناخته می شود. سد درودزن در سال 1351 هجری خورشیدی احداث شد و به عنوان یکی از قدیمی ترین سدهای خاورمیانه شناخته می شود. جالب است بدانید این جاذبه تاریخی طبیعی در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است. این سد که در ابتدا به منظور تأمین آب آشامیدنی و آبیاری زمین های کشاورزی احداث شد، اکنون به یکی از قطب‌های گردشگری جنوب کشور و یکی از دیدنی ترین مناطق مرودشت نیز تبدیل شده است. طبیعت سرسبز و بکر و فضای آرام و دلنشین اطراف سد درودزن این منطقه را به مکانی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت تبدیل کرده است.

6- سد لتیان

سد لتیان

سد لتیان، یکی از تفرجگاه های معروف تهران است که در ده کیلومتری شمال شرقی تهران و در جنوب لواسان واقع شده است. این سد یکی از منابع اصلی تامین آب پایتخت است که 30 درصد از آب شرب آنجا را تامین می کند. از دیگر کاربردهای این سد می توان به تامین آب موردنیاز کشاورزی و تولید انرژی برق آبی اشاره کرد. طبیعت بکر و امکانات مناسب تفریحی، گردشگری و رفاهی، این سد را به مکانی مناسب برای پیک نیک، کمپینگ و گذراندن تعطیلات آخر هفته تبدیل کرده است. از جذاب ترین تفریحات این مکان می توان به ماهیگیری، طبیعت گردی و کوهنوردی و قایق سواری اشاره کرد. در نزدیکی این سد نیز جاذبه های گردشگری زیبایی مانند پارک جنگلی لتیان، پارک جنگلی تلو، چندین روستای باصفا، کاخ شاه، پارک ساحلی، منطقه حفاظت شده جاجرود و آبشار و روستای کمرد قرار دارد.

7- سد امیرکبیر

سد امیرکبیر

سد امیرکبیر یا سد کرج یکی از معروف ترین مکان های دیدنی کرج است که بر روی رودخانه کرج و در 25 کیلومتری شمال شهر کرج ساخته شده است. این سد به منظور تامین آب مصرفی کرج و بخش هایی از تهران، آبیاری زمین های کشاورزی شهرستان کرج و تولید برق احداث شده است. دریاچه سد کرج در حال حاضر یکی از مراکز اصلی پرورش ماهی قزل آلا در استان البرز است. وجود باغ‌های میوه و پوشش‌های گیاهی متنوع در اطراف دریاچه سد کرج، آنجا را به مکانی مناسب برای  گذراندن اوقات فراغت و همچنین عکاسی تبدیل کرده است.

از جمله تفریحات گردشگری در محوطه این سد می توان به ماهی گیری اشاره کرد. در گذشته تفریحات آبی مانند اسکی روی آب، قایق سواری و غواصی نیز برای گردشگران در دسترس بود که به دلیل آلودگی آب و خطرهایی که گردشگران را تهدید می کند، در حال حاضر امکان چنین تفریحاتی وجود ندارد. از جمله جاذبه های گردشگری اطراف این سد می توان به آبشار هفت چشمه و روستاهای دیدنی نظیر واریان، ارنگه بزرگ، خوزنکلا، کوشک بالا، دروان قله منار، مورود و پل خواب اشاره کرد.

8- سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی یکی از مکان های دیدنی شهر ساری است که در بخش دودانگه و در 45 کیلومتری ساری واقع شده است. این سد به منظور تامین آب آشامیدنی ساکنین روستاهای اطراف، آبیاری اراضی اطراف، کنترل طغیان، جلوگیری از وقوع سیل و خسارات ناشی از آن و تامین برق روستاهای اطراف ساخته شده است. سد سلیمان تنگه در دل طبیعت زیبای مازندران و مکانی بکر و سرسبز ساخته شده است و پوشش گیاهی متنوع این مکان را به یکی از دیدنی ترین مناطق استان مازندران تبدیل کرده است. از امکانات گردشگری و تفریحی آنجا می توان به قایق رانی، اسکی روی آب، اتوبوس دریایی، پدال‌رو روی سد، پیست تپه‌پیمایی، ورزش و زمین های بازی اشاره کرد.

 

 

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها