بیت‌کوین بخریم یا تتر؛ دوراهی تریدر‌های ایرانی در بازار رمزارز

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۲۶ تیر ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.2 دقیقه

فرارو نوشت؛  قیمت تتر به کف کانال ۴۹ هزار تومان رسیده و ایلیا که جزو تریدر‌های تازه‌کار بازار ارز دیجیتال است، پرسیده: «می‌خوام ۱۰۰ تا تتر بخرم. سودی نصیبم می‌شه یا برم سراغ خرید بیت‌کوین؟» مهدی در جواب ایلیا گفته: «اگه طولانی‌مدت یعنی حداقل شیش ماه نگه داری، سود می‌کنی.» یک نفر دیگر با اسم کاربری تحلیلگر ماهر با ریپلای کردن سوال ایلیا می‌گوید: «با این کار فکر می‌کنی سود کردی. چون با خرید تتر نهایتا ارزش پولت را حفظ می‌کنی. به جای تتر، برو سراغ خرید بیت‌کوین و کلا تو فکر هولد کردن بیت‌کوین باش.»

ارشیا که تصویری از تتر را به‌عنوان عکس پروفایلش انتخاب کرده برای تحلیلگر ماهر کامنت گذاشته: «آقا یا خانم به‌اصطلاح تحلیلگر! قربون تحلیل کردنت برم ولی می‌شه نتیجه هولد کردن بیت‌کوین‌هاتون رو از آبان ۱۴۰۰ برامون توضیح بدی و بگی تو این مدت چی عایدت شده؟» تحلیلگر ماهر هنوز این کامنت را جواب نداده، اما طعنه ارشیا به دوره‌ای مربوط می‌شود که بیت‌کوین با رسیدن به محدوده ۶۸ هزار دلار روی قله تاریخی خودش ایستاد.

قیمت بیت‌کوین از آن روز تا الان یعنی درحد فاصل یک سال و نیمی که ارشیا دست گذاشته، حدود ۵۵ درصد ریخته و از محدوده تاریخی ۶۸ هزار دلار به مرز ۳۰ هزار دلار رسیده است. البته برای تریدر‌های ایرانی کاهش ۳۸ هزار دلاری قیمت بیت‌کوین به‌خاطر جهش نرخ دلار در بازار آزاد خودمان کمتر از ۲۴ درصد محاسبه می‌شود. چون قیمت بیت‌کوین در آبان ۱۴۰۰ برای معامله‌گران ایرانی بازار ارز دیجیتال حدود یک میلیارد و ۹۶۲ میلیون تومان بود و الان که بیت‌کوین حوالی مرز ۳۰ هزار دلار معامله می‌شود، قیمت بیت‌کوین به پول خودمان معادل یک میلیارد و ۴۹۳ میلیون تومان است.

قیمت تتر به‌عنوان یک استیبل‌کوین در این مدت روی مرز یک دلار ثابت مانده، اما همانطور که ارشیا پُز داده تریدر‌های ایرانی که در این مدت به‌جای بیت‌کوین، پولشان را برای خرید تتر کنار گذاشتند، به‌سود ۷۵ درصدی رسیدند. چون قیمت دلار که مبنای محاسبه نرخ تتر است، در همین یک سال و نیمی که بیت‌کوین از قله ۶۸ هزار دلار پایین آمده، از ۲۸ هزار تومان به مرز ۴۹ هزار تومان رسیده است.

مرتضی که از طرفداران پروپاقرص بیت‌کوین است، با منشن کردن ارشیا و استفاده از چندتا عبارت رکیک گفته: «خب لامصبِ... هر ارز دیجیتالی ممکنه تو ۹۹ درصد مواقع نسبت به قله تاریخی خودش پایین‌تر باشه. درضمن مرد حسابی! چرا زوم کردی رو آبان ۱۴۰۰؟ چرا درباره بازه‌های زمانی دیگه حرف نمی‌زنی؟ الان مثلا نسبت به شیش ماه پیش یا اصلن یک سال پیش، خرید تتر کار درستی بوده یا خرید بیت‌کوین؟»

قیمت بیت‌کوین در این شش ماهی که مرتضی درباره آن حرف می‌زند با رشد ۴۵ درصدی از حدود ۲۰ هزار دلار به پله ۳۰ هزار و ۳۰۰ دلاری رسیده و ایرانی‌هایی که در کیف پولشان هرمقداری از بیت‌کوین را نگه داشتند، ۷۵ درصد سود به جیب زدند. اما ارشیا که جزو طرفداران تتر است، احتمالا می‌داند که در این مدت به‌لطف جهش‌های پی‌درپی قیمت دلار، نرخ تتر از حدود ۴۰ هزار تومان به حدود ۴۹ هزار تومان رسیده و بابت هر تتر نهایتا ۲۲.۵ درصد سود نصیبش شده است.

بیت‌کوین در بازه یکساله هم برای تریدر‌های ایرانی بازار ارز دیجیتال ۱۲۵ درصد سود داشته و آن‌هایی که به تتر دلخوش بودند، سودی معادل ۵۳ درصد به‌جیب زدند. یک نفر دیگر با اسم کاربری H.H گفته: «پس بحث ریزش قیمت دلار رو کجای دلمون بذاریم؟ الان اگه ریزش قیمت دلار ادامه داشته باشه، چی؟ اینطوری نسبت به بازه‌های کوتاه‌مدتی که جلومون قرار داره، خرید تتر رسما مساویه با ضرر.»

تتر به‌جز ارشیا در این بحث و جدل طرفداران دیگری هم دارد. مثلا کاربری با اسم مسترتتر در جواب H.H نوشته: «تو دیگه آخر کاری. آخه مهندس کِی تو این مملکت ریزش دلار ادامه داشته؟ تو هر دولتی نهایتا قیمت دلار چند ماه می‌ریزه و بعدش با انرژی که از عقب‌نشینی گرفته، دوباره می‌ترکونه.»

مهشید که ادعا می‌کند از پنج سال قبل در کار خریدوفروش ارز دیجیتال است، با پیش کشیدن بحث ریزش احتمالی قیمت دلار به ماجرا نگاه کرده و کامنت گذاشته: «قیمت دلار به‌خاطر اخبار سیاسی که از ابتدای سال داره منتشر می‌شه، فعلا زور بالا رفتن نداره و الان که از مرز ۵۰ هزار پایین اومده، کف ۴۳ هزار و حتی ۴۰ هزار تومن رو براش پیشبینی می‌کنن. خلاصه اگه دلار بریزه بازم رشد احتمالی قیمت بیت‌کوین می‌تونه اثر افت نرخ دلار را پوشش بده.» یک نفر دیگر با اسم صوفیا گفته: خب اگه همزمان دلار بریزه و بیت‌کوین هم به مسیر نزولی برگرده، بفرمایین ما می‌شیم رسما چوب دوسرطلا.» تقریبا ۲۴ ساعت از سوالی که ایلیا مطرح کرده، می‌گذرد، اما هنوز دعوای تریدر‌های ایرانی یا بهتر است بگوییم طرفداران دوآتیشه بیت کوین و تتر زیر سوال ایلیا ادامه دارد.

مقایسه بازدهی بیت‌کوین و تتر برای تریدر‌های ایرانی

بازه زمانیبازدهی بیت‌کوینبازدهی تتر
از ابتدای سالمثبت 1.5 درصدمنفی شش درصد
شش ماه قبلمثبت 75 درصدمثبت 22.5 درصد
یک سال قبلمثبت 125 درصدمثبت 53 درصد
18 ماه قبلمنفی 23 درصدمثبت 75 درصد
دو سال قبلمثبت 88 درصدمثبت 96 درصد

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

(ویدئو) پخت دنده گاو درون پوست روی زغال به روش آشپز روستایی آذربایجانی
آشپزی

(ویدئو) پخت دنده گاو درون پوست روی زغال به روش آشپز روستایی آذربایجانی

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه
افزایش طول عمر گیاهان با وایتکس!
راهنمای گل و گیاه

افزایش طول عمر گیاهان با وایتکس!

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 2.5 دقیقه
(ویدئو) طرز تهیه نان شکلاتی صبحانه با مغز نوتلا
آشپزی

(ویدئو) طرز تهیه نان شکلاتی صبحانه با مغز نوتلا

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه
کدام رنگ ابرو به رنگ پوست من میاد؟
راهنمای شیک بودن

کدام رنگ ابرو به رنگ پوست من میاد؟

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 3.9 دقیقه
(ویدئو) تب مالت چیست؟
پزشکی و سلامت

(ویدئو) تب مالت چیست؟

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .4 دقیقه
علت احساس ناامنی در زندگی و ترس از ترد شدن توسط همسر
دانستنی ها

علت احساس ناامنی در زندگی و ترس از ترد شدن توسط همسر

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 5.7 دقیقه