چرا داشتن یک Xbox Series نسبت به PS5 خیلی با صرفه تره

  • فؤاد رحیمی فؤاد رحیمی
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.1 دقیقه

راهنماتو-هیچ کس شکست Xbox One و عرضه فاجعه‌بارشو نمیتونه انکار کنه، ولی مایکروسافت با مدیریت جدید فیل اسپنسر و درس گرفتن از اشتباهاتی که در نسل هشتم داشت؛ تونست نسل نهم از کنسول هارو با قدرت شروع کنه و بتونه دوباره به صحنه رقابت تنگاتنگ با سونی برگرده.

به گزارش راهنماتو، برای گیمرهایی هم که تو کشورمون هستن و با توجه به نواساناتی که قیمت کنسول‌ها در بازار دارن؛ کنسول جدید مایکروسافت، Xbox Series X میتونه انتخاب ایده‌آلی باشه چرا که نه تنها شما پول یک کنسول رو میدین، بلکه در کنارش از قابلیت هایی که Xbox بهتون ارائه میده بهره مند میشین. قابلیت هایی که شما رو کنسول سونی نمیتونین پیدا کنین. که میشه دلیلش رو رفتار سونی مثل اپل در دنیای گوشی‌ها دونست. حالا باهم در ادامه به بعضی از این قابلیت ها میپردازیم.

Smart Delivery

xsmartdel

این ویژگی بهتون اطمینان می‌ده که همیشه بهترین نسخه بازی‌هایی رو که برای کنسولتون خریدید رو میتونین اجرا کنید. به عنوان مثال، اگر Assassin's Creed Valhalla رو برای Xbox One خریدین، نیازی به نگرانی در مورد اجرای این بازی نباید داشته باشین چرا که نه تنها این بازی خیلی راحت روی سیستمتون اجرا میشه، بلکه نسخه بهینه‌سازی‌شده برای اون پلتفرم رو بدون هیچ هزینه اضافی میتونین دریافت کنین.

ولی در PlayStation 5 این قابلیت در رمان عرضه با مشکلات زیادی روبرو بود و خود سونی هم طرفدار این حرکت نبود و صرفا این قابلیت رو فقط بخاسر اینکه رقیبش در اختیار مشتریاش گذاشته بود به PS5 اضافه کرد. لازم به ذکر که وقتی شما بازی رو برای کنسولی میخرید، دقیقا یک سوم پول به جیب شرکت سازنده کنسول میره و اینجا هم سونی به هیچ وجه دوست نداشت که از سود یک سومی فروش خودش بزنه و گیمرهارو ترقیب به خرید دوباره نسخه همسان با کنسولشون میکرد.

پشتیبانی از بازی‌های قدیمی در Xbox

backwardsb

وقتی به کاری که مایکروسافت با پشتیبانی از بازی‌های قدیمی در Xbox انجام داده فکر میکنیم، متوجه میشیم که چقدر شگفت‌انگیزه. می‌تونید هزاران بازی اصلی Xbox، Xbox 360 و Xbox One رو بدون هیچ مشکلی روی Xbox Series X بازی کنین. این پروسه تا حدی ساده و آسونه که شما فقط لازمه دیسک بازیتونو در کنسول بزارین، منتظر یک آپدیت کوچیک باشین و بازی آماده بازیه. حتی برای کسایی که نسخه دیجیتالی این بازی ها رو دارن هم این کار سادس. فقط لارمه بازی محبوبشونو رو از استور Xbox دانلود کنن.

توی PlayStation 5 ولی فقط می‌تونید بازی‌های PS4 رو بازی کنید. تازه اونایی هم که تایید شدن که قابلیت اجرا روی PS5 رو دارن. به گفته‌ی سونی، بازی‌های معمولی‌تر PS4 ممکنه "خطاها یا رفتارهای غیرمنتظره" رو وقتی که سعی می‌کنید روی PS5 بازیشون کنید نشون بدن . اگر هم می‌خواید که بازی‌های PS1، PS2 یا PS3 رو بازی کنین، باید امیدوار باشید که بازی برای PS4 ریمستر یا ریمیک شده باشن، وگرنه باید قیدشونو بزنین

استفاده از کنترلرهای قدیمی با بازی‌های Series X

xboxcontrollers

یک سناریو ساده رو تصور کنین: شما تازه یک کنسول جدید PS5 خریدین و حالا از دوستاتون که قبلا با هم روی PS4 بازی میکردین؛ دعوت میکنین که بیان خونتون تا بتونین با هم FIFA بازی کنین. ولی شما فقط یک دسته دارن و اوناهم کنسول جدید ور ندارن که بخان دسته PS5 رو داشته باشن. پس باید هرکدومشون 3تومن حداقل پول دسته بده چون میخوان با شما بازی کنن. ولی حالا اگر همین سناریو رو با کنسول های Xbox One و Xbox Series تصور کنین. برای تیمی که از Xbox One به Xbox Series X ارتقا پیدا کرده، هیچ مشکلی وجود نداره. می‌تونید خیلی راحت دسته های قدیمی Xbox One رو با کنسول جدید Series X خودتون لینک کنین.

Xbox Series X دارای قدرت پردازش گرافیکی بالاتریه

روی کاغذ، Xbox Series X یک مزیت دیگه نسبت به PS5 داره که انتظار داریم در آینده وقتی توسعه‌دهندگان به طراحی هر دو کنسول بیشتر آشنا میشن، بیشتر به چشم بیاد. پردازنده گرافیکی Xbox Series X بر اساس معماری AMD RDNA 2 قرار داره و توانایی اینو داره تا 12 ترافلاپ قدرت پردازش گرافیکی رو ارائه بده. PlayStation 5 هم همچنان بر اساس معماری AMD RDNA 2 قرار داره اما تنها 10.28 ترافلاپ داره.

Xbox Game Pass

gamepass

مطمئنم مهمترین و بهترین اتفاقی که برای Xbox و طرفدارای این کنسول افتاده، عرضه Game Pass باشه. که میشه گفت خدمات زیادی رو به مشترکینش ارائه می‌ده. حالا که این پیشنهاد به Xbox Game Pass Ultimate گسترش داده شده و بسیاری از بازی‌های EA رو هم به ارائه اضافه کرده، شما هرگز مشکل پیدا کردن بازی برای بازی کردن ندارید. با بیش از 100 بازی با کیفیت در دسترس، واقعاً چیزی برای همه وجود داره.

مایکروسافت هم تونسته در خریدی که در سال 2021 قطعی شد، بتسدا رو مال خودش کنه، که به دنبالش تونست تمام بازی هایی که توسط استودیوهای زیرشاخه Zenimax تولید شده بودن رو به این سرویس اضافه کنه. بازی ها و استودیوهایی نظیر: بتسدا (Fallout، Elder Scrolls)، id Software (Doom)، ZeniMax Online Studios (Elder Scrolls Online)، Arkane (Dishonored، Prey)، MachineGames (Wolfenstein)، Tango Gameworks (The Evil Within)، Alpha Dog و Roundhouse Studios.

البته قبلاً PlayStation Plus در مقایسه با برنامه Games With Gold Xbox به عنوان یک رقیب جدی و به صرفه دیده میشد، اما الان میشه گفت که عقب افتاده. PS5 در جواب GamePass تونست "مجموعه PlayStation Plus" رو اضافه کنه که برای شروع حرکت خوبی بود، اما در مقایسه با Xbox Game Pass، انتخاب های خیلی کمی داره.

فؤاد رحیمی
فؤاد رحیمی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها