چرا بدنه ماشین لباسشویی برق داره؟

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.9 دقیقه

راهنماتو- امروزه ماشین لباسشویی به یکی از ابزارهای ضروری در هر خانه ای تبدیل شده است. این وسیله پرکاربرد چالش خسته کننده شستشوی دستی لباس ها را برطرف کرده است. یکی از مشکلات رایج ماشین های لباسشویی، ایجاد یک شوک خفیف ناشی از برق گرفتگی در هنگام تماس با دست است. اما چرا این اتفاق می افتد؟ یکی از دلایل اصلی این اتفاق، پاشیده شده آب بر روی لباسشویی و با برخورد دست خیس با بدنه دستگاه است. بروز این اتفاق می تواند علت های دیگری نیز داشته باشد. در ادامه با بررسی دلایل برق داشتن بدنه ماشین لباسشویی و نکات ایمنی آن با راهنماتو همراه باشید.

1- مشکل کابل

به گزارش راهنماتو، آسیب دیدن کابل اولین موردی است که باید در چنین مواقعی بررسی شود. کابل ماشین لباسشویی ممکن است آسیب دیده باشد و یا به درستی نصب نشده باشد. اگر مشکل کابل برطرف نشود، شوک الکتریکی ایجاد شده بیشتر شده و منجر به بروز خطرات جدی تر خواهد شد. مشکل کابل می تواند به کابل اصلی دستگاه یا کابل اتصال به زمین مرتبط باشد.

کابل پوسیده

اگر کابل ماشین لباسشویی شما دچار آسیب جزئی شده است، می توانید قسمت آسیب دیده را با استفاده از یک عایق الکتریکی بپوشانید. در صورت شدید بودن آسیب دیدگی، چاره ای جز تعویض کابل دستگاه وجود ندارد.

مشکل کابل اتصال به زمین

از کابل اتصال به زمین به منظور تخلیه بار الکتریکی اضافی که در طول فرآیند کار ماشین لباسشویی رخ می دهد، به زمین استفاده می شود. این کار خطر برق گرفتگی شما را به صفر می رساند. اگر کابل اتصال به زمین به درستی نصب نشده باشد و یا اصلا وجود نداشته باشد، جریان برق اضافی مجددا به بدنه لباسشویی برمی گردد و می تواند منجر به برق دار شدن بدنه ماشین لباسشویی شود.

2- پریز برق

در صورت اتصال ماشین لباسشویی به یک پریز برق آسیب دیده، در بدنه ماشین لباسشویی شوک الکتریکی ایجاد خواهد شد. در چنین شرایطی تنها کاری که باید انجام دهید تعویض پریز برق با یک پریز سالم است که توصیه می شود برای انجام آن از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

3- محل قرار گیری

محل قرارگیری ماشین لباسشویی نیز در این اتفاق بسیار تاثیر گذار است. اگر ماشین لباسشویی را در یک مکان مرطوب مانند حمام قرار دهید، ممکن است به دلیل پاشیدن مکرر آب بر روی بدنه به آن شوک الکتریکی ایجاد شود.

ماشین لباسشویی

4- نیم سوز شدن موتور دستگاه

موتور یکی از اجراء اصلی ماشین لباسشویی است که خرابی و نیم سوز شدن آن می تواند یکی از دلایل اصلی برق دار شدن بدنه دستگاه باشد. در چنین شرایطی باید از یک فرد متخصص در این زمینه برای رفع مشکل کمک بگیرید.

5- نشتی آب

نشتی آب به دلیل مسائلی مانند شیلنگ ورودی یا شیلنگ تخلیه آسیب دیده، شیر برق و یا مسدود شدن شیلنگ های دستگاه نیز می تواند منجر به برق دار شدن بدنه ماشین لباسشویی شود. در ابتدا دلیل نشتی آب را پیدا کنید و سریعا نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

6- خرابی هیتر

فرسودگی هیتر یا المنت می تواند منجر به بروز خطر برق گرفتگی در افراد شود. از کار افتادن این قطعات منجر به ایجاد اتصالی بین قطعه با آب شده و در نهایت جریان برق وارد بدنه دستگاه خواهد شد.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها