کتاب‌هایی که کودکانمان تا قبل از 15 سالگی باید بخوانند

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۵ دی ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.9 دقیقه

راهنماتو- روزبه‌روز کودکانمان رشد می‌کنند و ما در این میان متوجه مسائلی در شخصیت و رفتار کودکانمان می‌شویم که گاهی نگران‌کننده است. راه‌های متفاوتی را پیش می‎گیریم، نزد مشاور می‌رویم و گاهی جواب مثبتی می‌گیریم. اما، اگر بخواهیم که یک رفتار مثبت در شخصیت کودکانمان برای همیشه تثبیت شود باید او را به کتاب خواندن عادت دهیم یا حتی خودمان برای او کتاب بخوانیم. در این مسیر، هر کتاب، حرفی مثبت برای یک ویژگی خاص در شخصیت کودکانمان دارند؛ از این رو راهنماتو با معرفی 5 کتاب، 5 ویژگی شخصیتی که باید در کودک تقویت شود را بررسی می‌کند.

1

1. معرفی کتاب «ماجراجویان بلند می‌پرند» نوشته السا پونست؛ مقابله با ترس

به گزارش راهنماتو، کتاب «ماجراجویان بلند می‌پرند» را از مجموعه هشت جلدی کتاب‎های کارگاه احساسات انتخاب کردیم. تمامی کتاب‌های این مجموعه ویژگی‌هایی مثبت مثل بالا بردن خلاقیت را در شخصیت کودکان تقویت می‌کنند، اما یکی از بزرگترین دغدغه‌های ما ترس‌هایی است که کودکمانمان دارند.

1

کتاب «ماجراجویان بلند می‌پرند» اولین جلد از این مجموعه کتاب هشت جلدی است که به کودکانمان می‌آموزد چگونه باید با ترس‌های خود مقابله کرده و پیروز میدان باشند.

1

2. معرفی کتاب «در جست‌وجوی قطعه گم شده» نوشته شل سیلوراستاین؛ کشف استعداد درونی

یکی از بهترین سرگرمی‌هایی که روانشناسان برای کودکان پیشنهاد می‌دهند، پازل ساختن است. کتاب «قطعه گم شده» از ساختن یک پازل به شکل نمادین استفاده کرده و در این میان به کودکان می‌آموزد که قطعه گم شده‌ای که درون تو است، چه می‌تواند باشد.

1

درواقع، در کتاب «قطعه گم شده» شخصیت اصلی که یک دایره است به دنبال یافتن قطعه‌ای از خود است که گم شده. در مسیر پیدا کردن این قطعه، کودکانمان در دل داستان می‌آموزند که در جست‌وجوی یافتن یک چیز خاص نباید خوشحالی خود را نابود کنند، اما می‌توانند با کشف احساسی بهتر، حتی خلا آن قطعه گم شده را نیز پُر کنند.

1

3. معرفی کتاب «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» نوشته جمشید خانیان؛ انتخاب درست

خواندن کتاب «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» را به کودکان و نوجوانان بین 10 تا 15 سال پیشنهاد می‌کنیم. این کتاب داستان زندگی دختر 13 ساله‌ای، سارا، را روایت می‌کند که عشق به پیانو در او شعله‌ور است. از آن‌جایی که پدر سارا، تعمیرکار پیانو است، بالاخره می‌تواند برای او یک پیانوی زیبا بخرد.

1

اما، اوج داستان و آموزنده‌ترین بخش آن هنگامی است که سارا باید بین این پیانوی دوست‌داشتنی و جان یک انسان، یکی را انتخاب کند. در این میان، کودکان ما انتخاب‌ها درست در موقعیت‌های حساس را می‌آموزند، به‌خصوص اگر در سنین حساسی همچون 10 تا 15 سالگی باشند.

1

4. معرفی کتاب «ملودی و جزیره‌ی موسیقی» نوشته اترو پرز لابوردت؛ تصویر زیبای صلح

موسیقی، تنها یک حس شنیداری نیست، موسیقی را می‌توان لابه‌لای خطوط کتاب حس کرد. از این رو، کتاب‌هایی که برای کودکان و نوجوانان با تمی موسیقیایی نوشته می‌شوند، عموما بسیار تاثیرگذار خواهند بود. ما هم هیچ چیز به‌جز تاثیرگذاری و آموختن احساس خوبِ صلح میان انسان‌ها به کودکانمان چیز دیگری نمی‌خواهیم. داستان کتاب «ملودی و جزیره‌ی موسیقی» درباره دختری به نام ملودی است که ناگهان ترامپتش به پرواز درمی‌آید به جزیره موسیقی می‌رود.

1

ملودی و دوستانش برای پیدا کردن ترامپت از کشورهای مختلفی گذر می‌کنند و با موسیقی هر کشور، از جمله ایران، آشنا می‌شوند. در این فضا و در یک کتاب موزیکال که تصاویر بسیار جذابی هم دارد، کودکان ما صلح فراملیتی را می‌آموزند. از طرفی دیگر کتاب «ملودی و جزیره‌ی موسیقی» می‌تواند احساس مثبتی درباره همکاری کردن در کودکان ما به‌وجود آورد.

1

5. معرفی کتاب «شروع دوباره تو» نوشته جکلین وودسون؛ بالا بردن سطح اعتماد به‌نفس

اگر کودکان ما سرشار از خلاقیت و استعداد باشند، اما اعتمادبه‌نفس کافی نداشته باشند، بدون شک نمی‌توانند ایده‌های خود را به مرحله اجزا برسانند یا آن را مطرح کنند. داستان کتاب «شروع دوباره تو» با دختری متفاوت به اسم آنجلینا شروع می‌شود که رنگ پوست و فرم موهایش با باقی بچه‌ها متفاوت است. بعد به ترتیب هر کودک درباره خود صحبت می‌کند و تفاوت او از دیگر بچه‌های کلاس مشخص می‌شود.

1

در این کتاب کودکان متوجه خواهند شد که متفاوت بودن دلیل بر این نیست که ما مجبور به ایستادن بیرون از دنیا باشیم، بلکه باید با اعتماد به‌نفسی تکرارنشدنی، خود را معرفی کنیم و متوجه باشیم که تفاوت‌های ما نشانی از زیبایی‌های ما هستند. کتاب «شروع دوباره تو» که جایزه‌ای مثل جایزه‌ی کتاب کودک جین آدامز را دریافت کرده است، به‌خوبی می‌تواند به بالا رفتن سطح اعتمادبه‌نفس کودکان ما کمک کند.

1

 

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

چرا هلیکوپتر 63 برابر «ناامن‌تر» از هواپیما است؟
دانستنی ها

چرا هلیکوپتر 63 برابر «ناامن‌تر» از هواپیما است؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 4.1 دقیقه
(ویدئو) قرق محل سقوط بالگرد رئیس جمهور توسط تکاوران ارتش
اخبار

(ویدئو) قرق محل سقوط بالگرد رئیس جمهور توسط تکاوران ارتش

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه
 (ویدیو) توضیحات سردار رادان درباره شایعه ترورش
اخبار

(ویدیو) توضیحات سردار رادان درباره شایعه ترورش

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .2 دقیقه
(ویدئو) پیکر آیت الله رئیسی کی به تهران می آید؟
اخبار

(ویدئو) پیکر آیت الله رئیسی کی به تهران می آید؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه
ویژگی‌های یک کیف کار مناسب برای خانم‌های کارمند
راهنمای شیک بودن

ویژگی‌های یک کیف کار مناسب برای خانم‌های کارمند

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 5.6 دقیقه
 بزرگ‌ترین پرچم ایران به رنگ سیاه درآمد
اخبار

بزرگ‌ترین پرچم ایران به رنگ سیاه درآمد

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .7 دقیقه