(ویدئو) بزرگترین موتور دیزلی جهان به اندازه یک ساختمان 4 طبقه!

  • راضیه میرزاحیدری راضیه میرزاحیدری
  • ۳۰ دی ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 1.1 دقیقه

عصرایران نوشت: موتور 14 سیلندر مخصوص کشتی حمل کانتینر با 109000 اسب بخار خروجی. این موتور بالغ بر 2300 تن وزن دارد و طول آن 27 متر است. به عبارت دیگر طول آن نزدیک به ارتفاع یک ساختمان چهار طبقه است.

این موتور غول پیکر مربوط به کشتی Emma Mærsk است که مسافت بین چین و کالیفرنیا را ۴ روز زودتر از کشتی های باری معمولی طی می کند. داستان وقتی جالب تر می شود که بدانیم این اژدها، عنوان بزرگترین کشتی باری دنیا را هم در اختیار دارد. این اژدهای دریایی ۳۹۶ متر طول و ۱۷۰۹۷۴ تن وزن داشته و توانایی حمل بیش از ۱۱۰۰۰ کانتینر ۶ متری را دارد.

۱۴ سیلندر دو زمانه RTA96 بیش از ۲۳۰۰ تن به وزن Emma Mærsk اضافه کرده و برای به حرکت در آوردن اژدهای دریایی، با سرعت ۱۰۲ دور در دقیقه حرکت می کنند. بر خلاف موتورهای دیزل قدیمی، در RTA96-C به لطف تکنولوژی Common rail ، از میل بادامک، زنجیر چرخ دنده، پمپ های هیدرولیک و سوخت صرف نظر شده است.
این تکنولوژی با انتقال سوخت تحت فشار بالا و استفاده از یک میدان مغناطیس ویژه به جای پمپ های معمول، مقدار مصرف آن را بسیار کاهش داده و کارایی موتورهای دیزل را بهبود بخشده است. ولی موتور RTA96-C علی رغم استفاده از این تکنولوژی، هنوز برای هر دور، ۱۸۴ گرم گازوئیل را در هر پیستون تزریق می کند.

راضیه میرزاحیدری
راضیه میرزاحیدری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها