چهار کتاب روانشناسی کلیدی و کاربردی که زرد نیستند

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۳ دی ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.5 دقیقه

راهنماتو- می‌دانید چرا بازار کتاب‌فروشی‌ها برای فروش کتاب‌های روانشناسی زرد انقدر پررونق است؟ می‌خواهم با شما روراست باشم. در این کتاب‌ها از چیزهایی حرف می‌زنند که اکثرمان می‌دانیم؛ درواقع کتاب‌های روانشناسی زرد همچون کتاب پیشگویی یا تعبیر خواب عمل می‌کنند. شاید باورتان نشود، اما برای درمان کردن روانمان، حتی اگر به سمت رمان خواندن هم کشیده شویم، به‌خوبی پیش خواهیم رفت، اما کتاب‌های روانشناسی زرد ما را فلج خواهند کرد. دغدغه راهنماتو همواره معرفی کتاب‌هایی خوب در میان بازار کتاب است، حالا به چند کتاب روانشناسی که امروز معرفی می‌کنیم و زرد نیستند توجه کنید.

1. معرفی کتاب تمدن و ملالت‌های آن اثر زیگموند فروید

به گزارش راهنماتو، زیگموند فروید را می‌توان پدر علم روانشناسی دانست که از قرن 19 و 20 تا کنون پایه و اساس علم روانشناسی را تشکیل داده است. از همین لحظه می‌توان مطمئن بود که کتاب تمدن و ملالت‌های آن کتاب روانشناسی زردی نیست، چراکه روانشناسی حاذق آن را به رشته تحریر درآورده است. این کتاب کارآمد، زمانی نوشته شده است که انسان به‌تازگی بارقه‌هایی از مدرنیته را تجربه می‌کرده است. اما، هنوز می‌توان با مطالعه‌ی آن، شیوه‌ای درست برای مواجهه با کشمکش‌هایی که درون ما با جامعه به‌وجود می‌آید، پیدا کرد. ما با مطالعه کتاب تمدن و ملالت‌های آن متوجه می‌شویم که چرا گاهی ملول شده و از زیستن در جهان رنج می‌بریم.

1

بریده‌ای از کتاب تمدن و ملالت‌های آن اثر زیگموند فروید

نمی‌توان در برابر این فکر مقاومت کرد که مردم عموما در سنجش ارزش‌ها از معیارهای نادرست استفاده می‌کنند، قدرت، موفقیت و ثروت را می‌جویند و این‌ها را در زندگی می‌ستایند، اما آن‌چه را که در زندگانی ارزش حقیقی دارد ناچیز می‌شمارند...

1

معرفی کتاب انسان در جست‌وجوی معنا اثر ویکتور فرانکل

ویکتور فرانکل یک روان‌شناس و عصب‌شناس اتریشی است که معنادرمانی را بنیان‌گذاری کرده است. او نیز همچون فروید، فردی یهودی بود که به روشنی می‌توانست با حضور در جامعه، بار سنگین نگاه‌ها و طردشدگی را درک کند. کتاب در جست‌وجوی معنا، زرد نیست چراکه با شما از تغییرات ناگهانی رفتاری حرف نمی‌زند. او در این کتاب به زیبایی می‌گوید که انسان می‌تواند در شرایطی دشوار، همچون شرایط خودش در مواجهه با نازی‌ها، هدفی یافته و به زندگی خود معنا ببخشد. در جهانی که مدام ما را بر سر دوراهی می‌گذارد، فرانکل، به ما می‌آموزد که چگونه انتخاب کنیم و چگونه با اراده انسانی آشنا باشیم.

1

بریده‌ای از کتاب انسان در جست‌وجوی معنا اثر ویکتور فرانکل

کسانی که در بیرون زندان بودند، تصورات غلطی از زندگی در درون اردوگاه کار اجباری داشتند، تصوری آمیخته با احساسات و ترحم. زیرا آنان از مبارزه سخت، خشن و بی‌رحمانه‌ای که پیوسته در میان زندانیان برای بقا و به دست آوردن یک تکه نان در جریان بود، آگاهی درستی نداشتند.

1

معرفی کتاب بی‌تفاوتی اخلاقی اثر آلبرت بندورا

وقتی می‌خواهیم به دنبال کتاب روانشناسی بگردیم که زرد نباشد ولی رهنمون و آموزشی برای مواجه شدن ما با جامعه ارائه دهد، چه روانشناسی بهتر از آلبرت بندورا که آغازگر نظریه یادگیری اجتماعی است می‌توانیم پیدا کنیم؟ بندورا در کتاب «بی‌تفاوتی اخلاقی: چگونه برخی به دیگران آسیب می رسانند بدون اینکه عذاب وجدان پیدا کنند» واقعیاتی را به روی ما می‌آورد که از فکر کردن به آن گاهی شرمسار می‌‎‌شویم. مساله فقط ما، به‌عنوان عضو کوچکی از جهان خلقت نیستیم؛ مساله فعلی زیان‌بار از جانب هریک از ما است که ممکن است آن را کوچک بشماریم و نادیده بگیریم. مثالی خیلی ساده می‌تواند آشغال ریختن روی زمین و مثال عمیق‌تر می‌تواند اسلحه دادن به دست افرادی همچون نازی‌ها باشد!

1

بریده‌ای از کتاب بی‌تفاوتی اخلاقی اثر آلبرت بندورا

در مواجهه با انگیزه های موقعیتی برای رفتار غیرانسانی، افراد می توانند با اعمال نفوذ بر خود یا یاد بگیرند که چگونه این کار را انجام دهند، یا رفتار دیگری را انتخاب کنند. خودتحریمی رفتار مطابق با استانداردهای داخلی را حفظ می کند.

1

معرفی کتاب روان درمانی اگزیستانسیال اثر اروین د. یالوم

همواره ما وقتی لغاتی عجیب‌وغریب، مثل سائق در کتاب‌های فروید یا اگزیستانسیال در عنوان کتاب یالوم را می‌شنویم، از نزدیک شدن به آن می‌ترسیم. اما، مواجه شدن و یادگیری چنین لغاتی بهتر از آن است که خود را غرق در راهکارهای موقتی و بیهوده کتاب‌های روانشناسی زرد کنیم. اروین د. یالوم، روان‌پزشک و نویسنده‌ی آمریکایی، یکی از آن روانشناس‌های نسبتا خوب است که توانسته در میان ما جایگاه معتبری پیدا کند. او با نوشتن کتاب «وقتی نیچه گریست» به شیواترین حالت ممکن ما را با نیچه آشنا کرد، در کتاب روان درمانی اگزیستانسیال نیز ما را با وجود آشنا می‌کند.

1

از واژه اگزیستانسیال نترسید! این واژه برگرفته از فلسفه اگزیستانسیالیست است که محتوایی آشنا و بسیار قابل فهم دارد؛ «وجود، مقدم بر ماهیت است»، همین! اما یالوم آن را وارد پویه‌نگری در علم وانشناسی می‌کند. این کتاب به ما می‌آموزد که وقتی درگیر بی‌معنایی زندگی شدیم، آن را در وجود خودمان جست‌وجو کنیم آن هم از طریق روان درمانی اگزیستانسیال که خودش به ما می‌آموزد.

1

بریده‌ای از کتاب روان درمانی اگزیستانسیال اثر اروین د. یالوم

اگر دنیایمان را بروبیم و روزمرگی‌هایمان را به کناری بگذاریم، اگر عمیقا به «موقعیت»مان، هستی‌مان، مرزهایمان و امکاناتمان در جهان بیندیشیم، اگر به خاکی قدم بگذاریم که شالوده تمامی زمین‌هاست و همه‌چیز برپایه آن بنا شده، قطعا با مسلمات هستی رویاروی می‌شویم، همان «سازه‌های عمیقی» که از این پس «دلواپسی‌های غایی» می‌خوانمشان.

1

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها