با خواندن این 4 کتاب‌ می‌توانیم استرس و رنجمان را کنترل کنیم؟

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 6.1 دقیقه

راهنماتو- آیا می‌دانید اگر استرس و اضطراب در شما به صورت پیشرفته رشد کند، چه اتفاقاتی برایتان می‌افتد؟ مهرطلب می‌شوید، به مسائل بی‌اهمیت بیش از حد فکر می‌کنید، خودتان را به دلیل اشتباهات گذشته‌تان مدام سرزنش می‌کنید، توانایی‌های خود را نادیده می‌گیرید، همیشه بدترین سناریوها را در ذهنتان می‌چیند و در نهایت زندگی راحت را از خود دریغ می‌کنید. در کنار تراپی، پیشنهاد راهنماتو به شما خواندن 4 کتابی است که در ادامه به شما معرفی می‌کند. حتما خودتان می‌دانید، فعلِ کتاب خواندن نیز به تنهایی، می‌تواند استرس شما را کاهش دهد، حال اگر کتاب‌هایی برای کنترل استرستان بخوانید حتما در جهتی درست قرار خواهید گرفت.

1. معرفی کتاب استرس را سرکوب کن از دکتر کنفورد ند

به گزارش راهنماتو، برای کنترل استرس چه کتابی بهتر است از کتاب‌هایی که توسط یک پزشک همچون دکتر کنفورد ند نوشته شده‌اند که مدت‌ها با افرادی که استرس جانِ زندگی آن‌ها را گرفته، سروکله می‌زند.

1

چه بسیار کسانی که در اثر استرس، سر دوراهی‌های زندگی گیر افتاده‌اند و نتوانسته‌اند انتخابی درست داشته باشند. کتاب استرس را سرکوب کن به شما کمک می‌کند تا دربرابر استرس بایستید و اجازه ندهید که این احساس ناملایم، روان شما را مورد آسیب قرار دهد.

1

بریده‌ای از کتاب استرس را سرکوب کن اثر دکتر کنفورد ند

1

زندگی سراسر یک داستان لعنتی‌ست که پی‌درپی تکرار می‌شود. این تعریف نزدیک به درست‌ترین تعریفی‌ست که تا کنون درباره زندگی شنیده‌ام. هر داستان در اصل عاملی‌ست استرس‌زا که بالقوه می‌تواند روزت، هفته‌ات، سال‌ات و گاه همه عمرت را به تاراج ببرد. حقیقت اینست که تا زنده هستیم، رویدادها و موقعیت‌های آزاردهنده گریزناپذیرند.

2. معرفی کتاب نیلوفر و مرداب از تیک نات هان

اگر تا به‌حال درباره «ذن» و آیین بوداییسم چیزی شنیده باشید، ممکن است کمی ترغیب شده باشید که گاهی به این دنیا سفر کنید و طبق آموزه‌های آن به زندگی ادامه دهید. تیک نات هان، به‌عنوان یک فعال صلح‌طلب و آرامش‌دوست یکی از اساتیدی است که می‌توان به وسیله کتاب نیلوفر و مرداب او، با استرس مقابله کرد. رنج، در بشر مساله‌ای انکارناپذیر است.

1

گاهی همین رنج، سایه استرس را برسر ما می‌افکند و ما حیران و پریشان به دنبال راهی برای گریز از این رنج هستیم. گاهی حتی نمی‌دانیم این رنج از کجا سرچشمه گرفته است. قدرت ایستادگی در برابر رنج به جای گریز از آن مطلبی است که در کتاب نیلوفر و مرداب به آن پرداخته می‌شود. خواندن کتاب نیلوفر و مرداب ممکن است استرس شما را از محلی ریشه‌ای‌تر جست‌وجو و درمان کند.

1

بریده‌ای از کتاب نیلوفر و مرداب اثر تیک نات هان

1

اما باید به یاد بیاوریم که رنج نوعی گلِ‌ولای است که برای خلق لذت و شادی به آن نیاز داریم. بدون رنج شادکامی معنا ندارد. پس نباید با پیش‌داوری اشتباه و تعصب با آن روبه‌رو شویم. باید یاد بگیریم که چگونهريال با محبتی بی‌اندازه، رنج‌های خودمان و رنج‌های جهان را در آغوش بگیریم و بپرورانیم.

3. معرفی کتاب نمی‌گذارم کسی اعصابم را به‌هم بریزد از آلبرت آلیس و آرتور لانگ

اگر در محل کارتان، شخصی وجود داشته باشد که مدام اعصاب شما را تحریک کند و یک عامل برای استرس مداوم شما باشد، چه‌کار می‌کنید؟ محل کارتان را عوض می‌کنید؟ کاری می‌کنید او اخراج شود؟ اگر چنین فردی در خانواده شما باشد چطور؟ مثلا چدر یا مادرتان؟ آیا می‌توانید او را برای همیشه ترک کنید؟ پس باید چاره‌ای درست پیدا کرد.

1

در این نقطه بهتر است کتاب نمی‌گذارم کسی اعصابم را به‌هم بریزد را بخوانیم که توسط دکتر آلبرت آلیس و آرتور لانگ نوشته شده است. دکتر آلیس به‌عنوان روانشناسی که زندگی خود را معطوف به فهمِ روانِ انسان کرده است، نویسنده‌ای قابل اعتماد خواهد بود. این دو نویسنده و روانشناس توانسته‌اند در چنین موقعیت‌هایی، راه درست را به ما نشان دهند. در حالی که استرس پیشرفته می‌تواند حس گناهکار بودن را در ما تقویت کند، این کتاب می‌تواند آموزه‌ای صحیح برای جلوگیری از این مساله باشد.

1

بریده‌ای از کتاب نمی‌گذارم کسی اعصابم را به‌هم بریزد اثر آلبرت آلیس و آرتور لانگ

1

اگر خودتان را بیش از حد گناهکار بدانید (احساس مسئولیت، پشیمانی، شرمندگی بسیار زیاد)، آن وقت دیگران می‌توانند بر شما مسلط شوند. شما نمی‌توانید ارزیابی‌های خوبی داشته باشید و بر طبق استدلال‌هایی نادرست تصمیم خواهید گرفت (چون زیادی احساس گناه می‌کنید.)

4. معرفی کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید از دکتر جفری ای یانگ

آیا به‌عنوان یک انسان، مطمئن هستیم که آموزه‌های تربیتی والدین، جامعه و غیره در دوران کودکی ما کاملا درست بوده است؟ آیا ما از دوران کودکی زخم‌هایی در دل نداریم که حتی روحمان هم از آن‌ها خبری نداشته باشد؟ آیا احتمال ندارد که این استرس جان‌فرسا که درون ما شعله‌ور است، برگرفته از زخم‌های دوران کودکی باشد؟ در این حالت ما در تله افتاده‌ایم.

1

اما، کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید، علی‌رغم اسمش که ما را به یاد کتاب‌های روانشناسی زرد می‌اندازد، نوشته شده توسط دکتر جفری ای یانگ است که خود پایه‌گذار طرحواره‌های درمانی است. در واقع ما با خرید کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید در تله‌ی جملات کلیشه‌ای و بی‌ارزش نمی‌افتیم. ما به وسیله این کتاب یاد می‌گیریم که چگونه در مواجهه با رنج‌هایمان که شاید ریشه در کودکی ما داشته، رفتار کنیم و سایه استرس را از زندگی خود بیرون کنیم. یادمان نرود که مهرطلبی نیز یکی دیگر از آسیب‌هایی بود که استرس پیشرفته به ما می‌زد؛ اما این کتاب راه درست را نشان ما خواهد داد.

1

بریده‌ای از کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر دکتر جفری ای یانگ

1

مدلین به‌تدریج ملاقات با مردان را از سر گرفت. هرچند که هنوز به سوی مردان هوسباز گرایش داشت، اما با اصرار و پافشاری ما و با تمرکز بر مردانی که با او بااحترام برخورد می‌کردند، از آن‌ها دور ماند. او بر کسب اعتماد از سوی مردان کار کرد. او «نه» گفتن را آموخت.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

باقلا قاتق | طرز تهیه “باقلا قاتق” گیلانی با نکات و راز و رمزها
آشپزی

باقلا قاتق | طرز تهیه “باقلا قاتق” گیلانی با نکات و راز و رمزها

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 2.7 دقیقه
(ویدیو) لحظه استقبال پدر آیت الله آل هاشم از پسر شهیدش
اخبار

(ویدیو) لحظه استقبال پدر آیت الله آل هاشم از پسر شهیدش

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه
رهبری پنج روز عزای عمومی اعلام کردند
اخبار

رهبری پنج روز عزای عمومی اعلام کردند

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 1.7 دقیقه
بهترین کرم پودر ارزان قیمت خارجی چند؟
آرایشی و بهداشتی

بهترین کرم پودر ارزان قیمت خارجی چند؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 3.8 دقیقه
قیمت محصولات سایپا امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
قیمت روز

قیمت محصولات سایپا امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 1.4 دقیقه
 جانشین سید ابراهیم رئیسی چگونه انتخاب می‌شود؟
اخبار

جانشین سید ابراهیم رئیسی چگونه انتخاب می‌شود؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 3.9 دقیقه