5 کتاب برای افرادی کم‌رو که نمی‌خواهند به عیددیدنی بروند

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 6.9 دقیقه

راهنماتو- عید است و رفت‌وآمدهایی که به عیددیدنی معروف است؛ اما درست همین رسم است که باعث می‌شود افراد کم‌رو و خجالتی به چالش کشیده شوند. حالا که اندک زمانی به عید مانده است، فرصت مناسبی پیش آمده تا کتاب‌هایی را بخوانیم که قرار است بر شخصیت ما تاثیر گذاشته و از خجالت‌زدگی ما کم کند. کتاب‌هایی که به ما می‌آموزند قدرتمند و جسور جلوه کنیم و در عیددیدنی‌ها به جای آب شدن از خجالت، از خوردن میوه، شیرینی و آجیلمان لذت ببریم. کتاب‌هایی که باعث می‌شوند ما از برداشتن یک موز از ظرف میوه خجالت نکشیم و در کنار اقوام عید را جشن بگیریم. اگر نمی‌دانید چه کتاب‌هایی قرار است به افراد کم‌رو کمک کند تا عیدی شیرین داشته باشند با راهنماتو همراه بمانید.

1. کتاب «روان‌شناسی خجالت» مناسب برای افراد کم‌رو

1

به گزارش راهنماتو، کتاب «روانشناسی خجالت» یکی از کتاب‌هایی است که به افراد کم‌رو و خجالتی کمک می‌کند تا ریشه‌ی خجالتی بودن خودشان را پیدا کنند. پس از این، راه برای این افراد باز می‌شود تا رفته رفته از خجالتی بودن خود کم کنند. کتاب‌های روانشناسی که توسط نویسندگان حاذق مثل خانم برنه براون نوشته شده‌اند، کتاب‌هایی قابل اطمینان هستند. برنه براون که در رشته امور اجتماعی تحصیل کرده است به راحتی می‌تواند برای افراد خجالتی یک امنیت روانی ایجاد کند تا از قضاوت شدن نترسند. بعلاوه، با کتاب «روانشناسی خجالت» قرار است بیاموزیم که هیچ انسانی کامل نیست!

2. کتاب «شجاعت در برهوت» مناسب برای افراد کم‌رو

1

کتاب «شجاعت در برهوت» یکی دیگر از کتاب‌های روانشناسی مناسب برای افراد کم‌رو و خجالتی است که خانم برنه براون آن را نوشته است. این کتاب به زیبایی توانسته است نشان دهد که قرار نیست خودمان را تغییر دهیم تا در چهارچوب‌های ساخته شده در یک جامعه یا یک خانواده قرار بگیریم. حتی اگر ما متعلق به آن خانواده باشیم قرار نیست از شخصیت خودمان خجالت‌زده شویم. حالا فرصت آن می‌رسد که برنه براون در کتاب «شجاعت در برهوت» از داستان‌هایی سخن بگوید که افراد در آن شجاعت، همدلی، شرم، تعلق و بسیار احساس دیگر را تجربه کرده‌اند. احساساتی که ممکن است مثل خوره به جان افراد خجالتی افتاده باشد. پس بهتر است پیش از شروع شدن عیددیدنی‌ها حتما کتاب «شجاعت در برهوت» را بخوانیم.

3. کتاب «جرات داشته باش» مناسب برای افراد کم‌رو

1

کتاب «جرات داشته باش» کتابی است که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد کم‌رو و خجالتی را پیش چشم خودشان به چالش می‌کشد؛ این دغدغه مهم چیزی نیست جز نداشتن شجاعت. البته منظور این نیست که افراد کم‌رو از شجاعت لازم برخوردار نیستند، اما ممکن است در لحظه، از کمک کردن به خودشان یا دیگران طفره رفته و شجاعتشان را سرکوب کنند. آقای فردریک فانژه، نویسنده، در کتاب «جرات داشته باش» از اعتماد به نفس سخن می‌گوید. او که روانپزشک و متخصص درمان‌های رفتاری و شناختی است به روشنی می‌توانند به افراد کم‌رو نشان دهد که چگونه نترسند و به خود باور داشته باشند. به همین دلیل اگر کتاب «جرات داشته باش» را پیش از سال نو و عید بخوانیم حتما می‌توانیم در جمع اقوام، با اعتماس به نفس ظاهر شویم.

4. کتاب «اراده قدرت» مناسب برای افراد کم‌رو

1

کتاب «اراده قدرت» یکی از بهترین کتاب‌هایی است که می‌توانیم به افراد کم‌رو و خجالتی پیشنهاد کنیم. این کتاب جالب را فریدریش نیچه نوشته است. فیلسوفی که همواره موضوع بحث بسیاری از علاقمندان به ادبیات و فلسفه بوده است. فردریش نیچه، فیلسوف آلمانی، که زندگی و تفکرات او را در مقاله « مهم‌ترین کتاب‌هایی که از هر فیلسوف باید بخوانیم» بررسی کرده‌ایم، در کتاب «اراده قدرت» به افراد خجالتی می‌آموزد که از خود یک شخصیت قوی بسازند. نیچه در این کتاب از افکار خطرناک حرف می‌زند، افکاری که ممکن است حتی لحظه‌ای از سر افراد کم‌رو نگذرد و اگر گذشت به سرعت سرکوب شود. نیچه در کتاب «اراده قدرت» چنان تصویری پوچ و خالی از معنا از عصر مدرن نشان می‌دهد که پس از ان اصلا دیگر دلیلی برای خجالت‌زده بودن پیدا نمی‌کنید و در عیددیدنی‌ها با اقوام راحت‌تر رفتار خواهید کرد.

5. کتاب «چگونه با هرکس صحبت کنیم» مناسب برای افراد کم‌رو

1

کتاب «چگونه با هرکس صحبت کنیم» مشخصا به افراد کم‌رو می‌آموزد که با هر فرد با طرز برخورد متفاوت، چگونه باید حرف زد. یکی از نگرانی‌های افراد خجالتی این است که حدس می‌زنند با حرفشان کسی را آزار دهند چراکه نمی‌دانند او چطور آدمی است. لیل لوندز، در کتاب «چگونه با هرکس صحبت کند» تکنیک‌هایی موثر به افراد متفاوت می‌آموزد که در اولین تا آخرین برخورد با افراد دیگر، تبدیل به فردی تاثیرگذار شویم. این دقیقا چیزی است که افراد کم‌رو و خجالتی با آن دست به گریبان هستند. اگر همین حالا شروع به خواندن کتاب «چگونه با هرکس صحبت کنیم» کنیم و تنها روزی 10 صفحه از آن را بخوانیم، 24 روز دیگر آن را به پایان خواهیم رساند. این یعنی تنها 24 روز مانده تا تبدیل به یک شخصیت اجتماعی و بااعتمادبه‌نفس شویم.

قسمتی از کتاب «روانشناسی خجالت» اثر برنه براون

1

مادری به خاطر تایید نشدن کارت اعتباری‌اش هنگام خرید بسیار خجالت کشید و تلافی آن را سر فرزند گریان خود درآورد. چنین پدیده‌ای برای اغلب ما که فرزند داریم، آشناست. این همان وضعیتی است که در یک لحظه پیش می‌آید. هدف ما تشخیص سریع خجالت در لحظه وقوع است، به نحوی که تلافی آن را سر اطرافیان خود در نیاوریم یا اگر مانند این مورد سر فرزند خود فریاد زده‌ایم، بیاموزیم که فورا این کار را متوقف کنیم، آرام بگیریم، نفسی بکشیم و کارمان را اصلاح کنیم.

قسمتی از کتاب «شجاعت در برهوت» اثر برنه براون

1

تأیید دیگران یکی از گرامی‌ترین بت‌های ماست و قربانی‌هایی که باید به پای این بت گرسنه بریزیم، این است که دیگران را خرسند نگه داریم. متقاعد شده‌ام که ناراحتی، بازدارنده‌ی بزرگ نسل ماست. روشن است که حمایت از وضع موجود برخلاف عقاید درونی ما، نوعی نعمت داشتن برتری است.

قسمتی از کتاب «جرات داشته باش» اثر فردریک فانژه

1

در حقیقت، همیشه این دیگران هستند که مطالبه دارند و آن‌ها تصمیم می‌گیرند که شما برای جلب رضایتشان باید چه کاری را انجام دهید. از سوی دیگر، در اطرافتان افرادی را می بینید که می‌خواهند از شما سوءاستفاده کنند و به نیازها و خواسته‌های شما توجه چندانی ندارند. این چیزها به وضوح مطرح نمی‌شوند، اما شما تمایل دارید که اعتماد به نفستان را از دست بدهید و خود را مانند کسی تصور کنید که شخصیت ارزشمندی ندارد.

قسمتی از کتاب «اراده قدرت» اثر فردریش نیچه

1

فرد چگونه قوی‌تر می‌شود؟ از طریق تصمیمات تدریجی؛ و ثابت قدم ماندن پای تصمیم، درست از همان لحظه‌ای که اتخاذ می‌گردد. همه‌ی چیزهای دیگر از پس آن خواهند آمد.

قسمتی از کتاب «چگونه با هرکس صحبت کنیم» اثر لیل لوندز

1

هر وقت آدم‌ها با شما ملاقات می‌کنند، یک عکس ذهنی فوری از شما می‌گیرند. این تصویر از شما، داده‌ای است که آن‌ها برای مدتی طولانی با آن سر و کار دارند.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها