آیا همه‌ی کتاب‌ها را باید تا آخر خواند؟!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.6 دقیقه

راهنماتو- «می‌دونی چقدر کتاب نصفه نیمه دارم؟! عذاب وجدان منو گرفته!»

یکی از مشکلاتی که ممکن است افراد کتابخوان با آن دست و پنجه نرم کنند و احساس گناه یقه‌شان را بگیرد نیمه رها کردن کتاب است! شاید شما فرد کتابخوانی باشید که چندین و چند کتاب را قبل از اینکه به پایان برسانید بسته باشید و داخل کتابخانه به امان خدا گذاشته باشید! حتما بعد از این کار عذاب وجدان هم گرفته‌اید که آنها را تا پایان نخواندید! آیا برایتان پیش آمده است؟! قطعا برای هر کتابخوانی پیش می‌آید! نه به خاطر تنبلی یا بی برنامگی، بلکه ممکن است شما از قلم نویسنده، ترجمه مترجم، داستان کتاب خوشتان نیاید! یا حتی در حال و هوای مناسبی برای ادامه دادن آن کتاب نباشید! آیا الزامی است که کتاب را تا پایان، با هر مشقتی که شده است بخوانید؟ آیا تعهدی وجود دارد که هیچ صفحه‌ای را نخوانده جا نگذارید؟! اگر شما هم درگیر این مشکل هستید باید بگویم ما برایتان حرف‌های خوبی داریم!

به گزارش راهنماتو، ممکن است شما هم از آن دسته افرادی باشید که به قول روزنامه ایندیپندنت رها کردن کتاب را توهین به نویسنده بدانید! در حالی که نویسنده خودش اصلا درگیر این فکر و تعهدات نخواهد بود!

ممکن است شما هم از دسته افراد کمال گرایی باشید که یک کار را تا به نحو عالی به پایان نرسانید از خودتان راضی نباشید! چرا؟! چون برنده شدن جزو ذات شماست و اگر کتابی را به پایان نرسانید یعنی شکست خورده‌اید!

اما یادتان باشد، چه کمال گرا باشید چه نه، شما باید قدر وقت و زندگی‌تان را بدانید. بین تمام کتاب‌های دنیا تعداد بسیار زیادی هستند که هیچ کتابخوانی نمی‌تواند آنها را به پایان برساند! اصلا اگر شما کتاب نیمه رها کرده و تا پایان نخوانده نداشته باشید یک جای کار می‌لنگد! دلیلی ندارد موافق نظر هر نویسنده باشید، این درست نیست که قلم هر نویسنده‌ای را بپسندید، کاملا طبیعی است که با یک داستان یا موضوع کتاب ارتباط برقرار نکنید! پس یادتان باشد وقتی در حال رها کردن یک کتاب هستید کتاب‌های دیگری هستند که شما را به خود فرامی‌خوانند! پس نگران پولی که صرف آنها کردید نباشید، وقت شما ارزش بیشتری دارد! تمام این حرف‌ها برای این است که مجبور به خواندن نباشید اما!

خیلی خوب است که خودتان را در پیچیدگی کتاب‌ها غرق کنید. شاید کتابی که در ابتدا با شما ارتباط خوبی برقرار نمی‌کند به خاطر پیچیدگی‌های آن در مفاهیم باشد و شما در برهه‌ای از زندگی باشید که توان فکر کردن نداشته باشید! بهتر است خواندن آن را به وقت دیگری که بهتر می‌توانید موضوع را بفهمید منتقل کنید.

بهتر است کتاب‌هایی را که نصفه نیمه خوانده‌اید و می‌دانید که ارزش تا پایان خواندن را دارند در بخش جداگانه‌ای از کتابخانه قرار بدهید. بعد از گذشت مدتی که کتابهای دلخواه‌تان را خواندید و از آنها انرژی گرفتید به سراغ یکی از آنها بروید. با این روش می‌توانید هم خودتان را راضی نگه دارید و هم استفاده مفید از وقت و انرژیتان ببرید.

ممکن است با خواندن کتابی که قبلا دوستش نداشتید در یک موقعیت بهتر، از آن خیلی هم لذت ببرید! پس در لحظه خودتان را مجبور به کاری نکنید. منتظر زمان بمانید! خواهد رسید!

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها