این 6 سبزی چند ساله را یک بار بکارید و هر سال برداشت کنید!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.5 دقیقه

راهنماتو- بسیاری از سبزیجات پرمصرف مانند لوبیا، فلفل، سیب زمینی و گوجه فرنگی یک ساله هستند و چرخه زندگی خود را در یک فصل رشد کامل می کنند، بنابراین شما باید آنها را هر سال بکارید. با این حال، برخی سبزیجات چند ساله نیز وجود دارند که زمان کاشت آنها می تواند بسته به منطقه کاشت متفاوت باشد و نیازی نیست هر سال آنها را بکارید. همانطور که برای کاشت سبزیجات یک ساله در باغچه، گلخانه و حتی منزل خود برنامه ریزی می کنید، می توانید این 6 محصول چند ساله را نیز در میان آنها بگنجانید و هر سال بدون اینکه زحمت کاشت آنها را بکشید، پاداش زحمات خود را ببینید! شما می توانید سبزیجاتی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد را به صورت چند ساله در بیشتر مناطق کشت کنید:

1- کنگر فرنگی

به گزارش راهنماتو، کنگر فرنگی که در منابع طب سنتی ایرانی به آن ارده شاهی نیز گفته می شود، نوبرانه فصل بهار است که به منظور تهیه سوپ، خورش و سالاد از آن استفاده می شود. این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی فواید درمانی بسیاری نیز دارد که از جمله آنها می توان به حمایت از دستگاه گوارش، کنترل فشار خون، حفظ سلامت قلب، بهبود وضعیت کبد، جلوگیری از آلزایمر و بسیاری فواید دیگر اشاره کرد. معمولا بذر این گیاه چند ساله را در مناطق سردسیر و معتدل در اوایل بهار و در مناطق گرمسیر در اوایل پاییز می کارند. برای کاشت بذر این گیاه به خاک غنی و دارای زهکشی خوب نیاز است. شما می توانید از کمپوست خوب نیز برای کاشت بذر این گیاه استفاده کنید.

کنگر فرنگی


2- مارچوبه

مارچوبه یک سبزی خوراکی گران قیمت و سرشار از انواع ویتامین، مواد معدنی و پروتئین های ضروری است است که به ‌صورت خام یا پخته مورد استفاده قرار می گیرد. این سبزی نیز فواید بسیاری برای سلامتی دارد که از جمله آنها می توان به تقویت بینایی، درمان مشکلات مثانه، تقویت حافظه، بهبود سرماخوردگی، جلوگیری از پیری و درمان عفونت های زنانه اشاره کرد. این سبزی مقاوم ده ها سال در باغ دوام می آورد و یکی از اولین سبزیجاتی است که در بهار قابل برداشت است. مارچوبه را در آفتاب کامل و خاک مرطوب با زهکشی کامل بکارید و یک لایه کمپوست به ضخامت 2 اینچ را با خاک گیاه مخلوط کنید. از آنجایی که این گیاه عمر طولانی دارد، لازم است که خاک آن را پیش از کاشت کاملا آماده کنید. مارچوبه باید در مناطق گرمسیری در پاییز کشت شود. کشت این سبزی در هوای گرم از کیفیت آن می کاهد.

 مارچوبه


3- اعضای خانواده پیاز

برخی از انواع پیازها، مانند پیاز خوشه ای کاشته شده در پاییز و پیاز مصری حتی پس از برداشت هم به تولید پیاز جدید ادامه می دهند. پیازها را در آفتاب کامل تا نیمه سایه در خاکی با زهکشی خوب و حاوی مواد آلی کافی بکارید. در فصل بهار از کودهای حاوی فسفر و پتاسیم زیاد و نیتروژن کم برای کاشت آنها استفاده کنید. آنها را با فاصله 6 اینچ و در ردیف هایی با فاصله 1 فوت از همدیگر و در عمق 1 متری از خاک بکارید. پیاز خوشه ای یا پیاز ولزی نوعی پیاز است که هم ریشه ها و هم ساقه های آن قابلیت مصرف خوراکی دارند. پیاز مصری نیز نوعی هیبرید، بین گونه‌های پیاز و تره‌پیاز است که شباهت زیادی به پیاز معمولی دارد.

پیاز


4- رادیکیو

رادیکیو یا کاسنی ایتالیایی نوعی کاسنی برگ دار با برگ های قرمز مایل به بنفش و رگه های سفید است که شباهت زیادی به کلم قرمز دارد. این گیاه هم به شکل گرد و هم به شکل کشیده دیده می شود و به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی و ضد انگلی به بهبود سلامت قلب، تقویت استخوان ها، سلامت دستگاه گوارش و کاهش قند خون کمک می کند. بذر رادیکیو را در بهار و پاییز و در خاک حاصلخیر و با زهکشی مناسب و در آفتاب کامل بکارید. سپس در پاییز آنها را برداشت کرده و ریشه ها را مجدد درون زمین بکارید تا محصول دیگری تولید شود. از چیدن زودهنگام این سبزی خودداری نمایید.

 رادیکیو


5- ریواس

اگرچه بسیاری از مردم ریواس را به عنوان میوه می شناسند، اما در واقع یک سبزی چند ساله مقاوم است که طعم بسیار خوبی دارد. این گیاه سرشار از مواد آنتی اکسیدانی است و کاربردهای متعددی در داروسازی دارد. از جمله خواص دارویی این سبزی می توان به درمان آفت و تبخال، بهبود اگزما و لک های پوستی، کاهش چربی و فشار خون، حفظ سلامت کبد، درمان واریس و برخی مشکلات گوارشی اشاره کرد. ریواس سبزی فصل سرد و گیاهی چند ساله است که در برابر سرمای سخت زمستان و خشکی تابستان مقاوم است. این گیاه را در آفتاب کامل و خاک مرطوب و با زهکشی مناسب بکارید.

ریواس


6- سورل

سورل یا ترشک یکی از سبزیجات محبوب اروپایی است که برگ های آن شباهت زیادی به اسفناج دارند. این گیاه حاوی مقادیر زیادی اسید اگزالیک است و به همین علت طعمی اسیدی، تند و ترش دارد. سورل در مناطق معتدل ایران کشت می شود و از جمله خواص درمانی آن می توان به افزایش اشتها، کاهش فشار خون، پیشگیری از سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود هضم غذا و جوانسازی پوست اشاره کرد. این گیاه در اوایل بهار بهترین طعم را دارد و با گرم شدن هوا تلخ می شود. یافتن ترشک در بازار اغلب دشوار است. زیرا مدت کوتاهی پس از برداشت پژمرده می شود. برای کاشت این گیاه باید بذرها را مستقیماً در باغ و در آفتاب کامل و به فاصله 2 فوت از یکدیگر بکارید.

سورل

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها