6رفتار ظریف که یعنی "نمی‌گوید اما دلخور است" و ممکن است ترک‌تان کند

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.4 دقیقه

راهنماتو- در رابطه بودن همیشه کار ساده‌ای نیست، هست؟ همه چیز به نظر عالی است و ناگهان اوضاع از کنترل خارج می‌شود و به نظر می‌رسد یک جای کار می‌لنگد.

به گزارش راهنماتو، در روزهای سختی مثل این، طبیعی است که به فکر فرو بروید و بخواهید بدانید که آیا با مرحله‌ای گذرا طرف هستید یا شریک عاطفی‌تان واقعا از رابطه ناراضی است. اما از کجا باید با اطمینان تفاوت این دو را کشف کنید؟

نکته ظریف اینجاست که اگر مستقیم از او بپرسید، او ممکن است به شما اعتراف نکند که خوشحال نیست. اما نگران نباشید با راهنماتو همراه باشید تا 6رفتار ظریف فردی که دیگر خوشحال نیست را با شما در میان بگذاریم.

1.به لحاظ عاطفی و احساسی کناره‌گیری می‌کنند

حس کرده‌اید که با شریک عاطفی‌تان مثل قبل صمیمی نیستید؟ هنوز به لحاظ فیزیکی در کنار هم هستید اما مثل این می‌ماند که یک دیوار نامرئی بین‌تان کشیده‌اید طوری که نمی‌توانید از این دیوار عبور کنید و به هم برسید. دقیقا نمی‌دانید چه خبر است. به نظر می‌رسد که مکالمه‌ها تبدیل به معامله‌های سرد شده است. آن گرما، عشق و خنده‌هایی که قبلا بین‌تان مشترک بود، رنگ باخته است. اگر این موارد برایتان آشناست، شریک عاطفی‌تان دارد از شما فاصله عاطفی می‌گیرد.

مشکل اینجاست که برای آنکه یک رابطه سالم بماند و از چالش‌ها جان سالم بیرون ببرد، پیوند عاطفی ضروری است زیرا به واسطه این پیوند است که آدم‌ها احساس امنیت و اعتماد می‌کنند. اگر شریک عاطفی شما به لحاظ عاطفی پا‌ پس کشیده است، باید آن را رفتاری ظریف تلقی کنید که به شما می‌گوید او دیگر از کنار شما بودن خوشحال نیست. ممکن است به زودی این رابطه را ترک کند!

2.از همه چیزتان ایراد می‌گیرد

یادتان هست وقتی همه چیز بین‌تان عالی بود درباره همه چیزهایی که حتی به مذاقش خوش نمی‌آمد صبوری و درک به خرج می‌داد. ولی دیگر اینطوری نیست. این روزها حتی از کوچک‌ترین کارهایی که می‌کنید ایراد می‌گیرد. به نظر می‌رسد که همه کارهای شما برایش تحمل‌ناپذیر شده و شما هیچ‌کاری را از نظرش درست انجام نمی‌دهید.

انتقادهای ناعادلانه‌ای مثل این، معمولا نشانه‌ای از نارضایتی‌های عمیق‌تری است که شریک شما سعی در پنهان کردنش از شما دارد. او از انتقاد استفاده می‌کند تا کلافگی و عصبانیت‌اش از شما را با انتقاد خالی کند. بر طبق موسسه گاتمن «انتقاد در رابطه شایع می‌شود چون راهی برای بیان نگرانی‌ها بدون آسیب‌پذیر جلوه کردن است.» او به جای آنکه آسیب‌پذیری‌اش را رو کند و صادقانه احساسش را بیان کند، با انتقاد از شما به شما حمله می‌کند.

بهتر است که اگر آماج این انتقادهای ناعادلانه قرار گرفته‌اید موضوع را با او در میان بگذارید، شاید هنوز دیر نشده باشد.

x

3.علاقه‌ای به صمیمیت و محبت کردن ندارند

متوجه شده‌اید که آن صمیمت و محبت سابق بین‌تان نیست؟ تا همین‌ چندوقت قبل دست‌تان را در جمع می‌گرفت، هر کجای اتاق بودید نزدیک‌تان می‌شد، بغل‌ها و بوسه‌های ناگهان نثارتان می‌کرد. اما آن روزها دیگر رفته‌اند. او دیگر مثل یک هم‌اتاقی با شما رفتار می‌کند. صمیمیت در رابطه ضروری است زیرا «مبنای ارتباط و مکالمه » را شکل می‌دهد. صمیمیت فقط کالای تجملاتی نیست، بلکه باید باشد.

مطالعات زیادی نشان داده‌اند که میزان محبتی که زوج‌ها به هم نشان می‌دهند می‌تواند مستقیم روی سطح تعهد آن‌ها به رابطه و خوشحالی کلی‌شان از زندگی اثر بگذارد. اگر شریک زندگی‌تان محبت‌ و صمیمیت را دریغ می‌کند، باید آن را یک نشانه بزرگ منفی در نظر بگیرید. این نشان می‌دهد که او دلخوری پنهانی از شما دارد و ممکن است دیگر آنچنان به رابطه متعهد نباشد.

4.دوستانش را به شما الویت می‌دهد

احساس کرده‌اید که اخیرا بیش‌تر از اینکه در کنار شما باشد، با دوستانش وقت می‌گذراند؟ اشتباه نکنید. وقت گذراندن با دوستان وقتی در رابطه هستید، اصلا بد نیست. حتی تحقیقات نشان می‌دهند که حفظ رابطه باکیفیت با دوستان در خارج از یک رابطه عاشقانه کیفیت کلی زندگی را افزایش می‌دهد. نکته اینجاست که اگر او دارد همیشه دوستانش را به شما ترجیح می‌دهد، نشانه‌ای ظریف است از اینکه دیگر در کنار شما خوشحال نیست.

موضوع صرف زمان باکیفیت در کنار هم است، زمانیکه افراد تمام توجه و تمرکزشان را به شریک عاطفی‌شان می‌دهند تا به واسطه آن پیوند عاطفی‌شان را تقویت کنند، اعتماد بسازند و گفت‌وگوهایشان را ارتقا دهند.

اگر اوقات باکیفیتی را هم نگذرانید، ادامه رابطه کار سختی می‌شود.

5.دیگر برای پیشنهاد‌های ارتباطی تلاشی نمی‌کند

یادتان هست که قبلا شریک عاطفی‌تان و شما کارهای کوچکی در حق هم انجام می‌دادید که احساس پیوند را در شما تقویت می‌کرد؟

مثل بوسه‌های قبل از ترک خانه یا پرسیدن عقیده‌تان درباره پوشش یا حتی آن میم‌های خنده‌داری که در طول روز با هم به اشتراک می‌گذاشتید؟ اما اخیرا این کارهای کوچک را انجام نمی‌دهید. دکتر جان و جولی گاتمن از موسسه گاتمن به این کارهای کوچک «پیشنهادهایی برای رابطه» می‌گویند. این پیشنهادها همان تلاش‌هایی هستند که شریک عاطفی‌تان برای جلب توجه، محبت یا پذیرش از طرف شما، ارائه می‌دهد.

روزش را برایتان تعریف می‌کند

نظرتان را درباره چیزهایی که مربوط به خودش است جویا می‌شود

نگرانی‌هایش را با شما به اشتراک می‌گذارد

درباره علایق مشترک‌تان حرف می‌زند

همه این‌ها کوچک به نظر می‌رسند اما شریک عاطفی‌تان دیگر این پیشنهاد‌های کوچک ارتباطی را نمی‌دهد. یعنی نامحسوس دیگر خوشحال نیست.

6.شیوه ارتباطی‌تان تغییر کرده است

هر زوجی به شیوه‌ای متفاوت ارتباط برقرار می‌کند که لزوما شیوه کاملی نیست اما ارتباط در رابطه کلیدی است. برطبق نظرسنحی سال 2022، اصلی‌ترین دلیل طلاق ارتباطات ضعیف است.

شاید ارتباط در رابطه شما تا همین اواخر عالی بوده است اما متوجه شده‌اید که اخیرا چیزهایی تغییر یافته است. نمی‌دانید دقیقا چه چیزهایی ولی حس می‌کنید شیوه ارتباطی‌تان رسمی شده، دیگر بازیگوشی ندارید. یا دیگر مثل قبل با هم ارتباطی ندارید. آن چت‌های متنی بانمکی که هر از گاهی در طی روز برای هم ارسال می‌کردید دیگر وجو ندارد.

آشناست؟

اگر سبک ارتباطی‌تان تغییر کرده است، نشانه‌ای هشداردهنده از وجود مسئله‌ای بزرگ‌تر بین شما و شریک‌ عاطفی‌تان است. شاید بهتر است با هم حرف بزنید شاید توانستید اوضاع را به قبل برگردانید.

سخن آخر

درست است که ما این نشانه‌های ظریف رفتاری را با شما در میان گذاشتیم اما بهترین و مطمئن‌ترین راه برای آنکه متوجه شوید شریک عاطفی‌تان از رابطه با شما خوشحال است یا نه، آن است که مستقیم از او سوال بپرسید. اگر شریک عاطفی‌تان هم با شما موافق بود، شانس بازگرداندن رابطه به مسیر قبلی وجود دارد. همه چیز با یک مکالمه بند است.  

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها