اگه از کیکای تکراری خسته شدی اینو بپز! کیک شیرازی اصیل و خوش‌عطر!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 3.3 دقیقه

راهنماتو- «این کیکو رو برات از شیراز آوردم! شهر عشق و شعر!»

کیک شیرازی نه، کیک بهشتی! این کیک که لقمه‌ای و تک نفره است و شبیه مافین سرو می‌شود دنیایی از عطر و بو را با خود دارد!

به گزارش راهنماتو، اگر از کیک‌های تکراری خسته شده‌اید چرا کیک شیرازی نپزید!؟ مواد لازم را خیلی سریع آماده کنید تا طرز تهیه را هم بگوییم!

مواد لازم:

ماده غذاییمقدار
تخم مرغ

2 عدد

شکر

100 گرم

بیکینگ پودر

1 قاشق مربا خوری

آرد سفید قنادی

175 گرم

ماست پرچرب

100 گرم

روغن مایع

100 گرم

وانیل

1 قاشق چایخوری

زعفران دم کرده

به مقدار لازم

مواد لازم برای شهد:

ماده غذاییمقدار
شکر

یک لیوان

آب

نصف لیوان

زعفران دم کرده

به مقدار لازم

گلاب

¼ لیوان ‌

لیمو

یک برش

طرز تهیه شهد:

بهتر است اول شهد را آماده کنید و بعد به سراغ اصل کار بروید.

شکر، آب، گلاب و زعفران را با هم داخل یک ظرف ریخته و روی حرارت ملایم گاز قرار بدهید. اجازه بدهید با آرامش این مرحله طی بشود. شکر در این مواد حل شده و شهر خوش عطر و بوی شما حاضر شود و آن را کنار بگذارید.

طرز تهیه کیک:

همه کیک‌ها یک روال ثابت دارند! آن هم اولین مرحله تهیه‌شان است. شکر و وانیل و تخم مرغ‌ها را داخل یک ظرف بریزید و با همزن دستی حداقل 5-6 دقیقه خوب هم بزنید تا یک مایع کرم رنگ و کشدار به دست بیاید. وقتی به اندازه لازم حجیم شد وقت اضافه کردن روغن مایع و ماست رسیده است. آنها را که داخل ظرف ریختید خیلی آرام با هم مخلوط کنید. نیازی به استفاده از همزن ندارید، در حدی که ترکیب بشوند کافی است. زعفران دم کرده را هم برای رنگ بهتر کیک داخل مواد بریزید.

آرد و بیکینگ پودر را دو تا 3 بار الک کنید و در چند مرحله به مواد کیک اضافه کنید و همزمان هم به آرامی هم بزنید تا یک دست و نرم بشوند.

نیاز به قالب‌های تک نفره دارید، بهتر است از قالب کیک یزدی یا مافین استفاده کنید. کف قالب‌ها را کمی چرب کنید و 2/3 آنها را از مواد کیک پر کنید. فر را حدود 15 دقیقه قبل با دمای 200 درجه سانتیگراد گرم کنید تا کیک‌ها با کیفیت از آن خارج بشوند. پس یادتان باشد این مرحله هم از نکات مهم و حساس در کیک‌پزی است که هیچ وقت نباید فراموشتان بشود! اگر قالب کیک را (هر نوع کیکی) داخل فر سرد بگذارید کیک شما در زمان مناسب و با کیفیتی که انتظار دارید حاضر نخواهد شد.

قالب را که داخل فر گذاشتید نکته‌ی مهم برای پخت این کیک در نوع حرارت فر است. باید حرارت همزمان از بالا و پایین به قالب برسد. مدت زمان طبخ این کیک هم 15 دقیقه است.

بعد از اینکه کیک‌ها را با خلال چوبی امتحان کردید و وسط آنها کاملا پخته بود و از فر بیرون آوردید اجازه بدهید مدتی خنک بشوند و نوبت به بخش جذاب شهد می‌رسد. به دلخواهتان مقداری از شهد را روی هر کیک بریزید و بعد کیک‌ها را از قالب‌ها درآورده و در ظرف سرو بگذارید.

نکته‌ها:

- اگر علاقه‌ای به شهد ندارید و شیرینی کیک را در همان اندازه کافی می‌دانید می‌توانید بخش شهد را به طورکلی حذف کنید. این قسمت کاملا سلیقه‌ای است. اما اگر با شهد و شربت موافقید، حتما باید هنگامی که شربت را روی کیک می‌ریزید این نکته را درنظر داشته باشید که هم شهد و هم کیک خنک باشند.

 - در دستور اصلی این کیک برای اینکه به صورت کیک یزدی گنبدی شکل نشود،داخل هر قالب مقداری روغن مایع می‌ریزند اما از آنجا که روغن زیاد برای سلامت مناسب نیست ما در دستور این کیک روغن ریختن را در قالب حذف کردیم تا کیک سالمتری داشته باشیم. پس اگر در انتها سطح روی کیک شما صاف نبود دلیل بر اشتباه عمل کردن شما نیست، بلکه فقدان روغن در قالب این اتفاق را به وجود آورده است!

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها