تا عید نوروز با انجام این کارها به سادگی لاغر شو! باور نمی‌کنی؟!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 6.1 دقیقه

راهنماتو- «عید نوروز نزدیکه! یکم به خودت بیا!»

عید نوروز برای ما اهمیت زیادی دارد. دید و بازدید، سفر، استراحت و تعطیلات و در کنار خانواده بودن زمانی طلایی برای این است که بتوانیم از نو شروع کنیم! از نو شروع کردن همیشه جذابیت دارد، درست است که روز و هفته و ماه و سال نیست که زندگی ما را تغییر می‌دهد اما همیشه بهانه‌ها هستند که می‌توانند مانند یک نیروی محرک و انرژی مضاعف ما را به سمت بهتر شدن هدایت کنند.

به گزارش راهنماتو، خیلی از ما قبل از رسیدن به نوروز تصمیم می‌گیریم خیلی از کارها را انجام بدهیم! مثلا به انگیزه‌ی لباس نو پوشیدن یا دیدن افرادی که خیلی وقت است آنها را ندیده‌ایم ظاهر خود را تغییر بدهیم، مدل موی خود را عوض کنیم، اندام بهتری برای خود بسازیم، تغذیه‌مان را کنترل کنیم اما در این میان زیاده‌روی کردن جواب نمی‌دهد. نه فقط نزدیک شدن به عید، بلکه قبل از جشن عروسی، قبل از رفتن به یک سفر جذاب و از این قبیل موارد، اگر بخواهد روی سبک زندگی ما تاثیر بگذارد خیلی خوب است اما اگر بخواهیم به صورت افراط‌گونه عمل کنیم و زود به نتیجه برسیم به همان میزان هم زود آن مسیری که طی کرده‌ایم به بن بست خواهد رسید!

از آنجا که تا بهار و عید نوروز یک ماه باقی مانده است اگر شما هم دوست دارید تغییری در سایز و وزنتان ایجاد کنید ناامید نشوید. همیشه یادتان باشد مسیری هزاران کیلومتری با اولین قدم آغاز خواهد شد! پس اگر اراده کنید می‌توانید با تغییر سبک زندگی هم عید خوب و فرحبخشی داشته باشید و هم به صورت پیوسته حرکت کرده و تغییراتی که در اندامتان ایجاد می‌کنید به صورت پایدار باقی خواهد ماند. اما چه باید کرد؟

اگر واقعا اراده کرده‌اید که تا تعطیلات فروردین به یک تغییر نسبی برسید آفرین بر شما! با توجه به اینکه در تعطیلات میزان خورد و خوراک ما بالاتر هم می‌رود از همین امروز اگر شروع کنید در پایان تعطیلات نوروز پشیمانی را در وجودتان نخواهید دید! باور کنید همه اینها به خودتان بستگی دارد، رژیم‌های یک هفته‌ای و یک ماهه و سریع بازده، فقط مغز شما را درگیر خواهد کرد! سعی کنید آهسته و پیوسته پیش بروید. از همین امروز! تاکید می‌کنم از همین امروز شروع کنید!

1

  • هدفتان از لاغری چیست؟

حتما در قدم اول با خودتان روراست باشید. دوست دارید وزن شما کم بشود که چه اتفاقی بیفتد؟ جواب شما تعیین کننده مسیر و در نهایت نتیجه‌ای خواهد بود که می‌خواهید به آن برسید. اگر فقط بخواهید عید یک مانکن باشید شاید دور از ذهن باشد چون زمان همیشه تعیین کننده اتفاقی است که قرار است بیفتد. پس بهتر است صادقانه بگویید که دوست دارید 10-15 کیلو وزن کم کنید، حتی بیشتر، اما اینکه تا عید چه میزان از آن را از دست بدهید قابل پیش بینی نیست. پس با خودتان شرط کنید که تغییر سبک زندگی را سرلوحه قرار بدهید تا در این مسیر به وزن و اندام دلخواهتان هم برسید.

  • هرچه می‌خورید را یادداشت کنید

رژیم کالری شماری شاید کمی سخت به نظر برسد اما در هفته اول روشن کننده خیلی موارد است. شما به راحتی می‌فهمید که چقدر کالری اشتباه به بدنتان می‌رسانید در حالی که بخش عمده‌ای از آنها اصلا لازم نیست در رژیم روزانه‌تان باشد و هله هوله‌ها نقش اصلی را در بالا بردن وزن شما دارند. پس خورد و خوراکتان را با دقت زیرنظر بگیرید تا به یک جمع بندی خوب برسید.

  • حجم غذایتان را کم کنید

اینکه از همین امروز حجم هر وعده غذایی را به دو سوم یا نصف کاهش دهید کمک بزرگی به شما خواهد کرد. حفظ این روند کم کم باعث می‌شود معده‌ی شما از طلب کردن میزان بیشتر غذا سرباز بزند. اولین قدم در راه کاهش وزن همین است، مطمئن باشید تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

  • فعالیت بدنی داشته باشید

شاید بگویید شاغل هستید، یا امکان اینکه باشگاه بروید ندارید، مساله‌ای نیست! پیاده‌روی که می‌توانید بکنید؟ روزی نیم ساعت پیاده روی با سرعت مناسب را در برنامه‌تان قرار بدهید تا به مرور نتیجه جادویی آن را ببینید.

  • صبحانه مفید بخورید

حذف کردن صبحانه یعنی سنگ زدن بر تمام آرزوها و رویاهای خودتان! پس هر روز برای این وعده غذایی وقت بگذارید و مهم‌تر از آن نوع صبحانه خوردنتان را کنترل کنید. خوردن شیرینیجات به سرعت شما را گرسنه خواهد کرد. پس صبحانه‌ها را حتما پروتیینی بچینید. خوردن تخم مرغ در برنامه غذایی اول صبح، اوتمیل، عدسی و از این دست خوراکی‌ها برای اینکه روزی پر انرژی داشته باشید که کمتر دلتان بخواهد ریزه‌خواری کنید خیلی مفید است.

1

  • هله هوله‌ها را کنار بگذارید

هرکسی با دیدن تنقلات وسوسه می‌شود که آنها را بخورد، با خودتان شرط کنید که دیگر از این دست خوراکی‌ها تهیه نکنید! قاعدتا وقتی نباشند شما هم نمی‌خورید و پشیمانی سراغتان نخواهد آمد.

  • میان وعده سالم یادتان نرود

اگر فکر می‌کنید برای لاغر شدن فقط باید خوردن را حذف کنید اشتباه است! بدن شما نیاز دارد سوخت و ساز کند. همین سوخت و ساز کالری سوزی و چربی سوزی را بالا می‌برد و به کاهش وزن شما کمک می‌کند. حتما بین صبحانه و ناهار و بین ناهار و شام میان وعده قرار بدهید. لازم نیست غذای مفصلی میل کنید! خوردن یک میوه مثل سیب برای میان وعده صبح کافی است! عصرها هم چند مغز آجیل می‌تواند به راحتی حس سیرکنندگی به شما بدهد.

  • قند و شکر را ترک کنید

یکی از عوامل چاق شدن و مهمتر از آن به سختی لاغر شدن مصرف قند و شکر است. با حذف این دو از برنامه غذاییتان بعد از دو هفته شاهد اتفاقات خیلی بزرگ و عجیبی خواهید بود. اگر برای سلامتتان ارزش قائل هستید این کار را حتما انجام بدهید!

1

  • بشقاب کوچک انتخاب کنید

تاثیر ظرفی که داخل آن غذا می‌خورید خیلی زیاد است! از نظر ذهنی وقتی یک بشقاب کوچک را پر از غذا کنید این پیام به ذهن شما می‌رسد که به اندازه می‌خورید. اما اگر بشقاب بزرگی بردارید و کمی غذا در آن قرار بدهید احساس می‌کنید دارید عذابی را تحمل می‌کنید و این مانع از رسیدن شما به خواسته‌هایتان است.

  • آهسته بجوید

آهسته خوردن غذا پیام سیر شدن را زودتر به مغز می‌رساند اما اگر تند غذا بخورید دیرتر سیر خواهید شد. این نکته مهمی است که باید در سبک زندگیتان حتما قرار بدهید.

  • فیبر زیاد بخورید

خوردن فیبر باعث می‌شود احساس سیری داشته باشید و این احساس طولانی‌تر بماند.

  • آبمیوه و نوشابه‌ را حذف کنید

اگر برای سلامتتان و برای زیبایی اندامتان تلاش می‌کنید حتما این مورد را در خاطر داشته باشید که این دو باید از روتین روزانه شما حذف شوند!

  • چای سبز بنوشید

خوردن چای سبز مقدار مناسبی کافئین دارد که به چربی سوزی کمک می‌کند. روزی یک فنجان چای سبز را در برنامه غذاییتان بگنجانید.

 

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها