رژیم غذایی سرخ پوستی چجوریه؟

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.3 دقیقه

راهنماتو- این روزها بسیاری از افراد با متوسل شدن به رژیم های غذایی مختلف به دنبال کاهش وزن و حفظ سلامتی خود هستند. در واقع داشتن یک رژیم غذایی مناسب علاوه بر تناسب اندام به حفظ سلامت جسمی و روحی انسان نیز منجر خواهد شد. با توجه به سبک زندگی افراد مختلف، رژیم های مختلفی ابداع شده اند که یکی از عجیب ترین آنها رژیم غذایی سرخ پوستی یا پالئو می باشد.

به گزارش راهنماتو، ایده این رژیم از این باور ناشی می شود که مردم در دوران پارینه سنگی سالم‌تر بودند و کمتر به بیماری مزمنی همچون بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 مبتلا می شدند و تصور می شود با اصلاح رژیم‌های غذایی امروزی و در پیش گرفتن رژیم غذایی سرخ پوستی می توان به بازیابی سلامتی خود دست پیدا کرد. اگرچه هنوز مشخص نیست که تنها عامل موثر رژیم غذایی بوده یا عوامل دیگری مانند وقت گذرانی بیشتر مردم در بیرون از منزل نیز در تناسب اندام آنها نقش داشته است.

در رژیم سرخپوستی چه غذاهایی را می توان مصرف کرد؟

رژیم سرخپوستی شما را به استفاده از غذاهای فرآوری نشده مانند گوشت بدون چربی، ماهی، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و دانه‌ها تشویق می کند و مصرف لبنیات، غلات و حبوبات را منع می کند. یکی دیگر از مواد غذایی ممنوع در این رژیم شکر و شیرین کننده های مصنوعی و روغن های گیاهی هستند. در واقع رژیم غذایی سرخپوستان مصرف مواد غذایی ارگانیک را مجاز و مصرف غذاهای حاوی چربی ترانس، نمک و مواد شیمیایی را غیر مجاز می داند.

مواد غذایی مجاز در رژیم غذایی سرخپوستی

1- گوشت های تغذیه شده با علف

2- ماهی و غذاهای دریایی

3- میوه های تازه

4- سبزیجات تازه

5- تخم مرغ

6- آجیل

7- دانه ها

8- روغن های طبیعی مانند روغن زیتون، گردو، بذر کتان، ماکادمیا، آووکادو و نارگیل

مواد غذایی غیر مجاز در رژیم غذایی سرخپوستان

1- دانه غلات

2- حبوبات

3- لبنیات

4- شکر تصفیه شده

5- سیب زمینی

6- غذاهای فرآوری شده

7- غذاهای خیلی شور

8- روغن های گیاهی تصفیه شده

9- خوراکی های حاوی شکر مانند آب نبات

10- طعم دهنده های مصنوعی

مزایای رژیم غذایی سرخپوستی

1- یک رژیم غذایی کامل

این رژیم غذایی بر مصرف مواد غذایی ارگانیک و مقادیر زیادی سبزیجات متمرکز است و می‌تواند از طیف وسیعی از نیازهای تغذیه‌ای پشتیبانی کند. همچنین فیبر زیاد موجود در این رژیم، منجر به بهبود سلامت روده ها خواهد شد. همه ما می دانیم که مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده، سلامتی مان را به خطر می اندازد. در حالی که بیشتر غذاهای کامل مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها و تخم مرغ منجر به بهبود وضعیت سلامتی ما خواهد شد.

رژیم

2- بهبود سلامت روده ها

حذف مواد غذایی ضد التهابی مانند غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده حاوی قند و افزودن مواد غذایی ضدالتهابی به رژیم غذایی به کاهش التهاب بدن و بهبود سلامت روده ها منجر خواهد شد. به علاوه یک رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات تصفیه شده کمتر می تواند تاثیر مثبتی بر مقاومت به انسولین و نشانگرهای قند خون داشته باشد.

3- کاهش وزن پایدار

رژیم پالئو می تواند به کاهش وزن سالم و پایدار کمک کند. در این رژیم هیچ گونه غذای فرآوری شده سرشار از قند، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، چربی‌ها، مواد نگهدارنده و نمک وجود ندارد. غذاهای فرآوری شده به ندرت موجب سیری می شوند و با حذف آنها از علائم طبیعی گرسنگی خود بیشتر آگاه شده و کمتر پرخوری خواهیم کرد.

رژیم

4- کنترل دیابت نوع 2

رژیم‌های کم کربوهیدرات در کاهش وزن و کنترل دیابت نوع 2 موثر هستند. با مصرف کمتر کربوهیدرات سطح انرژی شما در طول روز پایدارتر خواهد بود و باعث می شود کمتر غذا بخورید.

معایب رژیم غذایی سرخپوستی

1- وجود عوامل دیگر برای موثر واقع شدن رژیم

منطق رژیم غذایی سرخپوستی مشکوک است و کمتر بودن نرخ بیماری ها در این رژیم احتمالا به دلیل این است که آنها پیش از وقوع و شایع شدن این بیماری ها درگذشته اند. علاوه بر این، مزایای سلامتی می تواند به عوامل دیگری از جمله قرار گرفتن بیشتر در معرض فواید ویتامین D از طریق نور خورشید یا ورزش بیشتر مربوط باشد. بنابراین برای برخورداری از فواید سلامتی رژیم غذایی سرخپوستان باید علاوه بر رژیم غذایی شیوه زندگی آنها را نیز در پیش بگیرید.

2- محدودیت زیاد

رژیم پالئو گروه های غذایی خاصی را محدود می کند و عدم مصرف غلات و حبوبات می تواند در طولانی مدت برای روده مضر باشد. پرهیز از مصرف حبوبات و غلات کامل که منابع خوبی از فیبر، کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین هستند، می تواند در طولانی مدت بدن را دچار کمبود مواد مغذی کند. علاوه بر این پیروان رژیم سرخپوستان هیچ گونه محصول لبنی مصرف نمی کنند؛ در چنین شرایطی اگر مواد مغذی کلیدی مانند ید، کلسیم و ویتامین D از منابع غذایی دیگر تامین نشود، بدن آنها دچار کمبود مواد مغذی خواهد شد. 

3- وابستگی به پروتئین حیوانی

کسانی که در دوره پارینه سنگی زندگی می کردند، پیش از ذبح و تغذیه از حیوانات دوره های شدید قحطی را تجربه کرده اند. آنها گوشت بسیار کمی مصرف می کردند و بیشتر از غذاهای گیاهی مصرف می کردند. با در نظر گرفتن این شرایط می توان گفت رژیم های غذایی مدرن سرخپوستان بیش از حد بر پروتئین حیوانی تکیه دارد. در حالی که استفاده از پروتئین های گیاهی مانند آجیل، دانه‌ها و سبزیجات حاوی پروتئین بالا برای بدن ضروری است.

رژیم غذایی سرخ پوستی

4- نیاز به مصرف مکمل

با توجه به اجتناب از مصرف بسیاری از غذاهای سالم در رژیم سرخپوستان، خطر کمبود مواد مغذی همچون فیبر، ویتامین و مواد معدنی، کلسیم موجود در لبنیات، فیبر و ویتامین های گروه B موجود در حبوبات و غلات کامل بدن را تهدید می کند. در چنین شرایطی فرد ناچار به مصرف انواع مکمل ها خواهد بود.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها