اگه می خوای با هسته مرکبات سبزه عید بکاری، همین امروز دست به کار شو!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 3.3 دقیقه

راهنماتو- چیدن سفره هفت سین یکی از آداب و رسوم زیبا و قدیمی ما ایرانیان است و برپاکردن آن، آنچنان در ذهن ما جا افتاده است که بسیاری از مردم تصور می کنند که اگر سفره هفت سین نچینند، سال نو نخواهد شد. اجداد ما با قرار دادن قرآن، نان و سبزه در سفره هفت سین، نور، خیر و برکت را از خداوند متعال خواستار می شوند.

یه گزارش راهنماتو، کاشت سبزه شب عید یکی از آداب ویژه نوروز است که بسته به نوع بذر، چند روز پیش از عید نوروز انجام می شود. برای کاشت سبزه نوروز می توان از انواع بذرهای مختلف از جمله بذرهای مرکبات و سبزیجات مختلف مانند عدس، ماش و گندم استفاده کرد. از آنجایی که مقدار زیادی از دانه های غلات و حبوبات در جریان ساخت سبزه هفت سین به هدر می رود، بهتر است از هسته مرکبات برای این کار استفاده کنید. امروز قصد داریم نحوه کاشت سبزه شب عید با هسته مرکبات را به شما آموزش دهیم.

1- برای اینکه یک سبزه زیبا از دانه های مرکبات داشته باشید، باید در نیمه دوم بهمن ماه اقدام به کاشت این دانه ها نمایید. سعی کنید مرکباتی را انتخاب کنید که دانه های درشتی داشته باشند. می توانید از مرکباتی مانند پرتقال، نارنج و لیمو برای این کار استفاده کنید. دانه ها را خارج کرده و بخوبی بشویید. سپس به مدت حداقل 48 ساعت آنها را درون یک ظرف آب قرار دهید. می توانید در این مدت چند مرتبه آب ظرف را تعویض نمایید.

سبزه عید

2- پس از گذشت این مدت دانه ها را از آب خارج کرده و پوسته رویی آنها را با استفاده از چاقو جدا کنید. در انجام این کار خیلی احتیاط کنید. زیرا ممکن است به هسته ها آسیب برسد و قابلیت سبز شدن خود را از دست بدهند. شما می توانید بدون جدا کردن پوسته نیز اقدام به کاشت هسته مرکبات نمایید. اما در چنین شرایطی مدت زمان بیشتری نیاز است تا دانه ها سبز شوند. جدا کردن پوسته سرعت سبز شدن دانه ها را افزایش خواهد داد. پس از جدا کردن پوست دانه ها مجدد آنها را درون آب بریزید تا خشک نشوند.

سبزه عید

3- برای کاشت دانه مرکبات از مخلوطی از خاک گلدان، پرلیت و کود گیاهی استفاده کنید و دانه ها را درون ظرف و گلدانی بکارید که حاوی زهکشی مناسب برای خارج شدن آب باشد. مقداری از خاک را تا نیمه درون گلدان بریزید و سطح خاک را صاف کنید. سپس دانه ها را روی سطح خاک بچینید. سعی کنید دانه ها را طوری بچینید که با دیگر دانه ها حداقل یک سانتی متر فاصله داشته باشند. پس از چیدن دانه ها بر روی سطح خاک به اندازه دو برابر قد هر دانه بر روی آنها خاک بریزید. سپس با استفاده از آبپاش تمام سطح خاک را مرطوب کنید.

4- روی سطح خاک را به مدت 48 ساعت با استفاده از یک نایلون بپوشانید. در طول این مدت دو الی یه مرتبه نایلون را برداشته و سطح خاک را با استفاده از آبپاش مرطوب کنید. پس از گذشت 48 ساعت نایلون را بردارید و در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. معمولا پس از 3 الی 5 روز دانه ها جوانه می زنند و پس از این اتفاق دیگر نیازی به نور غیرمستقیم خورشید نخواهید داشت. برای رشد دانه ها سعی کنید از خشک شدن سطح خاک جلوگیری کنید. 

سبزه عید

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها