بهترین مکان‌های دیدنی شیراز برای یک سفر سه روزه در تعطیلات عید

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۷ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 6.5 دقیقه

راهنماتو- شیراز یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران است که با دیدنش می‌توانیم با تاریخ ایران آشنایی بیشتری پیدا کنیم. این شهر دیرینه، روایتگر قصه‌هایی ایرانی است. گوشه‌ای از آن نغمه‌ی خوشِ حافظ بلند می‌شود و گوشه‌ای دیگر اشاره به بازی رنگ‌ها و نورها در هنر معماری ایران دارد. از تمام این زیبایی‌ها اگر بگذریم، به یاد پاسارگاد می‌افتیم که همواره تمدن ایرانِ عزیزمان را به یاد می‌آورد. بنابراین شیراز، مقصدی جذاب برای یک سفر نوروزی است که از قضا با فرهنگ ایرانیان نیز پیوندی ناگسستنی دارد. مطمئنا در یک سفر سه روزه نمی‌توان تمام مکان‌های دیدنی شیراز را دید، اما راهنماتو، چندی از مهم‌ترین و فراموش‌نشدنی‌ترین مکان‌های دیدنی شیراز برای یک سفر سه روزه در تعطیلات نوروز را به شما معرفی می‌کند.

مسجد نصیر الملک در شیراز

1

به گزارش راهنماتو، مشهورترین و زیباترین مسجد شیراز، مسجد نصیرالملک است که در همان روز اولِ سفر به شیراز، آن هم در یک صبح بهاری، دل شما را بی‌تابِ شیراز می‌کند. این مسجد، سراسر با شیشه‌های رنگی زیباسازی شده است، شیشه‌هایی که حین عبور نور از خود، فضایی دل‌انگیز و رنگارنگ در داخل مسجد به وجود می‌آورد. از شیشه‌های رنگارنگ مسجد نصیر الملک اگر بگذریم، باید به یاد کاشی‌کاری‌های صورتی‌رنگ این مسجد بیافتیم که شهرت جهانی دارد. این مسجد، فخر هنر معماری در دوران قاجار است که ابدا نباید دیدنش را از دست داد و درست همین لحظه است که باید بگوییم: هرچه کنی بکن،مکن ترک من ای نگار من/ هر چه بری ببر،مبر سنگدلی به کار من. برای رفتن به مسجد نصیرالملک در شیراز باید به گود عربان واقع در خیابان لطفعلی خان زند بروید.

حافظیه در شیراز

1

حافظ شما را این‌گونه به شیراز دعوت می‌کند: به شیراز آی و فیضِ روحِ قدسی/ بجوی از مردمِ صاحب کمالش؛ حالا بهتر نیست عصر همان روزی که به دعوت حافظ رفته‌ایم شیراز، به حافظیه سر بزنیم؟ حافظیه در واقع، مجموعه‌ای از آرامگاه‌ها است، اما، از آن‌جایی که حافظ شیرازی در این محل، آرام گرفته است، آن را حافظیه نام گذاشته‌اند.

1

معماری آرامگاه حافظ به دوره پهلوی اول بازمی‌گردد، اما از چنان زیبایی‌ای برخوردار است که هر انسانی را مجذوب خود می‌کند. حافظیه، در دوران‌های متفاوت، محل برگزاری کنسرت‌های افراد مهمی همچون استاد شجریان و استاد ناظری بوده است. برای رفتن به حافظیه شیراز بهتر است بین چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه بروید.

باغ ارم در شیراز

1

باغ، در معماری ایرانی نقشی اساسی و پررنگ دارد. از این رو است که ما همچنان در آپارتمان‌های سربه‌فلک کشیده و دلگیرمان، همچنان یک حیاط کوچک و چهارتا درخت داریم. شیراز نیز، به‌عنوان شهری مهم در فرهنگ و هنر ایران، محفلی است برای تجمع باغ‌هایی زیبا و اصیل. اما، باغ ارم در شیراز، یکی از معروف‌ترین و زیباترین باغ‌های ایران است. اگر ما در فصل بهار و برای تعطیلات نوروز به باغ ارم برویم، قطعا بوی مرکبات و نارنج ما را مست و مدهوش خواهد کرد.

1

ارم که در واقع یک باغ-کوشک به حساب می‌آید، مربوط به قرن‌های دهم و یازدهم شمسی می‌شود. این باغ زیبا بر روی یک شیب ساخته شده است، به همین خاطر پله‌هایی بخش شرقی آن را به غرب وصل کرده است. علاوه‌بر بحث پله‌ها باید به استخر موجود در باغ ارم نیز اشاره کرد که 335 متر مساحت دارد. این باغ بهشتی، صبح یک روز تعطیل عید را برای شما خواهد ساخت، حتما به آن سر بزنید.

روستای قلات در شیراز

1

اگر پس از دیدن یک باغ که به دست انسان‌ها ساخته شده است، دلتان برای دیدن طبیعت شیراز رفته است؛ وقت آن رسیده به سراغ روستای قلات در شیراز بروید. آب‌وهوای این روستا در فصل بهار بی‌نظیر است. در واقع می‌توان این روستا را با کردان و برغان کرج یکی دانست. بنابراین هم می‌توان به یک پیک نیک دل‌انگیز فکر کرد و هم به رستوران‌هایی که برایمان در قلات غذاهای محلی سرو می‌کند (نمونه‌اش کلم پلوهای معروف شیراز آن هم با سالاد شیرازی!).

1

خانه‌های این روستا به شکل پلکانی ساخته شده‌اند و خیابان‌های آن سنگفرش است. سنگفرشی که بعید نیست سالیانی پیش، سعدی روی آن قدم گذاشته باشد. (البته حالا بازسازی شده است). این روستای زیبا با درختانی کهنسال محفلی است برای حضور چشمه و رودخانه قره آغاج که دل شما را قطعا می‌برد. برای رفتن به روستای قلات در شیراز باید 50 دقیقه‌ای از مرکز شهر دور شوید. این روستا در 25 کیلومتری جاده شیراز- اردکان وجود دارد.

تخت جمشید و پاسارگاد در شیراز

1

امکان ندارد که به شیراز برویم و فراموش کنیم که به تخت جمشید و پاسارگاد سر بزنیم. بنایی تاریخی که قدمت و تمدن ایران را به رخ جهانیان می‌کشد. تخت جمشید از چنان شهرت و عظمتی برخوردار است که در سال 2022 برای آن یک مستند نیز ساختند، برای آشنا شدن با آن به مقاله «می‌خوای درباره ایران باستان فیلم ببینی؟ این 3 تا رو از دست نده!» نگاهی بیاندازید. ما در تخت جمشید با بزرگترین کاخ باستانی ایران روبه‌رو می‌شویم که حتی در یونسکو ثبت شده است.

1

همینطور که قدم می‌زنیم در پاسارگاد مقبره کوروش را می‌بینیم و نقش برجسته‌هایی مثل رجب و رستم که به شیوه باستانی، تاریخ را روایت کرده‌اند. از سرستون‌های زیبای آن نمی‌توان چیزی گفت. سرستون‌هایی که ما را به یاد همای سعادت می‌اندازد، همان همای سعادتی که چند روز پیش در ایران پیدا شد! برای حرف زدن درباره تخت جمشید و پاسارگاد، به جای یک مقاله معرفی باید کتاب نوشت، بنابراین دیدار از آن را به خودتان می‌سپاریم و تنها آدرسش را در اختیارتان قرار می‌دهیم. برای رفتن به پاسارگاد باید در مسیر جاده شیراز به اصفهان قرار گرفته و نزدیک به مرودشت شوید.

بازار وکیل در شیراز

1

اگرچه بازدید از پاسارگاد و تخت جمشید، خود به تنهایی روزها به طول می‌انجامد، اما نمی‌توان دستِ خالی از شیراز به خانه بازگشت. شیراز همان‌قدر که از فرهنگ و هنر ایران غنی است، پر است از صنایع دستی و خوراکی‌هایی که مخصوص به شیراز بوده و نماد آن محسوب می‌شود. در این میان، بازار وکیل می‌تواند مقصدی مناسب برای خرید سوغاتی باشد.

1

جدای از بحث خرید سوغات، باید به معماری و سبک بازار وکیل شیراز در معماری نیز اشاره کردن که زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. بازار وکیل به دستور کریم خان زند ساخته شده است و در کنارشان حمام و بازار وکیل نیز چشمک می‌زند. برای رفتن به بازار وکیل شیراز، از درهای متفاوت آن می‌توان وارد شد. یکی از درها در خیابان زند، دیگری در خیابان طالقانی و یکی دیگر در خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها