بعد از دیدن این 3 انیمیشن دیگه اون آدم سابق نمیشی!

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۸ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.6 دقیقه

راهنماتو- وقتی برای اولین بار، سینما روبه‌روی تئاتر قد علم می‌کرد، همه‌ی دوست‌داران نمایش با آن مقابله می‌کردند. غافل از اینکه سینما قرار است ناگفته‌ها و ناشدنی‌های تئاتر را بر روی پرده بیاندازد. درمورد انیمیشن، اما همه چیز متفاوت بود. هیچ کس فکر نمی‌کرد که انیمیشن‌ها چه کارهایی می‌توانند انجام دهند و چه تاثیراتی بر ما بگذارند. دردهای مدرن‌گرایی که در جان ما رخنه کرده، دقیقا توسط یک هنر مدرن، بازنمایی می‌شود و ما مدهوش آن، دست در دست روایت به درون شخصیت‌هایی سفر می‌کنیم که مشکلات مهممان را به شکلی اغراق‌شده بازنمایی می‌کنند. راهنماتو در این نوشتار 3 انیمیشن به شما معرفی می‌کند، 3 انیمیشنی که قرار است شما را با تاریکی‌های زندگی مدرن روبه‌رو کند.

1. انیمیشن خدای دیوانه Mad God

1

به گزارش راهنماتو، انیمیشن خدای دیوانه Mad God یکی از آن انیمیشن‌هایی است که پس از دیدنش قرار نیست همان آدم سابق بمانید. این انیمیشن به شیوه استاپ موشن در سال 2021 ساخته شده است. در جهان انیمیشن، تکنیک استاپ موشن تکنیکی است که مرگ و زوال را به یاد می‌آورد. پس همه چیز از همین تکنیک شروع می‌شود. فیلم از اسطوره برج بابل شروع می‌شود، اسطوره‌ای که از دل کتب الهی بیرون آمده است.

1

سپس، نما پشت نما فضاهایی متعفن نمایش داده می‌شود که همچون چیزی لزج به ذهن ما می‌چسبد و دست از سرمان برنمی‌دارد. فصای انیمیشن Mad God در درجه اول ممکن است تلاش کند که جهنم را برای ما به تصویر بکشد، اما بیش از جهنم ما را به یاد فضای نهیلیسمی و تعفن‌برانگیز عصر معاصر خواهد انداخت. فضایی اندوده با ماشین‌آلات سرد و جانورانی که بالاخره لباس انسان را از تن بیرون آورده‌اند. انیمیشن خدای دیوانه، جهان داستانش را این چنین معرفی می‌کند: جهانی سیاه، لزج، متعفن، کمی وحشی و بدون قانون که تمدن را پس می‌زند!

2. انیمیشن خانه The House

1

انیمیشن خانه The House اجازه نمی‌دهد آن آدم سابق بمانید چون شما را درگیر دل‌آشوبه‌ها، اضطراب‌ها و ترس و لرزهای درونیتان می‌کند. همه چیز از قسمت اول سریال انیمیشنی خانه شروع می‌شود، از تصویر شخصیت‌ها که ترس به دلتان می‌اندازد. نگاه‌هایشان، ادا و اطوارهایشان و حتی لحن صحبت کردنشان. تا به حال شده است وقتی با کسی صحبت می‌کنید از لحن او احساس کنید که قرار نیست چیزی خوشایند به شما بگوید؟

1

انیمیشن خانه دقیقا چنین کاری با شما می‌کند. انیمیشن The House قرار است به شما نشان دهد که هر چیز بهایی دارد و این بها گاهی چنان سنگین است که از پس هزینه‌هایش برنمی‌آیید. آیا هنوز هم دوست دارید که چراغ‌های خانه، سر موقع، به شکل خودکار روشن شوند؟ ما در این انیمیشن به سه زمان سفر می‌کنیم، سال 1800، حال و آینده. همه چیز مربوط به یک خانه است. خانه‌ای که می‌تواند نمادی از زمین باشد. این انیمیشن نشان می‌دهد که ما ممکن است چگونه اسیر شویم، در راه‌پله‌ها زندگی گیر بیافتیم و گاهی هیچکس متوجه فریادهای ما نشود!

3. انیمیشن مری و مکس Mary And Max

1

آدام الیوت در سال 2009 تصمیم گرفت انیمیشن مری و مکس Mary And Max را بسازد تا پس از آن نتوانیم آن آدم سابق باقی بمانیم. البته احتمال این که شما هیچ درگیری روحی و روانی نداشته باشید وجود دارد، اما احتمال اینکه هیچ یک از اطرافیان شما درگیر کوچکترین حالت روانی (مثل افسردگی) یا بزرگترین آن (مثل جنون) نباشد بسیار کم است. به هر رو به قول مکس (یکی از شخصیت‌های این انیمیشن): « این ما نیستیم که عیب و نقص ها رو انتخاب می کنیم، آنها بخش از وجود ما هستند و باید آنها را بپذیریم.» تکنیک ساخت این انیمیشن استاپ موشن است. ما فریم به فریم با عکس‌هایی روبه‌رو هستیم که در لحظه منجمد شده‌اند و سعی دارند دوباره به زندگی بازگردند، در حالی که رنگ‌وبوی زوال و مرگ از سر و روی آن‌ها می‌ریزد.

1

داستان از نامه‌ مری شروع می‌شود که هیچ مقصدی ندارد، شخصیتی که ناهنجاری‌های پدر و مادرش شدیدا روی او تاثیر گذاشته‌اند. نامه مری به دست مکس می‌رسد. شخصیتی که اختلال آسپرگر را تجربه می‌کند و همه چیز پیرامون او سیاه‌وسفید است به جز کلاه یهودیتش که با رنگ قرمز از قاب جدا می‌شود. برای مری هم همه چیز به رنگ قهوه‌ای است؛ رنگی که او را خوشحال می‌کند. نامه‌نگاری‌های مری و مکس مدت‌ها ادامه پیدا می‌کند و در این میان هربار شخصیت جدیدی شکل می‌گیرد و در نهایت زندگی یکی از آن‌ها درحالی به پایان می‌رسد که مشخص است محرک زندگیش نامه‌نگاری بوده!

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها