چگونه سرخ کن بدون روغن را تمیز کنیم؟

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.6 دقیقه

راهنماتو- این روزها سرخ کن های بدون روغن به یکی از لوازم خانگی محبوب تبدیل شده اند. این سرخ کن ها با استفاده از یک سیستم گردش هوای گرم و بدون روغن یا با مصرف مقدار بسیار کمی روغن انواع غذاها اعم از سیب زمینی سرخ کرده، مرغ، ماهی و دیگر غذاهای سرخ شده را برای شما آماده می کنند. در واقع سرخ کن بدون روغن نقش یک مینی اجاق کانوکشن دار را بازی می کند و خیلی سریع تر از فر می تواند سالم ترین و خوش طعم ترین غذاها را با صرف انرژی کم برای ما آماده کند.

به گزارش راهنماتو، با استفاده از سرخ کن های بدون روغن به مرور شاهد باقی ماندن چربی و بقایای مواد غذایی بر روی اجزاء مختلف آن خواهید بود. با این که بیشتر لوازم جانبی این سرخ کن ها را می توان با استفاده از ماشین ظرفشویی تمیز کرد، اما آیا این میزان شسشتو کافی است؟ باید بگوییم خیر! به غیر از اجزاء جداشدنی، سایر قسمت های این سرخ کن ها نیز نیاز به تمیز شدن دارند، در غیر این صورت پس از مدتی با مقادیر زیادی چربی و کثیفی در داخل و اطراف دستگاه مواجه خواهیم شد. امروز قصد داریم نحوه تمیز کردن این سرخ کن ها را به شما آموزش دهیم:

1- خاموش کردن سرخ کن

در ابتدا سرخ کن را کاملا خاموش کنید و از برق بکشید و صبر کنید تا داخل و دیواره های آن کاملا خنک شوند. پیش از اقدام به تمیز کردن توصیه می کنیم برای اطلاع از نحوه شستشو دستورالعمل های سرخ کن را بررسی کنید.

سرخ کن

2- شستشوی سبدها و لوازم جانبی

سبدها و قطعات جدا شدنی را خارج کرده و آنها را به مدت 15 دقیقه در آب گرم و مقداری مایع ظرفشویی خیس کنید. سپس با استفاده از یک اسفنج نرم اقدام به تمیز کردن این قطعات نمایید. در صورتی که باقی مانده چربی و مواد غذایی به راحتی از بین نمی روند، باید مدت زمان بیشتری این قطعات را درون مخلوط آب گرم و مایع ظرفشویی خیس کنید. به هیچ عنوان از سیم ظرفشویی براری شستشوی این قطعات استفاده نکنید. زیرا ممکن است ظروف نچسب آن دچار آسیب شوند. می توانید از یک مسواک برای تمیز کردن شکاف ها استفاده کنید.

اگر موفق نشدید برخی از قسمت ها را تمیز کنید، از مخلوط جوش شیرین و آب به نسبت سه به یک خمیر درست کنید و به مدت چند دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و سپس بشویید. توصیه می کنیم قسمت های قابل شستشو را حداقل هفته ای یک بار با استفاده از ماشین ظرفشویی یا دست بشویید. پس از تمیز کردن، قطعات را خشک کنید و کنار بگذارید.

3- تمیز کردن داخل سرخ کن

بقایای مواد غذایی پس از مدتی علاوه بر سبدها، در قطعات داخلی سرخ کن نیز نفوذ پیدا می کنند. یک پارچه میکروفایبر را کمی نم دار کنید و قطعات داخلی دستگاه، کناره ها و پایه داخلی را از هر گونه باقی مانده مواد غذایی و چربی تمیز کنید.

4- تمیز کردن المنت گرمایشی

با استفاده از یک مسواک تمیز، قطعات باقی مانده مواد غذایی موجود در قسمت های مختلف المنت گرمایشی سرخ کن را تمیز کنید. در صورت لزوم می توانید از یک پارچه میکروفایبر نم دار نیز استفاده کنید. مراقب باشید که در این قسمت رطوبت بیش از حد اعمال نشود. هر گونه آلودگی را به دقت پاک کنید و پس از این کار صبر کنید تا قطعات گرمایشی دستگاه کاملا خشک شوند.

5- پاک کردن سطح خارجی دستگاه

سطح خارجی سرخ کن به ویژه اطراف کنترل پنل آن بسیار مستعد چرب شدن و آلودگی هستند. با استفاده از یک پارچه میکروفایبر مرطوب و چند قطره مایع ظرفشویی مناطق چرب و آلوده را کاملا تمیز کنید. سپس از یک پارچه تمیز و مرطوب برای پاک کردن باقی مانده مواد شوینده استفاده کنید. برای تمیز کردن آلودگی ها و چربی های اطراف دکمه ها و کنترل پنل می توانید از یک مسواک تمیز استفاده کنید. پس از اتمام کار سطح بیرونی را با استفاده از یک پارچه تمیز کاملا خشک کنید.

سرخ کن

6- پولیش زدن

اگر سرخ کن بدون روغن شما از جنس استنلس استیل باشد، ممکن است با وجود تمام این اقدامات باز هم آثار انگشت بر روی آن باقی مانده باشند. می توانید از چند قطره سرکه سفید و یک پارچه بدون پرز برای از بین بردن لکه ها و براق کردن سطح بیرونی سرخ کن استفاده کنید. برای از بین بردن لکه ها پارچه را به صورت دایره وار و به آرامی بر روی لکه ها بکشید. پیش از این که قطعات مختلف سرخ کن را در جای خود قرار دهید، صبر کنید تا تمام قطعات کاملا خشک شوند.

هر چند وقت یکبار باید سرخ کن بدون روغن را تمیز کرد؟

هیچ قانون دقیقی در خصوص تعداد دفعات تمیز کردن سرخ کن های بدون روغن وجود ندارد. این مساله به تعداد دفعاتی که از آن استفاده می کنید، بستگی دارد. اگر به طور منظم از سرخ کن های بدون روغن استفاده می کنید، توصیه می کنیم دو تا سه هفته یک بار اقدام به تمیز کردن آن نمایید.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها