دوست داری هر روز کتاب بخونی؟! این نکاتو یادت باشه تا حسابی کتابخون بشی!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.2 دقیقه

راهنماتو- «هر روز کتاب بخون! هر روز کم کم کتاب بخون!»

شاید خیلی از افراد تمایل داشته باشند هر روز کتاب بخوانند و این به عنوان یک هدف همیشگی در ذهنشان وجود دارد ولی شب که می‌شود با مروری که بر روز خود داشتند متوجه می‌شوند هر کاری که لازم بوده یا نبوده را انجام داده‌اند ولی کتاب نخوانده‌اند! گویی این کار برایشان آنقدر سخت و سنگین است که از زیر بار عمل کردنش شانه خالی می‌کنند! اما واقعا اینطور است؟ آیا کتاب خواندن کار دشواری است؟! وقت زیادی می‌خواهد؟! آدم‌های خاص خودش را دارد؟! آیا کتاب‌خوان‌ها از فضا آمده‌اند؟! بیکار هستند و دغدغه‌ای ندارند؟! نه هیچ کدام اینها نیست!

به گزارش راهنماتو، اگر شما کتابی 300 صفحه‌ای را در دست می‌گیرید و برای خودتان شرط می‌گذارید که آن را دو روزه تمام کنید خب معلوم است که اول راه انرژی خودتان را خراب کرده‌اید! از قدیم گفته‌اند سنگ بزرگ علامت نزدن است! هیچ وقت هدف گذاری‌هایتان را برای کتاب‌خوانی بزرگ و سنگین قرار ندهید. اگر دلتان می‌خواهد هر روز کتاب بخوانید این چند توصیه را جدی بگیرید! مطمئن باشید تاثیرگذاری آن به قدری زیاد است که بعد از مدتی برای بقیه هم از راهی که رفته‌اید خواهید گفت!

  • کتابی را بخوانید که دوست دارید!

بعضی اوقات کتابی که برای مطالعه انتخاب می‌کنید ممکن است با حال و روز شما هماهنگ نباشد! وقت‌هایی است که مغز آدم توانایی هضم مسائل سنگین را ندارد، اینجور مواقع به سراغ کتاب‌هایی که قرار است شما را خیلی به فکر وادارد نروید، موضوعی را برگزینید که بنا به حس و حالتان انگیزه خواندن آن را دارید! ممکن است کتابی به شما پیشنهاد شود و به دلیل اجبار بخواهید آن را مطالعه کنید و این کار اشتباه است! این اتفاق جلوی شما را برای با شور و هیجان کتاب خواندن می‌گیرد! پس با مروری بر خلاصه‌ی کتاب‌ها انتخابی را داشته باشید که واقعا برای خواندن آن کشش و رغبتی در خود می‌بینید.

  • همیشه همراهتان باشد!

همه ما مشغولیت‌های خودمان را داریم. وقت‌هایی که به یک چشم بر هم زدن طی می‌شوند و خستگی‌هایی که باقی می‌مانند. اما همیشه زمان برای مطالعه وجود دارد هرچند خیلی محدود! سعی کنید کتابی را که انتخاب می‌کنید همیشه همراهتان باشد، اگر نسخه چاپی آن است همواره در کیفتان بگذارید، اگر الکترونیکی و صوتی هم باشد که دیگر همیشه خیالتان از بابت همراهی‌اش راحت است! وقت‌های مرده زیاد پیش می‌آیند. به عنوان مثال وقتی در ترافیک هستید، وقتی در مطب دکتر انتظار می‌کشید، وقتی در آرایشگاه نشسته یا مشغول کاری هستید، وقتی در مترو یا هر وسیله نقلیه عمومی قرار دارید، وقتی آرام و راحت روی مبل نشسته‌اید و کاری برای انجام دادن ندارید! تمام این وقت‌ها برای مفید استفاده شدن مناسبند! پس همیشه همراهتان باشد که حتی خواندن چند صفحه هم غنیمت است!

1

  • با بقیه به اشتراک بگذارید!

وقتی کتابی می‌خوانید برای اینکه لذت خواندن آن را برای خود بیشتر کنید با کسانی که اهل کتاب هستند ارتباط برقرار کرده و با آنها تبادل نظر کنید. حتی فرستادن یک خط از بخشی که در حال مطالعه آن هستید راه را برای انگیزه بیشتر شما باز خواهد کرد. این نکته را جدی بگیرید! از شبکه‌های اجتماعی برای این کار قشنگ کمک بگیرید تا دیگران هم از خوانده‌های شما بهره‌مند شوند!

  • زمان مشخص کنید!

برای اینکه کتابتان را به پایان برسانید به خودتان زمان بدهید. مثلا برای خودتان مشخص کنید که هر صبح قبل از اینکه به کارهای روزانه‌تان بپردازید 10 صفحه مطالعه کنید یا شب‌ها قبل از خواب حتما نیم ساعت کتاب بخوانید! این روند را اگر به صورت منظم اجرا کنید و به پیش ببرید کم کم عادت شما خواهد شد و مانند غذا خوردن و مسواک زدن بخشی از روزانه‌ی شما قرار خواهد گرفت!

  • قرار نیست به جایی برسید!

مطالعه کردن قرار است با لذت همراه باشد. با یادگیری و آگاهی، با شوق فهمیدن و درک بیشتر! اگر برای خودتان این مساله را طوری جا بیندازید که حکم رقابت با دیگران را داشته باشد نتیجه خوبی نخواهید گرفت! بهتر است خیلی آرام و پیوسته این کار را انجام بدهید تا اینکه با سرعت جلو بروید و چیزی در آخر نصیبتان نشود جز خستگی و دلزدگی!

  • دور کتاب‌های قطور خط بکشید!

اگر در ابتدای راه قرار دارید برای خودتان دردسر درست نکنید! بهتر است به منظور بالا بردن انگیزه و حس خوب، اول به سراغ کتاب‌هایی با تعداد صفحات کم بروید. اگر در ابتدا کتاب‌های قطور را برای خودتان انتخاب کنید سرعت پیشروی شما پایین خواهد آمد و همین مساله ترمز کتابخوانی شما را خواهد کشید!

  • از تکنولوژی کمک بگیرید!

شاید شما هم با بوی کاغذ حالتان خوب باشد اما واقعیت این است که با دغدغه‌ها و سختی‌های زندگی در این روزگار، بهتر است فقط به فکر انجام کار باشید تا نوع انجام آن! درست است که ورق زدن کتاب چاپی لذت بخش است اما همیشه نمی‌توانید به کتاب‌های چاپی دسترسی داشته باشید، هم به دلیل حجم آنها و هم هزینه، ممکن است موانعی سر راه شما قرار بگیرد. پس از کتاب‌های الکترونیکی و صوتی هم کمک بگیرید. ممکن است اول کار نسبت به آنها دافعه داشته باشید اما با چند بار گوش دادن به کتاب‌های صوتی یا خواندن کتاب‌های الکترونیکی لذت مطالعه اجازه نمی‌دهد سنتی فکر کنید!

1

  • سبک موردعلاقه‌تان را پیدا کنید

وقتی شما بدانید به چه ژانر و سبکی علاقه دارید کم کم کتاب‌های بیشتری را در همان زمینه خواهید شناخت و شوق و عطش مطالعه شما را تشویق به مطالعه زیادتر خواهد کرد!

  • برای خودتان آلارم بگذارید!

ممکن است ساعتی کتاب خواندن شما را خسته کند و جلوی روند منظم کارتان را بگیرد. از آلارم‌های 10-12 دقیقه‌ای استفاده کنید. واقعیت این است که 10-12 دقیقه وقت گذاشتن اصلا به چشم نمی‌آید اما برای کتاب خواندن خیلی مفید است. ممکن است شما در این زمان 5 صفحه کتاب بخوانید ولی عمیق و قابل فهم است. در طول روز چند بازه‌ی زمانی 10 دقیقه‌ای دیگر هم تعیین کنید. کم کم شور و هیجانتان بیشتر خواهد شد! قول می‌دهم!

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها