چرا برای عید باید بریم ترکمن صحرا؟

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.9 دقیقه

راهنماتو- شاید برایتان عجیب باشد که بدانید ترکمن صحرا یکی از متفاوت‌ترین شهرهای ایران است. مردم دل‌زنده و اصیل ترکمنی، هنوز که هنوزه سنت‌های خود را حفظ کرده‌اند. هنوز از گوشه‌وکنار ترکمن صحرا صدای باغشی‌ها شنیده می‌شود و هنوز اسب‌های نجیب و بی‌باک این شهر دیرینه، پوستی همچون ابریشم دارند. به راستی چرا تا کنون به ترکمن صحرا سفر نکرده‌ایم؟ یعنی هنوز کتابِ دلنشینِ «آتش بدون دود» اثر نادر ابراهیمی را نخوانده‌ایم؟ سریالش را چطور؟ ندیده‌ایم؟ آیا هنوز نمی‌دانیم که این شهر چه قدمتی دارد و چه هوایی قرار است تنفس کنیم؟ با راهنماتو همراه بمانید تا به شما بگوید ترکمن صحرا کجاست و چه جاهایی برای گردشگری دارد.

1. هزار دره در ترکمن صحرا

1

به گزارش راهنماتو، باید همه چیز را رها کرد و تعطیلات نوروز فقط و فقط به هزار دره در ترکمن صحرا چسبید. هزار دره‌‌ای که سراسر زیبایی و سرسبزی است. فرض کنید فرازو فرودهای خاک همگی به رنگ سبز درآمده‌اند. می‌پرسید چرا؟ باید به سالیان دراز برگردیم. سالیانی که هزار دره را دریا پوشانده بود. حالا رسوبات همان دریاست که تپه ماهورهای سرسبز هزاردره را ساخته است. فصل پاییز و بهار، این دشت بزرگ، همچون مخملی سبز ما را به وجد می‌آورد. برای رفتن به هزار دره ترکمن صحرا باید از استان گلستان به سمت روستای کلاله رهسپار شوید. در این مسیر به روستای گچی سو برسید تا از همان اطراف این هزاردره زیبا و افسانه‌ای را ببینید.

2. گورستان خالد نبی در ترکمن صحرا

1

وقتی به هزار دره در ترکمن صحرا می‌رسید، قطعا مسحور آن‌همه زیبایی شده‌اید. حال بهتر است در همان نزدیکی به سراغ گورستان خالد نبی و آرامگاه او بروید تا از شدت کنجکاوی شاخ در بیاوردید. متاسفانه باستان‌شناسان هنوز پرده از اسرار گورستان خالد نبی و آرامگاه آن برنداشته‌اند. اما، همین کافی است که بدانیم سنگ قبرها به شکلی عجیب ساخته شده‌اند که گویا جنسیت مردگان را نمایش می‌دهند. برخی از این سنگ قبرها، ارتفاعی نزدیک به دو متر دارند و این مساله اعجاب انگیز بودن آن را چند برابر می‌کند. پس اگر به گورستان خالد نبی سر بزنید، قطعا در همان اطراف آرامگاه خالد نبی، بقعه چوپان آتا و بقعه عالم بابا را هم ببینید. برای رفتن به گورستان خالد نبی باید در مسیر گرگان به بجنورد، آزادشهر مینودشت را پشت سر بگذارید تا به گالیکش برسید. مسیر دسترسی به گورستان خالد نبی کمی دشوار است، اما ارزش دیدنش را دارد.

3. جزیره آشوراده در ترکمن صحرا

1

یکی از جزایر ایران که داستان‌های زیادی را پشت سر گذاشته، جزیره آشوراده در ترکمن صحرا است. بسیاری از ما دوست داریم برای تعطیلات عید به جزایر سفر کنیم و در آغوش آب‌ها قرار بگیریم. اگر همواره ترجیح ما حضور در شمال کشور است، می‌توانیم به جزیره آشوراده برویم و ساعت‌ها در ساحل آن به زیبایی دریای خزر از منظره‌ای متفاوت نگاه کنیم. این جزیره روزی تحت تصرف روس‌ها بوده، روزگاری هم می‌گفتند که سلطان محمود خوارزمشاه به آن گریخته. تاریخ آشوراده هر چه باشد، این جزیره، جزیره‌ای خاص است که 40 درصد از خاویار ایران در آن تهیه می‌شود!

4. گنبد قابوس در ترکمن صحرا

1

بسیاری از ما عاشق بازدید از بناهای تاریخی هستیم. هرکدام از آن‌ها نمودی از سرگذشت ایران زمین هستند. گنبد قابوس نیز از این قاعده مستثنی نیست. این برج بلند بر روی تپه‌ای با ارتفاع 15 متری ساخته شده است. در حالی که خود، بلندترین برج آجری جهان محسوب شده و ارتفاع آن با پی به 75 متر می‌رسد. (خدای من عظمت رو ببین!) گنبد قابوس در واقع آرامگاهی مربوط به فرزند وشمگیر با نام کاووس می‌شود و حالا در یونسکو ثبت جهانی شده است. برای رفتن به گند قابوس لازم نیست راه دوری بروید، همین که در مرکز شهر گنبد کاووس در گرگان باشید، متوجه خواهید شد که کجاست! پیرامون گندب قابوس نیز یک پارک ساخته‌اند که زیبایی گنبد را دوچندان می‌کند.

5. تالاب آلاگل در ترکمن صحرا

1

تالاب آلاگل یا تالاب اینچه برون یکی دیگر از جاهای دیدنی ترکمن صحرا است که شما را به شگفت وا می‌دارد. این یک تالاب است که در سطح بین‌المللی شناخته شده و آبی شور دارد. بنابراین پر است از آبزیانی که در آب شور زیست می‌کنند و به شدت خوش‌خوراکند؛ مثل ماهی کپور. اگر کمی بعد از عید، مثلا در ماه اردیبهشت به این تالاب سفر کنیم، بدون شک فلامینگوهای در حال پرواز را خواهیم دید، یا ماهی‌گیرانی که با صبر و حوصله ماهی می‌گیرند. نکته اعجاب انگیز درباره تالاب آلاگل این است که در بخش غربی آن یک پدیده زمین شناسی به نام گلفشان روی می‌دهد. در این پدیده، گل‌ها از دهانه‌هایی خاص به بیرون پرتاب می‌شوند. برای رفتن به تالاب آلاگل باید به شهرستان گند کاووس رفته و به شهر اینچه نزدیک شوید.

اگر برای تعطیلات عید نوروز سال 1403 تصمیم گرفتید که از ترکمن صحرا دیدن کنید، فراموش نکنید که صنایع دستی این منطقه در ایران، به شدت خاص و چشم‌نواز است. پس بهتر است حتما کمی از این صنایع دستی به عنوان سوغات برای خود و عزیزانتان بخرید.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها