واکنش های منفی به بازگشت «مردان آهنین» به تلویزیون برای رفع بحران مخاطب

  • راضیه میرزاحیدری راضیه میرزاحیدری
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.6 دقیقه

روزیاتو نوشت: وعده پخش مسابقه تلویزیونی «مردان آهنین» در عید نوروز از سویی به عنوان «سورپرایز صدا و سیما» مطرح شده و از سوی دیگر واکنش‌های منفی در پی داشته است.

«تابناک» با انتشار متن پیش‌رو به این موضوع واکنش نشان داده است:

در حالی قرار است دوباره مسابقه تلویزیونی مردان آهنین ـ که به واسطه شدت‌ تبعات منفی‌اش، پخش‌اش از تلویزیون متوقف شده بود ـ به تلویزیون بازگردد و از شبکه سه پخش شود که ظاهراً آسیب شناسی که باعث تصمیم گیری به عدم پخش این مسابقات شده، نادیده گرفته شده است.

عده‌ای که سودشان در پخش این مسابقات است، با همکاری متولیان تلویزیون که به واسطه افت شدید مخاطب تحت فشار هستند، قصد دارند به هر قیمتی مخاطب جذب کنند؛ رویکردی که اگر قرار باشد به این شکل اجرایی شود، محتوا‌های مشابهی با هیجان و بازدید قابل توجه را می‌توان پیشنهاد کرد.

1

«می‌توانم بگویم که ۹۹ درصد بچه‌هایی که در قوی ترین مردان شرکت می‌کردند، از استروئید و دیگر مواد نیروزا استفاده می‌کردند. به همین خاطر هم بود که به جز یک عده انگشت شمار بقیه یکی، دو سال مطرح می‌شدند و خیلی زود کنار می‌رفتند. البته از دید من آن‌ها ورزشکار نبودند و فقط آمده بودند نام خودشان را مطرح کنند و بروند. خیلی هم راحت از این فرصت سوءاستفاده کردند و با شهرت حاصل از مردان آهنین دست به کار‌های زیادی زدند… متاسفانه اکثر ورزشکاران استروئید مصرف می‌کردند و به همین خاطر نمی‌توانستند هیجانات خود را کنترل کنند و درگیری‌های زیادی به وجود می‌آمد. این اتفاقات هر سال رخ می‌داد و کسی هم نبود که جلوی آن‌ها را بگیرد»؛ این بخشی از افشاگری چند سال پیش محراب فاطمی قهرمان چهار دوره مسابقه مردان آهنین است.

1

محراب فاطمی قهرمان چهار دوره مسابقه «مردان آهنین»

البته نیازی به این افشاگری برای درک ماجرا نبود. قتل یکی از قهرمانان این مسابقات و متواری شدن به خارج از کشور، ضرب و جرح مداوم شرکت کنندگان که به واسطه حضورشان در این مسابقات شهرتی به دست آورده بودند و پس از هر درگیری ماجرا ارزش خبری پیدا می‌کرد و رسانه‌ای می‌شد، جزو اتفاقاتی است که در همه این سال‌ها تداوم داشته است.

1

روح الله داداشی قهرمان دو دوره متوالی «مردان آهنین» که در سال ۹۰ به قتل رسید

می‌توان گفت در هیچ رشته ورزشی این میزان حواشی وحشتناک و همچنین جرایم را از سوی قهرمانانش شاهد نبوده‌ایم. در عین حال باید یادآور شد که اساساً رویداد «قوی‌ترین مردان» رشته ورزشی مورد تایید کمیته بین المللی المپیک یا کمیته‌های المپیک قاره‌ای نیست و به عنوان یک ورزش به رسمیت شناخته نشده است.

این رویداد نوعی زورآزمایی است که در سطح جهانی نیز معمولاً توسط شرکت‌ها برگزار می‌شود و اسپانسرش آبجوفروشی‌ها و فروشندگان پودر‌های بدنسازی و نظایر این‌هاست.

1

امیر قرایی که سال ۸۳ نفر چهارم «مردان آهنین» شد، متهم به قتل یکی از دوستانش است و از کشور فرار کرده است

البته تبعات منفی پخش این زورآزمایی در تلویزیون تنها به برجسته شدن اشخاص بدون اخلاقی که با مصرف داروی دوپینگی گوی و وزنه بلند می‌کردند، محدود نبود، بلکه به واسطه درآمد و حاشیه سودی که برای برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در این رویداد وجود داشت، گروه بزرگی از جوانان در پی تقلید از آن‌ها برآمدند و بسیاری از سالن‌های کشتی تبدیل به سالن‌های بدنسازی شده بود.

در واقع یک تب برای تبدیل شدن به موجوداتی وجود داشت که اساساً ورزشکار شناخته نمی‌شوند. همین وضعیت باعث شد تا مسئولین صداوسیما از جایی از عقل‌شان استفاده کنند و پخش این مسابقات را با وجود مخاطب قابل توجهی که داشت، متوقف کنند و بر این تنور ندمند.

1

رامین فرج نژاد قهرمان دو دوره مردان آهنین در سال ۹۸ مورد اصابت گلوله قرار گرفت

با این حال ظاهراً بحران مخاطب -مطابق با نظرسنجی رسمی صداوسیما- باعث شده متولیان فعلی بدون توجه به دلایل تعطیلی این مسابقات، در پی برپایی دوباره‌اش باشند.

آن‌گونه که برخی رسانه‌ها خبر دادند، مسابقه تلویزیونی مردان آهنین، در حال حاضر در جزیره کیش برگزار می‌شود و قرار است در ۱۵ قسمت و در ایام نوروز از شبکه ورزش صداوسیما پخش شود.

این اقدام قطعاً زمینه ساز شکل دادن به موج تازه‌ای از حواشی است که سال‌ها با تبعاتش مواجه خواهیم بود؛ از موج تازه اشخاصی که از این طریق بابت بلند کردن کپسول اکسیژن و تریلی به عنوان «قهرمان» به نسل جوان معرفی می‌شوند، تا خبر آدم کشی یا قتل همین قهرمانان.

اگر قرار است برای صداوسیما مخاطب جذب شود، چرا متولیان رسانه ملی تصمیم نمی‌گیرند صحنه‌های چاقوکشی و زد و خورد‌های مرسوم این مسابقات را پخش کنند و به این ترتیب مخاطب بیشتر بگیرند؟!

راضیه میرزاحیدری
راضیه میرزاحیدری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها