طرح حنا دوست داری؟ 10 مدل ساده و فانتزی رو با معنیش یاد بگیر!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 12.2 دقیقه

اسنپ مارکت نوشت؛ اکثر مردم در مورد طرح حنا ساده بسیار شنیده‌اند؛ اما واقعا چند نفر حقایقی واقعی را در مورد طرح‌های ساده یا فانتزی که از انواع مختلف طرح حنا است می‌دانند؟ حنا یک روش باستانی برای تزئین موقت بدن است. این روش که بیشتر در آسیا و خاورمیانه مرسوم است، به ۵۰۰۰ سال قبل بازمی‌گردد و کاربرد آن عمدتا برای مراسم مختلفی نظیر عروسی بوده است.

امروزه هم در بسیاری از فرهنگ‌ها در مراسم عروسی، انواع طرح‌های حنا به‌کار می‌رود؛ اما اصلا حنا به چه معناست؟ در بخش بعد به تعریف حنا می‌پردازیم تا با آن بیشتر آشنا شوید. 

حنا چیست؟

همان‌طور که در بالا هم توضیح دادیم، طرح حنا ساده برای تزئین موقت بدن است که می‌توان آن را مشابه تتو موقت دانست؛ اما اصلا حنا چیست و از چه چیزی درست شده است؟ خمیر حنا از پودری ساخته می‌شود که از گیاه حنا به‌دست می‌آید. حنا قرن‌ها برای رنگ‌کردن مو و ناخن، به‌ویژه به‌سبب خواص بی‌نظیرش استفاده می‌شد. احتمالا شما هم در میان سالمندان خانواده خود، استفاده از حنا را به عنوان رنگ مو یا ناخن دیده‌اید.

پس حنا رنگی موقتی برای تزئین بدن است که برای آقایان و خانم‌ها کاربرد داشته و دارد. امروزه حنا بیشتر برای تزئین اعضای بدن به‌کار می‌رود. خمیر حنا با استفاده از ترکیب پودر حنا که از خشک‌کردن و الک‌کردن برگ‌های حنا درست می‌شود، با مایعاتی مانند آب، قهوه، آب لیمو یا غیره، به‌دست می‌آید. خمیر به‌دست‌آمده را برای انواع طرح حنا ساده یا غیر ساده استفاده می‌کنند. البته لازم است برای استفاده از خمیر به‌دست‌آمده، مدت کوتاهی به آن استراحت داده شود.

از طرح حنا ساده تا طرح‌های فانتزی: زیباترین طرح را در آغوش بگیرید

اگر می‌خواهید از حنا -شیوه‌ تزیینی ملکه‌های مصری در زمان باستان- برای تزئین بدن خود استفاده کنید، در قدم اول باید بدانید طرح‌ها و نقوش حنا بسیار گوناگون است و آن را می‌توان به شکل‌های مختلفی استفاده کرد. اگر نقش حنا در رنگ‌کردن مو و ناخن را کنار بگذاریم، طرح‌های بی‌نظیری از آن را می‌توانید بیابید که قطعا مطابق با سلیقه شماست.

با این‌که حنا سنتی‌ست که از دیرباز وجود داشته است؛ ولی طرح‌های آن پیشرفت قابل توجهی کرده‌اند که از همین رو شما طرح‌ها مختلفی از آن را می‌توانید پیدا کنید و از نقش و نگار آن بهره ببرید. اگر ساده‌پسند هستید، احتمالا طرح‌های ساده مناسب شماست و اگر نقش و نگار مدرن‌تر را می‌پسندید، طرح‌های فانتزی می‌توانند شما را راضی کنند؛ اما طرح‌های حنا در انواع مختلفی وجود دارد که می‌توان برای آن، دسته‌بندی زیر را در نظر گرفت.

از نوک انگشتان دست تا مچ پا: زیبایی طرح حنا در قسمت‌های مختلف بدن

حنا به‌طور سنتی در مراسم‌های مخصوص و روی دست و پاها مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ ولی با افزایش محبوبیت آن، مردم نه‌تنها در مراسم‌های خاص، بلکه روی نقاط دیگری از بدن هم از حنا استفاده می‌کنند.

حنا روی سر، که به‌ویژه برای بیمارانی که با سرطان می‌جنگند کاربرد دارد و به آن‌ها کمک می‌کند تا از زیبایی خود احساس قدرت کنند. به‌علاوه دست، بازو، پا، شکم، سینه، گردن و گوش، از جمله مکان‌هایی در بدن هستند که مردم آن‌ها را با طرح حنا ساده یا فانتزی آرایش می‌کنند.

۱۰ مدل طرح حنا ساده و فانتری برای دست و بدن

همان‌طور که گفتیم، حنا در کشور‌های مختلفی نظیر هند، مصر، پاکستان، کشورهای عربی و همچنین شهرهای جنوبی کشور عزیزمان کاربرد بسیاری دارد. حنا یا نام دیگر آن مهندی (Mehendi) نه‌تنها زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد، بلکه از اهمیت فرهنگی، اجتماعی و احساسی فراوانی هم برخوردار است.

این هنر، به‌ویژه در شرق، جایگاه ویژه‌ای دارد. پس تا انتها با انواع طرح‌های حنا با ما همراه باشید تا بتوانید بعد از دیدن انواع مدل‌ها، بهترین آن را مطابق با سلیقه‌تان انتخاب کنید. حنا فقط به سنت محدود نمی‌شود؛ بلکه دارای طیف گسترده‌ای از انواع طرح‌ها، محل قرارگیری و حتی رنگ است که در ادامه قصد داریم تا این موارد را بررسی کنیم.

دسته‌بندی‌های متفاوتی برای طرح حنا وجود دارد؛ ولی ما در این‌جا سعی کردیم کامل‌ترین آن را انتخاب کنیم. انواع طرح‌های حنا را می‌توان به این شکل در دسته‌بندی قرار داد:

  • طرح حنا هندی
  • طرح حنا عربی
  • طرح مهندی مراکشی
  • طرح حنای مخصوص عروسی
  • طرح حنا جواهرات
  • طرح حنا تتو
  • طرح حنای مدرن یا غربی
  • طرح حنای آفریقایی
  • طرح حنای پنجابی
  • طرح حنای پاکستانی

این موارد، از جمله طرح‌های مرسوم هستند که در ادامه به معرفی تک‌تک آن‌ها می‌پردازیم.

طرح حنا عربی

طرح‌ مهندی عربی که از انواع طرح حنا ساده است، طراحی مدرن ولی در عین حال منحصربه‌فرد دارد که به همین خاطر بسیار مورد توجه زنان در سراسر جهان قرار گرفته است. این طرح ترکیبی از گل و اشکال هندسی است و از آن‌جایی که ساده محسوب می‌شود، برای انواع مراسم‌های عروسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طرح حنا هندی

طرح حنا هندی را که گاهی اوقات با طرح حنای عربی هم ترکیب می‌کنند، از الگوهای گل تشکیل شده است. طرح حنا هندی را عمدتا در مراسم‌های مختلف، به‌ویژه در مراسم عروسی، استفاده می‌‌کنند. طرح‌های هندی حول یک عنصر مرکزی شکل می‌گیرند؛ یعنی عنصر دایره، مربع یا مستطیل در مرکز قرار می‌گیرد و هنرمندان طرح‌ها و الگوها را براساس آن شکل می‌دهند.

طرح حنا مراکشی

0

طرح مهندی مراکشی در کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار محبوب است. این نوع از طرح حنا بسیار شبیه طرح حنای عربی است؛ ولی به‌شکلی مدرن‌تر و ساده‌تر. طرح‌های مهندی مراکشی را می‌توان برداشتی معاصر از هنر سنتی مهندی دانست که منحصربه‌فرد شده و طبق مد روز تغییر کرده است.

به‌علاوه این اعتقاد وجود دارد که طرح حنای مراکشی می‌تواند هرگونه شری را از عروس و داماد دفع کند! طرح مهندی مراکشی جزو طرح حنا ساده محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که حتی افراد آماتور هم می‌توانند آن را انجام دهند.

طرح حنای مخصوص عروسی

در هند، طرح حنای مخصوص عروسی یکی از الزامات فرهنگی است. عروس زمان زیادی را صرف می‌کند تا طرحی مناسب با بهترین روز زندگی‌اش انتخاب کند. بعضی از عروس‌ها طرح حنا فانتزی را می‌پسندند و برخی دیگر خیر.

البته مهندی فقط برای زیبایی نیست؛ بلکه حنا با قدرت خنک‌کنندگی طبیعی خود، هنگامی که روی دست یا پا قرار می‌گیرد، باعث خنکی کل بدن می‌شود. به‌علاوه می‌تواند سردرد و استرس را کاهش دهد. با این ویژگی‌ها، شاید ضرورت استفاده از حنا در عروسی را درک کنیم.

طرح حنای جواهرات

0

همان‌طور که از نام آن پیداست، این نوع مهندی که می‌توان آن را جزو طرح حنا فانتزی هم دانست، طوری ساخته می‌شود که شبیه جواهرات روی دستان شما باشد. این مدل، امروزه بین تازه‌عروس‌ها مرسوم است. یکی از دلایل پرطرفداربودن طرح حنای جواهرات این است که اگر به‌زیبایی اجرا شود، شما را از داشتن جواهرات بی‌نیاز می‌کند.

طرح حنا تتو

از تتو به دلایل مختلفی، مانند سوزن، درد، امکان عفونت یا خراب‌شدن طرح می‌ترسید؟ استفاده از حنا این‌جا به کمک شما می‌آید. با استفاده از طرح حنا ساده یا فانتزی، در هر نوع و به هر شکلی که شما دوست دارید می‌توانید تتویی موقت داشته باشید. در این شرایط، هم قابلیت پاک‌شدن دارد و هم هیچ خطر عفونتی شما را تهدید نمی‌کند و می‌توانید با خیالی راحت از آن استفاده کنید.

طرح حنا به سبک غربی

0

با این‌که مهندی یا استفاده از حنا در شرق آغاز شد و بیشتر در همین منطقه بوده است، با این حال غربی‌ها هم به این هنر سنتی علاقه‌مند شدند و سعی کردند آن را بیشتر به طرح‌های مورد علاقه خود نزدیک کنند. به همین دلیل به طرح حنا فانتزی، متشکل از اشکال هندسی و الگوها و طرح‌های معاصر روی آوردند. غربی‌ها البته علاوه‌بر زیبایی، به‌خاطر خواص بی‌نظیر آن، مانند خنک‌کنندگی و خواص دارویی هم از آن استفاده می‌کنند.

طرح حنا آفریقایی

طراحی مهندی آفریقایی کاملا شبیه طرح حنای عربی است؛ البته با وجود تفاوت‌هایی در آن. در طرح‌های آفریقایی فضاها و شکاف‌های زیادی وجود دارد که برخلاف طرح‌های هندی هستند. مردم آفریقا طرح‌های خود را متناسب با فرهنگ خود انتخاب می‌کنند و از حواشی و خطوط پررنگ در طرح‌های خود بهره می‌برند.

البته مردم آفریقا هم به دلایلی، از جمله احساس خنکی هنگام استفاده از حنا، به آن روی می‌آورند. طرح حنای آفریقایی علی‌رغم این‌که ساده‌ است، بسیار شیک جلوه می‌کند.

طرح حنای پنجابی

طرح حنای پنجابی که دارای حلقه، دایره، مارپیچ و سایر اشکال کروی است، طرح‌هایی کاملا منحصربه‌فرد دارد. این طرح‌ها هم مانند طرح حنای آفریقایی برگرفته از آداب و رسوم و فرهنگ این منطقه است.

طرح حنای پاکستانی

طرح حنای پاکستانی هم نمایش‌دهنده فرهنگ و آداب و رسوم پاکستان است. طرح حنای پاکستانی که شامل طرح‌هایی مانند ماندالا، گنبد، گل‌، مسجد و برگ‌ است که معمولا پیچیده بوده و در مقایسه با سایر طرح‌های مهندی جسورتر است.

اشکال و معانی طرح‌های حنا

تا این‌جا تلاش کردیم ۱۰ مدل از انواع طرح‌های حنا ساده و فانتزی را در قالب یک دسته‌بندی ارائه دهیم. البته باز هم تاکید می‌کنیم که دسته‌بندی‌های متفاوتی وجود دارد؛ به همین منظور در این‌جا می‌خواهیم کمی در مورد اشکال مورد استفاده در انواع طرح حنا ساده و فانتزی و معانی آن‌ها به عنوان نماد صحبت کنیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید:

دایره:

در هند، دایره نمادی مقدس است که نشان‌دهنده کمال، یگانگی، تمامیت و ابدیت است. به‌علاوه هندوها معتقدند دایره نماد صلح است و اثری شفابخش دارد.

مربع:

مربع در هندوئیسم به معنای ثبات، زمین و انسان است و از جمله طرح‌هایی به‌شمار می‌رود که بسیار در طرح حنا فانتزی و ساده کاربرد دارد.

نقطه:

یکی از مرسوم‌ترین نشانه‌های فرهنگ هندو، بیندی یا نقطه است. این‌جا هم منظور از نقطه، نقشی است که روی پیشانی زنان ظاهر می‌شود که نشان انرژی زنانه است.

هفت چاکرا

با ظهور یوگا و معنویت شرقی، هفت چاکرا با نمادهایی مانند چشم سوم، قلب، تاج، ریشه و طرح‌های متنوع دیگر، جزو طرح‌های پرتکرار قرار گرفت. اگر شما هم به یوگا علاقه‌مندید، احتمالا این طرح‌ها برای شما هم جذاب خواهند بود.

گل نیلوفر آبی

گل نیلوفر آبی، نمادی از پاکی، ابدیت و زندگی جاودانه است. ضمن این‌که به عنوان نمادی از زندگی دوباره هم در نظر گرفته می‌شود.

این عناصر در کنار عناصر دیگر، از جمله اشکالی هستند که در مدل‌های مختلف طرح حنا، از ساده گرفته تا فانتزی، استفاده می‌شوند.

جستجویی در رنگ‌های حنا

0

حنا از نظر رنگ را می‌توان در سه دسته کلی قرار داد:

حنای سنتی (نارنجی روشن تا قرمز تیره)

حنای سنتی یا مهندی معمولا رنگی از نارنجی روشن تا قرمز تیره را روی پوست دارد. این حنا به شیوه‌ سنتی که در بالا توضیح داده شد، یعنی با استفاده از ترکیب پودر برگ گیاه با مایعاتی نظیر آب تهیه می‌شود. لازم است در این‌جا نکته‌ای در مورد واژه‌ حنا هم گفته شود و آن این است که حنا کلمه‌ عربی و مهندی کلمه‌ هندی حنا است.

حنای جاگوا (مشکی)

حنای جاگوا نوع دیگری از حنا است که به رنگ مشکی روی پوست نقش می‌بندد و جایگزین حنای مشکی شیمیایی است. ساخت حنای جاگوا هم مانند حنای سنتی است؛ با این تفاوت که به‌جای مایعاتی که در بالا گفتیم، از آب جاگوا که عصاره‌ نارس همین میوه است استفاده می‌شود. این مدل حنا، همان‌طور که گفتیم شبیه به خالکوبی است و از یک تا سه هفته روی پوست باقی می‌ماند.

حنای سفید

حنای سفید علی‌رغم نام گول‌زننده خود، فاقد حنای واقعی است. درست است که امروزه این رنگ حنا به‌ویژه برای عروسی‌ها بسیار استفاده می‌شود؛ ولی باید بدانید که از رنگ در این نوع حنا استفاده می‌شود. پس اگر قصد خریداری این نوع حنا را دارید، به استانداردهای لازم برای عدم حساسیت به آن توجه کنید.

گول حنای غیر اصل را نخورید

با استفاده از حنای طبیعی، هیچ نگرانی بابت بروز حساسیت نداشته باشید؛ ولی به‌یاد داشته باشید بعضی از حناهای موجود در بازار، متاسفانه رنگ‌های شیمیایی هستند که ممکن است به آن‌ها حساسیت پیدا کنید؛ پس در هنگام خرید حتما به این موضوع توجه کنید.

در واقع همان‌طور که گفتیم، حنا نه‌تنها ضرری ندارد، بلکه خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی هم دارد؛ به همین دلیل به‌ویژه در گذشته توسط مردم مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

حنا در ایران

حنا به‌ویژه در جنوب ایران بسیار مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد. جالب است بدانید کرمان جزو مناطقی است که خود تولیدکننده‌ حنا محسوب می‌شود؛ ولی یکی از مکان‌های معروف که شاید با حنا گره خورده است، جزیره‌ زیبای قشم است. در قشم حنا در میان مردمان، نقشی آیینی و زیبایی شناختی دارد و دختران و زنان قشمی در عرض چند دقیقه می‌توانند نقش و نگاره‌هایی جذاب با حنا برای شما بکشند.

طرح‌های مختلفی، از گل و بوته و اشکال هندسی گرفته تا نقش‌های خورشید و پیچ‌و‌خم‌های جذاب، از جمله طرح‌هایی هستند که زنان و دختران قشم در مدت کوتاهی با سرعت و دقتی خیره‌کننده می‌کشند و دستان و پاهای شما را به این هنر سنتی زینت می‌بخشند. پس اگر قصد سفر به جزیره‌ زیبای قشم را دارید، حنا را فراموش نکنید و با استفاده از این هنر، سفرتان را به یکی از خاطره‌انگیزترین سفرها تبدیل کنید.

0

کلام آخر

در این مقاله، به بررسی دو نوع طرح حنا، یعنی طرح حنا ساده و فانتزی، از طریق معرفی ۱۰ مدل مختلف پرداختیم و سعی کردیم زیبایی و تنوع این هنر بی‌نظیر و اصیل را به شما نشان دهیم. طرح حنا ساده، با الگوها و طرح‌های مینیمالیستی خود، زیبایی و شکوه دلنشینی را به شما منتقل می‌کند. این نوع طرح حنا برای استفاده روزمره، مهمانی‌ها و مناسبت‌های خاص، بسیار مناسب است.

در مقابل، طرح حنا فانتزی با طرح‌های پیچیده، جزئیات ظریف و الگوهای متنوع، به طراحان حنا امکان می‌دهد تا با خلاقیت و ابتکار خود، طرح‌هایی شگفت‌انگیز و فانتزی روی پوست ایجاد کنند. این نوع طرح حنا برای مناسبت‌های خاص و شب‌های جشن و عروسی، جذابیتی خاص و شگفت‌انگیز به ارمغان می‌آورد.

در نهایت، هرچه هنر حنا رو به تکامل می‌رود، طرح‌های جدید و متنوع‌تری هم معرفی می‌شود. انتخاب بین طرح حنا ساده و طرح فانتزی، بستگی به سلیقه هر فرد دارد. با توجه به این‌که هر دو نوع طرح حنا جذابیت خود را دارند، می‌توانید بر اساس مناسبت و سبک مورد نظر خود، از طرح دلخواهتان استفاده کنید و در مهمانی‌ها بدرخشید.

آیا شما هم تا‌به‌حال از طرح حنا استفاده کرده‌اید؟ شما کدام مدل از طرح‌های معرفی‌شده را می‌پسندید؟ 

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

دلیل اصلی حالت تهوع هنگام گرسنگی
دانستنی ها

دلیل اصلی حالت تهوع هنگام گرسنگی

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 4.6 دقیقه
(ویدئو) شکار فوق العاده دیدنی عقاب از دریا
حیات وحش و محیط زیست

(ویدئو) شکار فوق العاده دیدنی عقاب از دریا

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه
رفع بوی بد گوشت و مواد غذایی از دست
دانستنی ها

رفع بوی بد گوشت و مواد غذایی از دست

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 6.4 دقیقه
 (تصاویر) تغییر چهرۀ بازیگر نقش «گوبالسو» 16 سال بعد از «امپراتور بادها»
چهره ها

(تصاویر) تغییر چهرۀ بازیگر نقش «گوبالسو» 16 سال بعد از «امپراتور بادها»

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 1.3 دقیقه
سرطانی که نشانه اش نفخ معده است!
دانستنی ها

سرطانی که نشانه اش نفخ معده است!

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 2.7 دقیقه
(ویدئو) در پدیده‌ای عجیب آسمان یونان نارنجی شد
آب و هوا

(ویدئو) در پدیده‌ای عجیب آسمان یونان نارنجی شد

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه