چگونه برای اولین بار به تنهایی سفر کنیم؟/ نکاتی مهم برای داشتن سفری امن و هیجان انگیز

  • فاطمه چولکی فاطمه چولکی
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 6.5 دقیقه

راهنماتو- برای عید امسال احتمالا تصمیم گرفته اید بار و بندیل سفر را بسته و تنهایی به دل جاده بزنید، اما هرگز فراموش نکنید که سفر به تنهایی در صورتی می‌تواند یک تجربه فوق العاده لذت بخش و سرگرم کننده باشد که با آمادگی کافی، اطلاعات لازم و برنامه ریزی دقیق آغاز شده باشد، در غیر این صورت همه چی برایتان برعکس و خطرناک می‌شود. با برنامه ریزی صحیح، می‌توانید برای هر اتفاق غیرمنتظره ای آماده باشید و از طرفی بهترین استفاده را از سفر انفرادی خود ببرید و خاطراتی بسازید که برای همیشه با خود به همراه خواهید داشت. با راهنماتو همراه باشید تا یک سری نکات مهم برای داشتن یک برنامه سفر خاطره انگیز و امن را با شما به اشتراک بگذاریم.

یک برنامه سفر و بودجه مشخص کنید

1

به گزارش راهنماتو، به تمام مکان‌هایی که می‌خواهید ببینید، غذایی که می‌خواهید بخورید و فعالیت‌هایی که می‌خواهید انجام دهید فکر کنید. شما نمی‌خواهید چیزی را از دست بدهید یا در سفرتان کمبود بودجه داشته باشید. مشخص کنید که بودجه شما برای خرید چه چیز‌هایی کافی است و شروع به نوشتن یک برنامه دقیق و اصولی برای جلوگیری از هرگونه ولخرجی و تمام شدن ته مانده حسابتان کنید.

اگر به یک سفر چند مقصدی می‌روید، برای هر مقصد یک برنامه سفر بنویسید. راهنمای سفر و نظرات را بخوانید تا بفهمید کدام شهر و مقصد گردشگری واقعا ارزش وقت شما را دارد. برای هر فعالیت فصلی که ممکن است با سفر شما هماهنگ باشد، راهنمای رویداد‌های محلی را بررسی کنید.

 پرواز‌ها و حمل و نقل زمینی خود را از قبل برنامه ریزی کنید

2

سفر کردن به تنهایی در یک مکان جدید و تجربه انفرادی پرواز یا اتوبوس و قطار می‌تواند چالش برانگیز باشد؛ بنابراین مدت زمان معینی را صرف تحقیق در مورد ایرلاین‌ها و سایت‌های آنلاین خرید بلیت برای رفتن به مقصد خود کنید. همچنین میانگین قیمت بلیت در بین سایت‌های آنلاین را بررسی کنید تا بیش از حد معقول هزینه نکنید. پس از فرود یا پیاده شدن از اتوبوس یا قطار، مسیر رفتن به محل اقامت خود را بررسی کنید و بفهمید مردم محلی با چه وسیله‌ای در شهر رفت و آمد می‌کنند تا مطمئن شوید که می‌توانید هزینه تاکسی، بلیط قطار یا هر چیز دیگری را که ممکن است لازم باشد را پرداخت کنید.

 اقامتگاه خود را از قبل رزرو کنید

3

قبل از رسیدن به شهر مورد نظر، مطمئن شوید محلی امن و مناسب را برای گذراندن شب هایتان در اختیار دارید. رزرو محل اقامت از قبل به شما کمک می‌کند تا از هزینه‌های بالا و دیدن جمله "قبلا رزرو شده است" جلوگیری کنید.

تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید در نزدیکی جاذبه‌ها و رویداد‌های توریستی باشید یا مکانی با حال و هوای محلی تر. احتمالا شاید محله‌ای بخواهید که در آن احساس راحتی کنید و بتوانید به راحتی در آن جا رفت و آمد کنید، در این صورت باید به فکر اجاره یک سوئیت مطمئن باشید، پس در این باره حتما از قبل تحقیق کنید.

با  آداب و رسوم مقصد موردنظر آشنا شوید

6

به عنوان یک مسافر تنها، مهم است که از همه چیز در اطراف خود آگاه باشید. در مورد فرهنگ، آداب و رسوم، آب و هوا و قیمت اقلام ضروری تحقیق کنید. مطمئن شوید که می‌دانید اقلامی مانند غذا و لوازم بهداشتی چقدر هزینه دارند تا بتوانید بودجه مناسبی داشته باشید. بررسی کنید در زمان بازدید از آن شهر، آب و هوا چگونه است تا بتوانید لباس‌های مناسب را همراه خود ببرید.

اگر به کشور دیگری سفر می‌کنید، علاوه براین موارد سعی کنید حداقل این چند عبارت رایج و مهم را به زبان آن کشور یاد بگیرید. «حمام کجاست؟»، «من به کمک نیاز دارم»، «اسم من ... است»، «سلام»، «خداحافظ» و «متشکرم».

وسایلی که نیاز دارید را بسته بندی کنید 

7

سفر به تنهایی به اندازه کافی سخت است، پس احتمالا دوست ندارید با حمل چند چمدان، سختی‌تان را دوچندان کرده و از سرعت خود بکاهید؛ بنابراین سعی کنید وسایل خود را در کوله مناسب قرار دهید که بتوانید به راحتی حمل کنید. برای آسان تر کردن کارتان، راهنماتو مطلبی درباره «راهنمای چیدن وسایل سفر در کوله پشتی» هم برایتان آمده کرده است که می توانید با کمک آن وسایلتان را با کمترین زحمت در یک کوله بچینید.

وسایل ضروری که باید همراه خود داشته باشید عبارتند از: یک ژاکت و بارانی، جوراب، لباس زیر، ۲ جفت کفش، ۳ رنگ شلوار جین، دو پیراهن خنک و دو پیراهن گرم، کتاب، پاوربانک، شارژر، باتری اضافه، دارو‌های ضروری و مسکن ها.  

نکته: وقتی لباس‌ها را بسته‌بندی می‌کنید، از رنگ‌های خنثی مانند سیاه، سفید و بژ استفاده کنید، تا بتوانید در موقعیت‌های مختلف استفاده کنید و همچنین ست کردن آن‌ها برایتان آسان‌تر شود.

برنامه سفر خود را با فردی که به آن اعتماد دارید به اشتراک بگذارید

همیشه بهترین کار این است که وقتی به تنهایی سفر می‌کنید مطمئن شوید که کسی می‌داند شما کجا هستید. در طول سفر خود، با تماس‌های منظم و ارسال پیامک، به آن‌ها اطمینان دهید که حال شما خوب است. همچنین یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود را انتخاب کنید تا یک کپی از دستور کار، گذرنامه، کارت شناسایی، کارت بیمه، اطلاعات تماس اضطراری و هر چیز مهم دیگری را به شما بدهد.  

موقعیت مکانی را در تلفن خود روشن کنید و موقعیت زنده مکانی که هستی را با فردی که به آن اعتماد دارید به اشتراک بگذارید تا در صورت بروز مشکل، به راحتی متوجه شود که کجا هستید. این شخص را در مورد هرگونه تغییر مسیر در سفر خود، به روز نگه دارید.

 از تمام اسناد و فایل‌های مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

8

اطمینان حاصل کنید که کپی پاسپورت، بلیط، مدارک شناسایی و شماره افراد مورد اطمینان خود را همراه داشته باشید. تلفن شما ممکن است در کشور دیگری کار نکند، بنابراین مطمئن شوید که قبل از خروج از آن نسخه پشتیبان تهیه کرده اید و در صورتی که نمی‌توانید اتصال اینترنتی پیدا کنید، پیام‌های مهم را در دستگاه ذخیره کنید.

 مانند افراد محلی رفتار کنید 

سفر به تنهایی می‌تواند شما را به هدف کلاهبردارانی تبدیل کند که توجه خود را به گردشگران و تازه وارد‌ها معطوف کرده اند. مراقب محیط اطراف خود باشید، با اعتماد به نفس راه بروید و قبل از بیرون رفتن بدانید به کجا می‌روید. گم شدن و خیره شدن به نقشه، می‌تواند شما را به یک هدیه زنده برای دزدان احتمالی تبدیل کند.

با قفل کردن دارایی‌های خود از آن‌ها محافظت کنید

999

اگر لوازم الکترونیکی یا جواهرات ارزشمندی دارید، با آن‌ها سفر نکنید، دارایی‌های خود را در گاوصندوق محبوس نگه دارید یا اگر کمد دارید، حتماً برای آن قفل بخرید و هر گونه پول نقد، کارت اعتباری و اسناد مهم را در آن نگهداری کنید.

فاطمه چولکی
فاطمه چولکی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها