جاهای دیدنی همدان که امسال عید باید بهش سر بزنیم

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.4 دقیقه

راهنماتو- همدان؛ همان هگمتانه معروف است. شاید تا به حال به این فکر کرده باشید که اولین حکومت‌ها در جهان، چه زمانی به این نتیجه رسیدند که شهری را به عنوان پایتخت در نظر بگیرند. جالب است بدانید که همدان، اولین پایتخت در جهان بوده است که مربوط به پادشاهی مادها می‌شده. بنابراین اگر تصمیم داریم برای عید نوروز سال 1403 به همدان سفر کنیم، باید بدانیم که به یک شهر تاریخی می‌رویم. نکته جذاب این است که همدان با آب‌وهوای کوهستانی‌اش، بهترین انتخاب برای یک سفر بهاری است. اما، اگر نمی‌‎دانید چه جاهای دیدنی از همدان را در اولویت قرار دهید، با راهنماتو همراه بمانید.

غار علیصدر همدان

1

به گزارش راهنماتو، اکثر ما در کنار نام همدان، تصویری از غار علیصدر در ذهنمان شکل می‌گیرد. غاری که می‌توان با قایق، به درونش سفر کرد. شاید باورتان نشود، اما مسیر قایق‌رانی غار علیصدر در سطح جهانی، طولانی‌ترین مسیر است. تمام شهرت غار علیصدر، مربوط به 3 کیلومتر از 11 کیلومتر مسیری است که این غار دارد، هنوز باقی مسیر قابل دسترسی نیست. دهلیز‌های تودرتوی این غار شگفت‌انگیز ما را به یاد رویایی‌ترین نقاط بر روی زمین می‌اندازند و همین باعث می‌شود که گاهی ساعت‌ها برای قایق سواری در این غار منتظر بمانیم. برای رفتن به غار علیصدر، باید به 75 کیلومتری همدان، روستای علیصدر برویم.

سراب گاماسیاب همدان

1

سراب گاماسیاب یکی از جاهای دیدنی همدان است که در منطقه نهاوند واقع شده است. وقتی که نام سراب را می‌شنویم، تصاویر متعددی در ذهنمان شکل می‌گیرد، اما این یکی با همه فرق دارد. سراب گاماسیاب طولانی‌ترین رودی است که بستر سردترین آب را فراهم کرده است. اطراف این سراب خنک و سرزنده، جنگلی انبوه از درختان بلوط وجود دارد که قلب ما را به زندگی امیدوار می‌کند. اگر پس از دیدن غار علیصدر از جاهای دیدنی همدان، هنوز منتظر بازدید از غاری دیگر هستید بهتر است به غار گاماسیاب هم سری بزنید. برای رفتن به سراب گاماسیاب باید از سه راه نهاوند به پاسگاه قلعه قباد برسید و در ادامه به نورآباد بروید. پس از مدتی به سرچشمه سراب گاماسیاب خواهید رسید.

بازار همدان

1

اگر بخواهید هم به یکی از جاهای دیدنی همدان سر بزنید، هم با مردم آن آشنا شوید و هم کمی سوغاتی بخرید، بهتر است به بازار همدان بروید که 30 هکتار وسعت دارد. اگر بخواهیم از قدمت بازار همدان حرف بزنیم، شاید باید به همان دورانی برگردیم که این شهر، هگمتانه نامیده می‌شد. در این شهر داد و ستدها فراوان بود. بعدتر هم نشانه‌هایی از دوره سامانیان در بازار همدان پیدا کرده‌اند. اما، اصل و بنا از دوره قاجار به بعد برای ما به یادگار مانده است. برای رفتن به بازار همدان باید به خیابان شهدا، میدان امام خمینی بروید.

دشت میشان همدان

1

همدان شهری پرقدمت است که هرگوشه آن آوازی برای خواندن دارد، بنابراین در میان جاهای دیدنی همدان می‌توان ییلاق‌ها یا دشت‌هایی خاص هم پیدا کرد. به‌عنوان مثال دشت میشان که روح شما را با طبیعتی بکر و فراموش‌نشدنی پیوند می‌زند. دشت میشان در دامنه الوند کوه قرار گرفته است. وقتی که از صخره‌ها و تپه‌ها بالا می‌رویم تا به این دشت زیبا برسیم، قطعا عشایر را خواهیم دید که زیستی ساده، اما عمیق دارند.

1

در این میان، آبشاری بلند قامت نیز توجه ما را به خود جلب می‌کند که کتیبه باستانی گنجنامه نام دارد. برای رفتن به دشت میشان همدان باید به ایستگاه دوم تله کابین گنج‌نامه بروید.

مجموعه کلیساهای همدان

1

در میان جاهای دیدنی همدان، نام کلیساهایی زیبا نیز به چشم می‌خورد که باید فرصتی پیدا کرد و به آن سر زد. کلیساهای، گريگوری استپان، حضرت مريم و آنجلی هر سه در همدان قرار گرفته‌اند و هر یک تاریخچه بالا بلندی دارند. به‌عنوان مثال کلیسای گريگوری استپان قدمتی 335 ساله دارد و با خشت و آجر ساخته شده است. یا کلیسای حضرت مریم که با طاق‌های رومی و به کارگیری آجر، قلب ما را به لرزه در می‌آورد. برای رفتن به هر سه این کلیساها بهتر است به تپه هگمتانه برویم. همان تپه‌ای که گذشته ایران باستان را در دل خود سال‌ها است حفظ کرده و هر از چند گاهی نشانه‌ای از آن بیرون کشیده شده و به موزه هگمتانه منتقل می‌شود.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها