5 جای دیدنی کردستان که حتما باید ببینی

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.9 دقیقه

راهنماتو- بیایید دریچه‌ای از بهشت به روی خود باز کنیم. بهشتی که قدمت آن به درزای تاریخ بشریت است. 800 سال و خرده‌ای پیش از ولادت مسیح. بیایید به دوران مادها برویم، هوایی مدیترانه‌ای را تنفس کنیم و از عظمتِ طبیعت به وجد آییم. بیایید در عید سال 1403 به کردستان برویم. استانی که سراسر زیبایی و عشق است. چطور توانسته‌اید تاکنون دوام بیاورید و زیر باران‌های بهاری کردستان در کنار آبشار گویله قدم نزنید! یا فقط از دور نام هورامان را شنیده باشید؟ راهنماتو آمده با بهترین جاهای دیدنی کردستان که در عید سال 1403 حتما باید برویم.

1. شهر لک لک‌ها در استان کردستان

1

به گزارش راهنماتو، یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی کردستان، شهر لک لک‌ها است. درواقع شهر لک لک‌ها به روستایی گفته می‌شود که نام اصلی آن دره‌تفی است. وقتی وارد این روستا شویم، بر فراز هر تیربرق و هر بلندی، لانه‌ای از لک لک‌ها خواهیم دید که در حال کوچ به سمت جده هستند. اگر می‌پرسید چرا لک لک‌ها دره‌تفی را برای لانه ساختن انتخاب کرده‌اند باید به جنگل‌های بلوط و دریاچه‌ای در نزدیکی آن است که آبِ شیرین دارد. هر سال، وقتی گوشِ محلیان به وقت بهار برای آمدن لک لک‌ها تیز می‌شود، شروع می‌کنند به ساختن محلی مناسب برای این مهمانانِ زیبا. می‌بینید؟ عشق یعنی این!

1

برای رفتن به شهر لک لک‌ها یا روستای دره‌تفی بهتر است به 15 کیلومتری مریوان واقع در استان کردستان سفر کنیم.

2. غار کرفتو در استان کردستان

1

غار کرفتو یک معماری صخره‌ای است. شاید فکر کنید در ایران هیچ معبدی برای هراکلس یونانی ساخته نشده است؛ اما سخت در اشتباهید. شما تا به حال به غار کرفتو در استان کردستان نرفته‌اید. این غار آهکی که مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی است، طبقات و اتاق‌های مختلفی دارد که بر سر در یکی از این اتاق‌ها کتیبه‌ای موجود است که این غار را به معبد هراکلس نسبت می‌دهد. اگر در دل غار، بر روی آب، سوار بر قایق شوید، می‌توانید نقوش و جاهای دیدنی غار کرفتو را با چشم‌های خودتان ببینید.

1

برای رفتن به غار کرفتو بهتر است به دیواندره، واقع در استان کردستان رفته و خود را به گوربابا برسانید.

3. آبشار گویله در استان کردستان

1

همین‌طور که دارید در جاده مریوان به سمت سقز حرکت می‌کنید، آبشار گویله از جاهای دیدنی کردستان را خواهید دید که از ارتفاعی 50 متری به زمین می‌ریزد. این یک منظره جذاب از طبیعت است که ما را به یاد بهشتی می‌اندازد که در کتاب قصه‌ها از آن حرف می‌زنند. این آبشار در دل فضایی سرسبز قرار گرفته و با آب‌وهوای لطیفش در فصل بهار، روحِ ما را تازه می‌کند.

1

برای رفتن به آبشار گویله، بهتر است از جاده مریوان به سمت سقز حرکت کنید تا به روستای گویله برسید. مطمئنا در جاده این آبشار چشم‌نواز و پرآب را خواهید دید.

4. هورامان در استان کردستان

1

سرزمین خدا یا سرزمین اهورا در ایران، هورامان در استان کردستان است. هورامان که اورامان نیز خوانده می‌شود، بی‌اغراف بهشتی است که کمتر کسی آن را می‌شناسد. این شهر، می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سفر تعطیلات نوروز باشد. شاید بپرسید چرا؟! دلیلش آداب و رسومی غنی است که محلیان برای عید نوروز حفظ کرده‌اند. بنابراین اگر خواستید با این سنت‌های دیرینه پارسی از نزدیک روبه‌رو شوید به هورامان تخت بروید. جالب است بدانید هورامان یک روستای پلکانی است و در سال 2021 در یونسکو به ثبت رسیده است. بله این یک منطقه‌ای چهل هزارساله است! می‌توانید تصور کنید که با چه عددی روبه‌رو شده‌اید؟

1

برای رفتن به هورامان سرسبز از جاهای دیدنی کردستان بهتر است در مسیر سنندج قرار گرفته و خود را به سروآباد برسانید، هورامان همان نزدیکی است.

5. دریاچه زریوار در استان کردستان

1

بیاید عید امسال بوتیمار را از نزدیک ببینیم! کجا؟ یکی از جاهای دیدنی کردستان به نام دریاچه زریوار یا زریبار. این دریاچه خیال‌انگیز با آبی شیرین و فضایی سرسبز یک مقصد عالی برای سفر در تعطیلات نوروز است. این تالاب که از درون می‌جوشد و گاهی آب باران آن را سیراب می‌کند، با آب‌وهوای دل‌انگیزش توانسته است نه تنها گردشگران را بلکه، حساس‌ترین و نازپرورده‌ترین حیوانات و پرندگان را مهمان خود کند. از بوتیمار گرفته تا چنگر و لک لک‌های مهاجر در اطراف دریاچه زریوار کردستان دیده می‌شوند. از طبیعت چه می‌خواهید؟ دشت و مراتع! دست بجنبانید هیچ جای ایران به اندازه دریاچه زریوار شما را عاشقِ طبیعت نخواهد کرد.

1

برای رفتن به دریاچه زریوار در کردستان باید به سمت مریوان حرکت کرده و خود را به این دریاچه برسانید.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها